Köpa Dremel?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av stenD »

det är lugnt jag kan vänta
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av utk »

Jag hittade en artikel:

https://www.brighthubengineering.com/di ... r-circuit/

Motorn matas med AC där en tyristor styr strömmen under ena halvperioden. Under andra halvperioden mäter kretsen back-emf från motorn och ger tändpulser till tyristorn för att bibehålla back-emf och därigenom motorvarvtalet.

Artikeln innehåller ett flertal olika motorstyrningar men just denna hittas en bit längre ner, den heter:
Back EMF Looped, AC Motor Speed Controller Circuit
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av GastonDeVille »

Här finns en proxxon med "vanlig chuck". Samma variant fast nyare modell än min gamla från slutet av 1900-talet som fortfarande snurrar.

https://www.proxxon.com/en/micromot/28472.php
Proxxon 28472.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av utk »

Dremel har också en trebackschuck som tillval. Den har tumgänga.
Nackdelen är dock att de tre backarna inte följs åt riktigt så att exv en borr "kastar".

Jag har även en kopia från Jula. Förmodligen från Kina (som nästan allt annat), den har dock metrisk gänga. Även den chucken kastar.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av Findecanor »

För några år sedan köpte jag en Proxxon för att använda den till metall. Den gick sönder direkt. Jag bytte in den men den gick också sönder direkt. Då gav jag upp.
Men den kom med en chuck. Den passar inte på Dremeln, men den passar på en billigare kopia.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av kenneth1212 »

Har du en Lidl i närheten kan den här kanske vara ett alternativ
https://www.lidl.se/sv/p/fixa-och-dona- ... 29144?ar=1
Kolla att du får med rätt spännhylsor och att den här rätt storlek på halsen.

.

Edit: kunde inte låta bli att köpa en. Det är en kraftigare sak än Dremel o Proxxon. Mer inriktad på slipstift med 6mm axel. Inte alls så balanserad som min Proxxon, men väl värd 200:-
TwinXer
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 januari 2020, 17:13:04

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av TwinXer »

Hej. Dremel är ett fantastisk redskap som jag är otroligt nöjd med. Jag har under 2019 köpt följande dremel produkter:
Dremel 4000 med Flex-skaftet
Dremel Moto saw
Dremel Versatip
Dremel Överfrästillsats
Dremel Stylo +

När det gäller Dremel Stylo+ är jag inne på min 3 maskin. Den kan jag varmt rekommendera trots att jag har förbrukat 2. Den är tyst, smidig och lätthanterlig. Jag använder den mest för att gravera i glas, och små detaljer i mina träskulpturer. Dom tidigare körde jag sönder för jag körde för hårt i ”hårt trä”
Dremel 4000 är en kraftfull maskin som tål alla typer av material, beroende på att du har rätt stift.
I början köpte jag stift av märke dremel, men insåg att det blev dyrt. Jag köper stift nu från wish och dom funkar väldigt bra.
Jag kan varmt rekommendera Dremel till dig och hoppas du skriver tillbaks om du köper en maskin, gärna vilken och ditt omdöme.
Lägg inte pengar på Biltemas. Den är under all kritik.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa Dremel?

Inlägg av hummel »

Spännhylsa är överlägset chucken för rundgång vid höga varv.
Skriv svar