Någon som kan Techman Cobot? (Omron)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Någon som kan Techman Cobot? (Omron)

Inlägg av teljemo »

Tjo.
Köpte en TM 12 (Techman TM 12) som började kopplas in i veckan. Inte integrerad och färdig programmerad med allt ännu men har lekt i 2 dagar nu för att lära mig lite.
Aldrig hållit på med robot innan och detta är vår första cobot.

Idag fick jag till ett program med vision vilket var trevligt. Försökte mig på if noden i tron att det bara skulle funka. Det gjorde det inte!

Så, hur används if noden i TM flow programmet. Sk
Som exempel: om lampan är släckte och IO 4 är AV, pass, om inte: stäng av lampan och IO 4( detta görs i en SET innan if så jag drog if not pilen tillbaka upp till den noden igen och pass pilen till point node under if.

En till sak...
Vad använder man för syntax för att få voice noden att prata ut genom högtalare?

Tack
Länk till techman: https://tm-robot.com/
Övrig info: detta handlar om en cobot som har benämningen TM 12. TM står för techman och 12 för 1200mm räckvidd.
En Cobot är som en robot fast man kan arbeta tillsammans med den utan säkerthets grindar och ljusridåer.
Senast redigerad av teljemo 21 december 2019, 08:36:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Någon som kan Techman Cobot? (Omron)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej
Om jag söker på TM12 får jag upp en saxlift! Är det rätt?
Jag tror att du skall försöka att formulera dig bättre ikring dina frågor om du vill ha bättre svar!
Jag kan förstå att man är så inne i en grej att man tror att alla andra är med! Men så är det nog inte.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Någon som kan Techman Cobot? (Omron)

Inlägg av teljemo »

Hej
Ja så är det ju helt klart.
Skrev dock cobot i rubriken ihop med tillverkaren techman..

Men, jag har gjort förtydligande parantes i början av mitt inlägg samt förklaring och länk till techman i slutet.

Tack för feedback.. det kan ju finnas grymma robot programmerare här som missat vad cobot är men som annars kunnat komma med bra förslag på lösning.
Skriv svar