fuel pump Ardic

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

fuel pump Ardic

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte en Volvo Diesevärmare för ett antal år sedan av e EF-medlem, mins inte vem. Har nu äntligen installerat den i båten. Det börjar bli kallt eftersom jag kastat ut braskaminen.

Jag får emellertid inte fram någon diesel till den. Är det någon här som är hemma på just denna pump. Den pumpar om jag ger den spänningspulser men om jag lägger på spänning hela tiden så slår den till ett slag och stannar där. Det är väl förmodligen en liten brytare som inte bryter. Kanske kontakterna har klibbat? Vet inte hur man får isär den och hittar ingen information om det på nätet. En ny pump är kostar mer än vad jag gav för värmaren :(
ardic fuel pump.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte hur det är med den där, men jag jobbade med webasto en gång i forntiden och dom pumparna (som ser liknande ut) ska ha pulser för att pumpa.

Pulserna genererades av själva värmarens styrkort.


När pumparna hade beckat ihop så körde vi dom på bänk med nåt rengöringsmedel och hade då en pulsgenerator som var hembyggd.

(Den första inkarnationen hade fyrkantsvåg vilket gjorde att pumpen överhettade, sen kollade vi med scope på pulståget ut från en värmare och konstaterade att pulserna skulle vara mycket kortare än mellanrummen och modifierade testutrustningen..)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av SeniorLemuren »

Aha. Det var nästan det jag misstänkte. Jag mätte just nu spänningen över pumpen. Det läggs inte ut någon spänning alls. Så felet ligger alltså i styrenheten eller i någon skyddsenhet som förhindrar pumpen att gå. Vad skall jag kolla?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av SeniorLemuren »

Den ena kabeln till pumpen är direktansluten till jord. Den andra går inte till själva reläenheten utan direkt in i värmarens innandöme. Går inte att se vart den tar vägen innanför skalet. Det kan knappast få plats någon for av pulsgenerator där. Den borde ju finnas inne i själva reläenheten. Kan det var så att den kabeln passerar någon säkerhetsgrej inne i brännaren, överhettningsskydd el. dyl. För att sedan gå till en pulsgivare i styrenheten?

Edit: Styrenheten heter Hella 5HB 003 936-08
Senast redigerad av SeniorLemuren 29 november 2019, 16:38:55, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av bearing »

Flamvakten, kanske?

Det är en sensor som ändrar resistans beroende på ljusstyrka. Sitter på brännaren. Jag har grejat en del med dessa värmare eftersom att min gamla elbil har en. Kanske inte exakt samma modell, men jag bifogar den info jag har samlat på mig.

De fel som jag varit med om är dock inte flamvakten, utan dels det som Glenn nämner, och det har jag fixat genom att skriva isär pumpen och spruta WD40. Sen har munstycket inuti brännaren sotat ihop, så att inget bränsle kommit fram. Och så har det varit läckage mellan tanken och pumpen.

Värmaren har en flera minuter lång startsekvens som börjar med att fläkten inuti brännaren sätter igång, tillsammans med vattenpumpen. Under tiden värms även en glödspiral inuti brännaren. Först efter detta börjar bränsle pumpas in.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Tack. Den förstalänken visar just vad jag behöver för att försöka felsöka. Som den beter sig nu så startar en fläkt som sedan går ca 10 sekunder sedan stannar allt. Det går att omstarta direkt igen och sekvensen upprepas. Bränslepumpen försöker inte ens gå. Vad kan orsaka att den stannar så pass snabbt efter start?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Kan lägga ner detta till i morgon. När jag mätte spänningen fram till värmaren så hade jag 12.7 V. Grejen var den att den var inte påslagen. Nu när jag fått ett utmärkt schema och började mäta med värmaren påslagen var spänningen nere på 8.5 V. Inte konstigt att det inte funkade.

Alldeles för långa och klena tampar fram till värmaren alltså. (1,5 mm2 x 15 meter). Glödstiftet suger kräm. Känner mig lite skamsen som gick på den enkla :rofl . Får köra igång i morgon när jag inköpt lämplig kabel. Blir att nöja sig med en innetemp på 3.5 grader i natt. Är nere på +8 nu. Kan få +12 till 15 grader i förpiken så jag får väl uggla där i kväll. :)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av bearing »

Ja, det verkar vara riktigt låg resistans i glödstiftet. I min bil så sjunker fläktvarvtalet klart hörbart när värmaren glöder. Men effekten behövs för att värmaren ska tända. Värmaren tänder mycket lättare om man sätter igång den med nyckeln i radioläget, så att det inte finns någon övrigt förbrukning från glödlampor o.s.v.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av SeniorLemuren »

Har nu fått dit lite mer kabelarea och det funkar över förväntan. Värmaren värmde upp hela systemet 4 gånger snabbare än mitt braskaminsystem. Efter bara 15 20 minuter så var hela vattensystemet upp i 60 grader drygt.

Varning för Mekonomen i Kristinehamn. de har fått nya innehavare som inte vet ett skit om branschen tydligen. Var där i dag och köpte 4 kvadrats kabel. När jag fick kabeln i min hand så tyckte jag att den såg alldeles för klen ut för att vara 4mm2 men försäljaren garanterade att det var 4 mm". Isoleringen var väldigt tunn så jag sa inte emot. Väl i båten så mätte jag och räknade. Kabeln hade en area på 2 mm2, jo. inte 1.5 och inte 2.5 utan 2 mm2. Hur nu faan det kan hänga ihop. Det var tyvärr stängt när jag kom hem så det blir ett jävla liv i den affären på måndag kan jag lova.

Tänk om någon köper kabel och säkrar upp den till 4 mm" i en bil till extraljus eller något. Det blir lätt en brasa om det bara är 2mm" kabel med för stora säkringar om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
GoldenChamp
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 november 2010, 23:51:31
Ort: Kungälv

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av GoldenChamp »

Så bra att du har fått igång den!

Jag har reservdelar om du skulle behöva.
Finns:
Cirkulationspump
Bränslepump
Styrenhet
Glödstift
Flamvakt
Ljuddämpare

Allt Volvo original.

Lycka till och ha det varmt å gott i båten.
/Stefan
aasmilyy
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 februari 2009, 20:09:11

Re: fuel pump Ardic

Inlägg av aasmilyy »

Golden champ,

Har du reservdelar till bränslepumpen? Behöver nippeln i ena ändan som gick av på min pump?
Skriv svar