Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av teljemo »

Hej

Skulle fräsa en platta idag tänkte jag. I plattan ska det fräsar en ellips.
Snackade med en kollega som har bättre koll på den här typen av programmering och han ville gärna hjälpa mig.
Dock lyckades vi inte den här gången.

Visst. Vi hade kunnat sätta ut massa punkter längst kurvorna men vi vet att man ska kunna programmera mycket effektivare genom att ta ut 4 cirklar ur ellipsen och använda dessa som referenser och köra tangentiellt mellan dom för att skapa en snygg ellips!.

Men vi lyckade inte.
Har vi någon Heidenhaim veteran i forumet som kan skriva ett sånt program eller förklara hur man får ett sånt program såhär på rak arm? :)

Som jag fattar så ska man använda cirklarna c/c och programmera att man ska köra cirklar i mer grader än vad man behöver.
För att sedan skriva att man vill göra en tangent övergång till nästa cirkel som man också säger att man vill köra får många grader än vad man behöver osv.
Då ska programmet fatta att den ska ignorera graderna jag skrivit in att jag vill köra cirklarna och bara köra mellan cirklarna med en tangent övergång och så skapas en ellips.??


Här är måtten på ellipsen baserat på cirklar.
Jag skapade cirklarna på min 91x52 mm ellips genom att rita 3 punkts cirklar på högsta, lägsta och höger, vänster punkterna.
Jag hoppas det blir good enaugh.. Vet inte om det finns en säkrare matematik för att måttsätta en ellips men detta ska funka i mitt syfte.
tangentmap v1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Glattnos »

Inget svar på just TNC155 men ett alternativt sätt att göra det på: Fräs ett runt hål på 52mm i en vinkel på 34,85° igenom plattan :)
Funkar kanske inte beroende på hur tjock och stor plattan är :D
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av teljemo »

Kul förslag haha!
Jag ska inte fräsa igenom plattan dock.
Det ska ner 10mm i en 25mm platta.

Varför kan det bara inte finnas funktioner för enkla geometriska former i maskinen..
typ: ellipse X100 Y 100 W91 H52
Men men... det är ju bara svårt nu för att vi inte kan det. När vi kan det sen är det ju jätte lätt. Haha!

(Om man nu kommer få fatt i den kunskapen)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av stefanden »

Detta står det om ellips programmering i manualen till mitt TNC150 system, mer eller mindre samma som 155 sånär som några funktioner...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Valter Isander
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 november 2019, 18:18:16

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Valter Isander »

Ellips:
Enklast är med Q, egentligen omöjligt med cirklar eftersom en ellips inte är en cirkelbåge i någon punkt.

L x100 Y0
Q1=0
Lbl 1
Q1=Q1+1 (vinkel)
Q2=100x cos Q1 (X)
Q3=80 x sin Q1 (Y)
L XQ2 YQ3
Call lbl 1 Rep 359

Det ger en ellips med storaxel 200, lillaxel 160.

Lägg till Tool, Z etc.
för TNC155 måste du dela upp Q2 och Q3 blocken på vardera två block:
Q2= Cos Q1
Q2=100 x Q2
och motsvarande för Q3.

Med vänliga hälsningar
Valter Isander
Rönninge
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av teljemo »

Tack för tips och info :)
Jag ska ta med de till jobbet imorn och visa :)
Jag tog mig lite tid nu i helgen att studera CAM.
Jag använder fusion 360 vars CAM del ska vara väldigt bra vad jag har förstått.

Hittade några "for dummies" guider på Youtube samt lagt in postprocessor för tnc155.

Jag har inte lyckats få till exemplet som jag bekriver där man utgår ifrån 4 cirklar som tangerar dock..
Ville få ut maskinkod för de men gissar att det kanske inte är det optimala sättet då eftersom CAM programmet antagligen gör alt för att optimera istället för att hitta på såna här tokigheter :lol:

Här är maskinkoden för att endast ta ut en ellips ur mitt block.
1001.h
Gick även all in och körde konturerna på blocket, fillet, smoothing och allt som lät bra. Troligtvis katastrof men simuleringen i fusion ser bra ut.
Här är den maskin koden om någon finner nöje med det:
1002.h
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av guckrum »

Utifall att det hjälper någon någon gång: kurvan som skapas via cirklar och tangenter är en oval och inte en ellips.
Det som stefanden och Valter refererar till är däremot ellipser.
Valter Isander
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 november 2019, 18:18:16

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Valter Isander »

teljemo skrev:Hej

Skulle fräsa en platta idag tänkte jag. I plattan ska det fräsar en ellips.
Snackade med en kollega som har bättre koll på den här typen av programmering och han ville gärna hjälpa mig.
Dock lyckades vi inte den här gången.

Visst. Vi hade kunnat sätta ut massa punkter längst kurvorna men vi vet att man ska kunna programmera mycket effektivare genom att ta ut 4 cirklar ur ellipsen och använda dessa som referenser och köra tangentiellt mellan dom för att skapa en snygg ellips!.

Men vi lyckade inte.
Har vi någon Heidenhaim veteran i forumet som kan skriva ett sånt program eller förklara hur man får ett sånt program såhär på rak arm? :)

Som jag fattar så ska man använda cirklarna c/c och programmera att man ska köra cirklar i mer grader än vad man behöver.
För att sedan skriva att man vill göra en tangent övergång till nästa cirkel som man också säger att man vill köra får många grader än vad man behöver osv.
Då ska programmet fatta att den ska ignorera graderna jag skrivit in att jag vill köra cirklarna och bara köra mellan cirklarna med en tangent övergång och så skapas en ellips.??


Här är måtten på ellipsen baserat på cirklar.
Jag skapade cirklarna på min 91x52 mm ellips genom att rita 3 punkts cirklar på högsta, lägsta och höger, vänster punkterna.
Jag hoppas det blir good enaugh.. Vet inte om det finns en säkrare matematik för att måttsätta en ellips men detta ska funka i mitt syfte.
tangentmap v1.png
Jo ritningen är ok, men det är inte en ellips. Ritningen kan enkelt fräsas med några CC-C block, men du måste få vissa data uträknade. Med TNC Programstation på PC kan du använda FK, sedan konvertera till äldre TNC. Programmet kan laddas ner och är gratis upp till 100 block per program.

TNC155 kan ta emot max 1000 block internt. Om du aktiverar blockvis överföring kan du köra oändligt stora program, från datorn ut på maskinens axlar.
Senast redigerad av Valter Isander 24 november 2019, 14:38:01, redigerad totalt 1 gång.
Valter Isander
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 november 2019, 18:18:16

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Valter Isander »

teljemo skrev:Hej

Skulle fräsa en platta idag tänkte jag. I plattan ska det fräsar en ellips.
Snackade med en kollega som har bättre koll på den här typen av programmering och han ville gärna hjälpa mig.
Dock lyckades vi inte den här gången.

Visst. Vi hade kunnat sätta ut massa punkter längst kurvorna men vi vet att man ska kunna programmera mycket effektivare genom att ta ut 4 cirklar ur ellipsen och använda dessa som referenser och köra tangentiellt mellan dom för att skapa en snygg ellips!.

Men vi lyckade inte.
Har vi någon Heidenhaim veteran i forumet som kan skriva ett sånt program eller förklara hur man får ett sånt program såhär på rak arm? :)

Som jag fattar så ska man använda cirklarna c/c och programmera att man ska köra cirklar i mer grader än vad man behöver.
För att sedan skriva att man vill göra en tangent övergång till nästa cirkel som man också säger att man vill köra får många grader än vad man behöver osv.
Då ska programmet fatta att den ska ignorera graderna jag skrivit in att jag vill köra cirklarna och bara köra mellan cirklarna med en tangent övergång och så skapas en ellips.??


Här är måtten på ellipsen baserat på cirklar.
Jag skapade cirklarna på min 91x52 mm ellips genom att rita 3 punkts cirklar på högsta, lägsta och höger, vänster punkterna.
Jag hoppas det blir good enaugh.. Vet inte om det finns en säkrare matematik för att måttsätta en ellips men detta ska funka i mitt syfte.
tangentmap v1.png
Ritningen på din ellips känns fel måttsatt. Det är osannolikt att måtten skulle matcha varandra med så snygga decimaler (0,5 mm). Bättre om du reducerar den så att det blir två fasta cirklar och två som tangerar de fasta.
Med CC-C kommer du annars få error i TNC vid körning (cirkeldata fel).

Bättre är att räkna ut okända mått exakt, t ex med FK i TNC407 och nyare.
Eller köra Cam som ju bör ge exakt enligt ritning (reducerad ritning).
Ritningen är alltså övermåttsatt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Glattnos »

Ritningen är nog inte övermåttsatt, inte heller konstigt att det inte är fler decimaler. De cirklar som tangerar den givna ellipsen kan ha i princip vilka mått som helst och ändå tangera korrekt. I ritningen är förmodligen ellipsen just en ellips(ritad med kommandot ellips) och cirklarna ditlagda efteråt och måttsatt tills det ser "bra ut". Cirklarna styr inte ellipsen vad jag kan se.
(Ser ut att vara ritat i Fusion och då går det inte att övermåttsätta)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Dekor »

Ser att filändelsen på dina program har ett litet h. Om du försöker föra in en fil och inte hittar den i maskinen prova med ett stort H. (1000.H)
Hade de problemet själv en gång.

//Robert
SeniorLemuren
Inlägg: 7808
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av SeniorLemuren »

En ellips är väl per definition elliptisk. Dvs den har ett bredd och ett höjdmått. Den ritas ju ut automatiskt i Fusion360 om man måttsätter de 2 måtten. Så skall du verkligen ha en ellips och använder Fusion360 så bör det väl inte vara några problem att rita den och få ut koden?
Valter Isander
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 november 2019, 18:18:16

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Valter Isander »

Glattnos skrev:Ritningen är nog inte övermåttsatt, inte heller konstigt att det inte är fler decimaler. De cirklar som tangerar den givna ellipsen kan ha i princip vilka mått som helst och ändå tangera korrekt. I ritningen är förmodligen ellipsen just en ellips(ritad med kommandot ellips) och cirklarna ditlagda efteråt och måttsatt tills det ser "bra ut". Cirklarna styr inte ellipsen vad jag kan se.
(Ser ut att vara ritat i Fusion och då går det inte att övermåttsätta)
Ok då förstår jag.
Ellipsen kan egentligen programmeras i TNC med bara måtten 91 och 52 som underlag (storaxeln resp lillaxeln).
Om man vill använda cirklar blir det alltså inte en äkta ellips. Men det är kanske inte så noga i detta fall.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av verkstaden »

Fanns det inte något tillfälle man var tvungen att lägga in en inkrementell linjär förflyttning L IX0 IY0 osv mellan anslutande cirklar?
/Johan
Valter Isander
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 november 2019, 18:18:16

Re: Heidenhain tnc 155. Ellips utifrån cirklar tangentiellt?

Inlägg av Valter Isander »

verkstaden skrev:Fanns det inte något tillfälle man var tvungen att lägga in en inkrementell linjär förflyttning L IX0 IY0 osv mellan anslutande cirklar?
/Johan
Troligen inte. Inte i det sammanhanget.
Men ibland nödvändigt att ha både C och Y i ett block, även om bara det ena rör sig. T ex om det kommer en CT efteråt (CT vill veta i vilket plan xy/zx/yz) som rörelsen ligger.
Skriv svar