kolla kompressors kapacitet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

kolla kompressors kapacitet

Inlägg av grym »

finns det något enkelt sätt att kolla en kompressors avgiva volym vid arbetstryck man kan göra hamma med rimliga medel?

köpte en biltemas 2.2kw och den känns klen, avluftingen från vevhuset är det ganska bra fart på...

ska köra den några timmar till så kolvringarna får slita in sig med

man kan ju prova tiden för att fylla tank, men något bättre vid endast fullt tryck vore bättre
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju bara att mäta tiden den tar för att fylla tanken från 6-7 eller 7-8 bar så vet du kapacitet vid arbetstryck.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av Micke_71 »

Sen har du intermittensfaktor. En luftkyld "hobbykompressor" har en intermittensfaktor i regel mellan 50-70%, jag har sett sådana som har endast 20%. De lite större remdrivna brukar ligga högre som ex biltemas remdrivna. En direktdriven mindre är oftast för väldigt intermittent drift, typ mutterknack, spikpistol osv.

Visst det går o blästra med punktbläster och sprutmåla lite grann med dom men inte hela dagar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av hawkan »

Jag har en sån Biltema 30V-50 2.2kW och ja jag vet om intermittensfaktor men jag kan köra den en 1/2-timme i sträck om inte mer utan stopp.
Det gör jag när jag bästrar i blästerskåpet. Det funkar, lite nätt och jämt, men det funkar. Den orkar hålla 6 bar om man har ett litet
munstycke typ 4 på blästern. Och det räcker för att med vanlig Jula-sand blästra allt möjligt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av xxargs »

Efter en halvtimme drift lär kompressorn nått sin fulla arbetstemperatur (dvs blir inte varmare även om man kör längre tid) och är temperaturen på motorn fortfarande rimlig (själva kompressorn kan bli väldigt het eftersom eftersom all eleffekt som motorn drar faktiskt blir värme - dvs 2.2kW kompressor värmer lika mycket som en 2.2 kW kupevärmefläkt typ.) så är eventuell intermittensfaktor rätt ointressant.

Nu är förmodligen inte 6 Bar dess topp-tryck utan 8 Bar - och att köra 8 Bar istället för 6 Bar kontinuerligt kan öka kompressorns belastning rätt avsevärt och blir ännu varmare i det läget, då kan intermittensfaktor ha betydelse om motorn inte har kylning som räcker för 100% kontinuerlig drift utan att bli för varm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av grym »

tänkte mer om någon sätt en tabell om att 8 bar och bricka 1mm tjock med 1mm hål flödar 150 liter per minut eller något liknande lätt mätning då kan man kolla vad den ger i flöde på rimligt enkelt sätt

känns som den inte ger vad den borde

interemensen har jag koll på, och även när den går ca 50% så blir den ordentligt varm
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av farbrorvattenmelon »

xxargs skrev:Efter en halvtimme drift lär kompressorn nått sin fulla arbetstemperatur (dvs blir inte varmare även om man kör längre tid) och är temperaturen på motorn fortfarande rimlig (själva kompressorn kan bli väldigt het eftersom eftersom all eleffekt som motorn drar faktiskt blir värme - dvs 2.2kW kompressor värmer lika mycket som en 2.2 kW kupevärmefläkt] typ.[/b) så är eventuell intermittensfaktor rätt ointressant.

Nu är förmodligen inte 6 Bar dess topp-tryck utan 8 Bar - och att köra 8 Bar istället för 6 Bar kontinuerligt kan öka kompressorns belastning rätt avsevärt och blir ännu varmare i det läget, då kan intermittensfaktor ha betydelse om motorn inte har kylning som räcker för 100% kontinuerlig drift utan att bli för varm.

Kan du kortfattat förklara det fetade i citatet, stämmer det helt? Blir inte en viss del av energin till komprimerad luft, eller blir allt till värme som sedan delvis kompenseras av den kyla som uppstår när tryckluften används? Jag är införstådd med att trycksatt luft är en oeffektiv energibärare men detta påstående gav en del giller i mitt huvud. Att t.ex köra en mutterknack drar ju viss energi så kan allt kompressorn dragit blivit till värme?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av mrfrenzy »

När du kör mutterknacken så blir den varm, och skruven du skruvar blir varm.
Energin i den komprimerade luften görs om till rörelseenergi som sen blir värme.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av grym »

nix när du kör mutterknackaren blir den kall, muttern varm :wink:
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av RADIOT »

GRYM har helt rätt!
Mutterknackaren blir kall pga det hastiga tryckfallet
som uppstår i maskinen.

Muttern utsätts för friktionsvärme.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av xxargs »

När en (förlustfri) kolv flyttar sig av gastrycket och utför ett arbete så är mängden arbete samma som mängden energi som krävs för att kyla ned luften till aktuella temperatur - om man vill så kan man säga att det är värmen som gör jobbet - tryck, volym, densitet är bara komponenter för att förmedla det, ungefär som ström gånger spänning ger effekt då var och en ensam kan inte utföra något.
luft.png
Exempel från refprop och förlustfri system vad som händer om man komprimerar 20 grader rumsluft till 8 bar övertryck, låter den svalna igen, därefter går in i en luftmotor (lamellmotor, kolvmotor, turbin som i en tandläkarborr), luften expanderar när arbete utförs (och blir kall)

rad 1 är utgångsvärdet

rad 2 är precis efter kompressionen till 8 Bar övertryck
- entalpi beskriver energimängderna som går in och ur systemet per kilo arbetsmedia, dvs när man komprimerar så startar man med entalpi på 419,15 kJ/Kg och vid åtta Bars övertryck nåt värdet 676,26 kJ/kg och mellanskillnaden av 676,26 - 419.15 = 257.1 kJ/kg och är då arbetet som motorn måste driva kompressorn med.

sedan i rad 3 ser man vad som händer när den varma komprimerade luften sedan kyls igen till rumstemperatur igen med

676,26 - 417,24 = 259.0 kJ/Kg - det ger att hela mängden arbete som elmotorn matade in i systemet + 3 kJ/Kg ytterligare [1] blir värme vid kompressorn - därför kan man säga att all elström man matar in i en kompressor blir värme.

rad 4 beskriver vad som sker när rumsvarma tryckluften expanderar i en luftmotor (dvs utför arbete) och man inser att all effekt på motoraxeln i luftmotorn kommer av den inneboende värmen på den inmatade tryckluften och kyls kraftigt när arbete utförs. Det är också det här som förklarar varför tryckluftsystem har dålig verkningsgrad då om man skall ha 100% verkningsgrad så skall tryckluften som matas in i maskinen ha temperatur av 272,58 grader C för att bli en perfekt (elastisk) energilagring - det är förlusten av värmen eller snarare att den inte kan transporteras med, parallellt med tryckluften som drar ned verkningsgraden i systemet.

rad 5 är exempel på vilka temperaturer det blir om man komprimerar från atmosfärstryck till 300 Bar utan kylning under processen - den värmningen sker också i trycktankar när trycket ökar i dessa och minska bara till en del med att mata in kyld gas som ökar trycket.

---

Det där med temperatur, tryck och volym är bara arbetsmedier som när man pratar om ström och spänning samt effekt i elektriska kretsar - men man har en variabel till som är svårgreppbar - Entropi, som i sin tur kan (dock inte helt korrekt) beskrivas som graden av möjliga frihetsgrader eller slumpmässighet, eller graden av oredan om man vill - eller som några skrev - beskrivning tomrummet volymmässigt som bildas av den nya formen gentemot dess ursprungliga form när man klämmer ut kaviaren ur en tub, och precis som med en kaviartub så kan man inte utan arbete (som ökar entropin på någon annan ställe som konsekvens) mata tillbaka innehållet igen - Med andra ord entropi (oredan) ökar alltid så fort det är någon som helst verksamhet i inom systemet...

Med andra ord när arbetsrummet/labbet med tiden har rejäl oreda så får man skylla på Entropin ökar - men också beviset att något faktiskt händer - arbete utförs.

Därför är labbet inte så välstädat - då välstädat betyder att inget görs eller så har man kostsam kylmaskinsarbete (dvs städar själv eller inhyrt) för att hålla ned entropin (nivån på oredan) och totalverkningsgraden blir lägre ;-)



[1] Joule-Thomsom effekten - vilket löst kan beskrivas som att avståndet mellan molekylerna är särade med plastspiralfjädrar med neodymmagneter (vända att de dras emot varandra) i sina ändar - utsträckta så ser inte magneterna varandra utan plastfjäderkonstanten dominerar hela systemets fjädringsegenskaper - men vid hårdare kompression och magneterna kommer närmare varandra så börja magneterna se varandra och dras mot varandra och ökar inte motståndet riktigt linjärt med hoppressningsgraden och den minskade motståndsgraden kan också ses som att arbete utförs (dvs mediat själv hjälper till att komprimera sig själv en smula genom att ge något mindre motstånd i kompressionen) pga. då molekylerna inte stöter ifrån sig mot varandra lika hårt som de borde göra när trycket ökar och resultatet syns som något höjd värmekapacitet - därför avges det något mer värmemängd vid kompression än arbetet för själva kompressionen.

När gasen sedan expanderas (fjädern sträcks ut och magneterna säras mer) så kostar det arbete och det ger resultat att gasen kyls lite extra vid expansion och vid luft genom renblåsningsmunstycke ger ca 1 grad temperatursänkning när den passerar trängsta delen av strypningen. denna påverka är mindr ju längre ifrån aktuella gasens kritiska temperatur och tryck vilket gör att temperaturen sjunker väldigt lite för luft medans koldioxid med kritisk temperatur av ca 31 grader C kyler sig väldigt mycket när det expanderar genom ett strypmunstycke och därav fortfarande fungerar tillräckligt bra i överkritiska kylmaskinslingor där gasen aldrig kondenserar i kondensorn för att temperaturen är över 31 grader C.

- varför det inte blir kallare vid renblåsning beror på att luften utför ingen arbete i expansionen när det blåser ut ur en munstycke och arbetet för impulskraften av flödet som ändå genererar flödet - kommer av värmemängden av temperatursänkning pga. tryckminskning i trycktanken innan luften går igenom avtappningshålet - efter det är luften bara en 'stång' som förmedlar kraft...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Tack för förklaringen, får läsa ett par gånger för att få in allt. :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: kolla kompressors kapacitet

Inlägg av svanted »

om vi talar om entropi hos gas så blir den varmare om den komprimeras...
men ett gummiband blir tvärtom varmare när det sträcks...
här en en som gjort ett kylskåp mha en gummiband...
https://hackaday.com/2016/08/25/a-refri ... ber-bands/
Skriv svar