Generatortvätt?
Generatortvätt?
Vad är lämpligt att tvätta en bilgenerator med? Den är isärplockad och lagren är demonterade. Funkar rödsprit bra?
Re: Generatortvätt?
Bensin, fotogen, lacknafta, diesel eller dylika oljeupplösande vätskor där väl fotogen och diesel är de mildaste, rödsprit kan ev lösa upp isolerlack i värsta fall som jag ser det.
Sedan finns bräcklean och dylika andra som även funkar men blir nog dyrare i längden.
Sedan finns bräcklean och dylika andra som även funkar men blir nog dyrare i längden.
Re: Generatortvätt?
Beror på vad för 'smuts' man skall lösa och ha i minnet 'lika löser lika'
Isopropanol är för plaster en rätt mild men ändå något polär lösningsmedel som både bete sig lite som sprit och kan blandas med vatten men ändå oljig nog att kunna lösa olja och fett till en viss nivå.
är det salter och mineraler av vattenlöslig slag (tex. lösa intorkade leror etc. som måste ha vatten för att mjukna) så måste man ha mer eller mindre med vatten i lösningsmedlet och där vattenutspädd isopropanol skulle fungera i ett första steg, sedan kör vidare med vattenfri isopropanol.
Är det oljor som motorolja och fett så vill man ha lösningsmedel med längre kolkedjor som fotogen och tom. diesel fungerar.
Dagens bräkleen är baserad på den lättare fraktionen av bensin (pentan, oktan, heptan mm.) och har inte alls samma bett som trikloretylen mm. som användes förr. men även 'torr' bensin utan tyngre fraktion i sig (som bräkleen) kan ha större svårigheter att lösa tyngre oljor och fetter än tex. använda lacknafta/fotogen - åter igen regeln 'lika löser lika'
vad du än gör - använd inte aceton utan noga koll först - det kan lösa/påverka ytor på plaster som man annars inte trodde var påverkbara... även ren metanol och tex. konc. vindrutespolarvätskor som kan innehålla en del gojs (som aceton och metanol i liten mängd) skall man vara försiktig med, olika esterbaserade lösningsmedel och oljor skall man också vara försiktig då det kan påverka mer ytor än man tänkt sig - samma sak med olika glykoler och polyglykoler (som bromsolja)...
Isopropanol är för plaster en rätt mild men ändå något polär lösningsmedel som både bete sig lite som sprit och kan blandas med vatten men ändå oljig nog att kunna lösa olja och fett till en viss nivå.
är det salter och mineraler av vattenlöslig slag (tex. lösa intorkade leror etc. som måste ha vatten för att mjukna) så måste man ha mer eller mindre med vatten i lösningsmedlet och där vattenutspädd isopropanol skulle fungera i ett första steg, sedan kör vidare med vattenfri isopropanol.
Är det oljor som motorolja och fett så vill man ha lösningsmedel med längre kolkedjor som fotogen och tom. diesel fungerar.
Dagens bräkleen är baserad på den lättare fraktionen av bensin (pentan, oktan, heptan mm.) och har inte alls samma bett som trikloretylen mm. som användes förr. men även 'torr' bensin utan tyngre fraktion i sig (som bräkleen) kan ha större svårigheter att lösa tyngre oljor och fetter än tex. använda lacknafta/fotogen - åter igen regeln 'lika löser lika'
vad du än gör - använd inte aceton utan noga koll först - det kan lösa/påverka ytor på plaster som man annars inte trodde var påverkbara... även ren metanol och tex. konc. vindrutespolarvätskor som kan innehålla en del gojs (som aceton och metanol i liten mängd) skall man vara försiktig med, olika esterbaserade lösningsmedel och oljor skall man också vara försiktig då det kan påverka mer ytor än man tänkt sig - samma sak med olika glykoler och polyglykoler (som bromsolja)...
Re: Generatortvätt?
Lacknafta och bromsrengöring har ja nu läst att det går bra. Även Biltemas elektronikrengöring.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000022283
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000022283
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Generatortvätt?
Jag har i många år använt kraftigt utspädd spolarvätska till bl.a motordelar.
(Förvånansvärt effektivt även när man i princip bara häller vatten i en tom flaska. Så jag skulle aldrig våga använda vanlig färdigutspädd från macken.)
En stelnad pensel och trubbig skruvmejsel är inte dumt för att få bort det värsta först.
Sedan är kompressor eller varmluft bra för att få bort mesta fukten efteråt. Kompressor är också bra för att få bort smuts.
Isopropanol var ett intressant tips.
(Förvånansvärt effektivt även när man i princip bara häller vatten i en tom flaska. Så jag skulle aldrig våga använda vanlig färdigutspädd från macken.)
En stelnad pensel och trubbig skruvmejsel är inte dumt för att få bort det värsta först.
Sedan är kompressor eller varmluft bra för att få bort mesta fukten efteråt. Kompressor är också bra för att få bort smuts.
Isopropanol var ett intressant tips.
Re: Generatortvätt?
biltemas elektronikrengöring _är_ ren Isopropanol (IPA även kallad) - sprayburk inte så dum då man vet att det som kommer ut faktiskt är rent, och metallbehållare att det också inte dragit fukt från luft eller genom plast(flaska) då industriell tillverkad IPA brukar vara helt vattefri - av bl.a att just skälet att kunna torka ut vatten ur saker och vätskor - kör man med T-röd så är det nästan tvärt om - för mycket vatten kvar när själva spriten har avdunstat...
Re: Generatortvätt?
Och kjell o co säljer IPA på plastflaska.... (nej nej nej.. inte sån IPA.. den hanteras av bolaget.)
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -ml-p18358
3 olika storlekar numera....
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -ml-p18358
3 olika storlekar numera....
Re: Generatortvätt?
Fukt och bilgenerator verkar ju nästan som det inte går undvika? Blir väl fuktig efter en dag i höstregnet?
Re: Generatortvätt?
Bilgenerator har ingen större bekymmer med fukt, så länge det inte börja rosta - så helt oljefritt kanske heller inte är att sträva efter om det är helst oskyddade plåtytor i stator
fukt (i luften) är också en nödvändighet för att kolborstar och släpringer (med tillräckligt mycket koppar i sig) skall fungera som de gör och inte slitas ned på inget tid alls - det upptäckte NASA och kolborstmotorer i högvakum (och därmed ingen fukt och syre heller) på 1960-talet var ingen bra kombination och visade på hur delikat hela kombinationen kolborstar och släpringar, med luft och fukt som krävdes för att det hela skulle fungera som man var van vid...
fukt (i luften) är också en nödvändighet för att kolborstar och släpringer (med tillräckligt mycket koppar i sig) skall fungera som de gör och inte slitas ned på inget tid alls - det upptäckte NASA och kolborstmotorer i högvakum (och därmed ingen fukt och syre heller) på 1960-talet var ingen bra kombination och visade på hur delikat hela kombinationen kolborstar och släpringar, med luft och fukt som krävdes för att det hela skulle fungera som man var van vid...
Re: Generatortvätt?
Hade ju verkat väldigt konstigt om bildelar generellt sett hade funktionsproblem vid fukt. Låter lite väl akademiskt att fukt vore ett problem.