Mekanisk fråga om glidlager

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Alla glidlager jag stött på, förutom när bägge parter är härdade, har haft den mjuka parten ytterst. Finns det ett skäl till att det är olämpligt att göra tvärtom?

Vi kan ignorera att man vill ha en styv axel, jag tänker bara på lageregenskaperna.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Förresten kom jag på att jag nog sett någon mopedkoppling med brons på axeln, men det är nog det enda undantaget.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av Bobbox »

Det är lättare att slipa härdat utvändigt på axeln än i ett hål skulle jag tro.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Ja, det är ju ett väldigt bra skäl. Undrar om det finns något annat om man ignorerar ekonomin?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av säter »

Man vill nog även få ned glidhastigheten något.
I turbo lagrar det både invändigt och utvändigt.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Men det är väl samma hastighet på inre och yttre part?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av säter »

Inte periferihastighet.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Det måste det ju vara eftersom de har "samma" diameter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av säter »

Nu hänger jag inte med riktigt. :humm:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Periferihastigheten bestäms ju av varv och inre parts ytterdiameter.

Jag är alltså inte inne på någon multipellagring àla turbo.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av säter »

Om man pressar fast glidlagret på axeln och låter det lagra i huset, på blir ju periferihastigheten högre än tvärtom.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Ah, nu är jag med på vad du menar. Men tänk att vi behåller samma axeldiameter, inklusive bronshylsa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av säter »

Då är jag med.
Det här är nog den enkla orsaken.
Bobbox skrev:Det är lättare att slipa härdat utvändigt på axeln än i ett hål skulle jag tro.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av jihe »

Ja, det låter rimligt. Och det borde då betyda att i en typisk hemmaverkstad där slipning (eller för den delen härdning) av endera part inte blir aktuellt så borde det vara egalt huruvida yttre eller inre part är mjuk.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Mekanisk fråga om glidlager

Inlägg av Krille Krokodil »

Lagringen ska fästas på något sätt också och ju mindre diameter desto svårare konstruktionsproblem att göra ett
hållfast fäste till ett klent lagermaterial.

Vid mindre diametrar blir det lätt en no-brainer eftersom att man dubblera momentet och halverar fästytan man
har att jobba på om man försöker fästa lagret på axeln.
Skriv svar