Mekanisk fråga om glidlager
Mekanisk fråga om glidlager
Alla glidlager jag stött på, förutom när bägge parter är härdade, har haft den mjuka parten ytterst. Finns det ett skäl till att det är olämpligt att göra tvärtom?
Vi kan ignorera att man vill ha en styv axel, jag tänker bara på lageregenskaperna.
Vi kan ignorera att man vill ha en styv axel, jag tänker bara på lageregenskaperna.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Förresten kom jag på att jag nog sett någon mopedkoppling med brons på axeln, men det är nog det enda undantaget.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Det är lättare att slipa härdat utvändigt på axeln än i ett hål skulle jag tro.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Ja, det är ju ett väldigt bra skäl. Undrar om det finns något annat om man ignorerar ekonomin?
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Man vill nog även få ned glidhastigheten något.
I turbo lagrar det både invändigt och utvändigt.
I turbo lagrar det både invändigt och utvändigt.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Periferihastigheten bestäms ju av varv och inre parts ytterdiameter.
Jag är alltså inte inne på någon multipellagring àla turbo.
Jag är alltså inte inne på någon multipellagring àla turbo.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Om man pressar fast glidlagret på axeln och låter det lagra i huset, på blir ju periferihastigheten högre än tvärtom.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Ah, nu är jag med på vad du menar. Men tänk att vi behåller samma axeldiameter, inklusive bronshylsa.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Då är jag med.
Det här är nog den enkla orsaken.
Det här är nog den enkla orsaken.
Bobbox skrev:Det är lättare att slipa härdat utvändigt på axeln än i ett hål skulle jag tro.
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Ja, det låter rimligt. Och det borde då betyda att i en typisk hemmaverkstad där slipning (eller för den delen härdning) av endera part inte blir aktuellt så borde det vara egalt huruvida yttre eller inre part är mjuk.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Mekanisk fråga om glidlager
Lagringen ska fästas på något sätt också och ju mindre diameter desto svårare konstruktionsproblem att göra ett
hållfast fäste till ett klent lagermaterial.
Vid mindre diametrar blir det lätt en no-brainer eftersom att man dubblera momentet och halverar fästytan man
har att jobba på om man försöker fästa lagret på axeln.
hållfast fäste till ett klent lagermaterial.
Vid mindre diametrar blir det lätt en no-brainer eftersom att man dubblera momentet och halverar fästytan man
har att jobba på om man försöker fästa lagret på axeln.