Pastörisera kylvätska?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

Jag har läst ganska länge om kylvätskor nu och det verkar inte riktigt finnas någon optimal lösning för den som använder vattenbaserade skärvätskor. Värst är det för oss som inte använder det så ofta, dvs. hobbyister. Huvudproblemet som jag identifierat det är bakterietillväxt i kyltanken. Detta uppstår eftersom bakterier och mikrober följer med skärvätskan in i tanken, läckolja följer även med tillbaka som bildar en hinna ovanpå vätskan och skapar en anareobisk miljö där vissa otrevliga bakterier kan börja växa. I dagsläget verkar det finnas två lösningar på problemet, man använder en "skimmer" som tar bort läckolja och man har typ en aerator i tanken som tillför syre. Men ingen av dessa metoder verkar lösa problemet helt, sen är det också avdunstningsproblem som ändrar på koncentrationen.

Nå jag fick idén från värmepumpen vår som värmer vattnet en gång i veckan i tanken så det dödar eventuella legionellabakterier, och så började jag tänka på då vi mustade äppel i höstas och pastöriserade dom till 76 grader. Detta fick mig att fundera om det inte gör att göra samma på skärvätska. Den bör ju vara värmetålig med tanke på sin uppgift. Om man kunde sätta en elpatron i kylvätskan som värmer upp kylvätskan typ en gång i veckan till 76 grader, kunde köras på timer med en PID kontroller, på natten t.ex. så det inte påverkar ens arbete något. Då skulle alla otrevliga bakterier vara döda och det borde inte komma in nya att bygga upp en ny otrevlig koloni före den används på nytt. Så denna metod passar dom som inte använder kylvätska ofta tänker jag. Läckolja tas ju inte bort och hinnan lämnar kvar i tanken, men om alla bakterier är döda så gör det inget, man kan sila bort det manuellt nu som tänker jag.

Problem som jag identifierat är huvudsakligen avdunstningen vid uppvärmningen, det skulle snabbt förändra koncentration i kylvätskan så detta system skulle inte funka i min FP2s kyltank som är botten, och rost från ökad avdunstning skulle även vara ett problem. Så egentligen borde man ha en separat kyltank i rostfritt som är ordentligt förseglad, så all avdunstning kan droppa tillbaka i vätskan igen. För min del kunde detta vara en bra lösning så kan jag ha en gemensam kyltank för både svarven och fräsen.

Är det någon som ser något uppenbar orsak som gör att detta inte kan funka. Kanske några tycker det för mycket jobb och invecklat men det är ju en subjektiv sak.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av säter »

Jag tror inget på det där.
Hade det fungerat, då hade storfräsarna använt metoden för länge sedan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av grym »

nix, skaffa en akvariepump som luftar kylvattnet
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

Men varför? Min mening med tråden var att få en eller flera specifika förklaringar till varför det inte skulle fungera. Jag har själv tänkt att eftersom de stora bolagen inte använder det så kanske det ligger någonting som jag missat, men då är frågan vad är det. Men det kan ju också vara så att metoden helt enkelt inte är värt det för de stora bolagen som går igenom en massa kylvätska och byter regelbundet. Dom resonerar inte som en hobbyist.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av säter »

För hobbybruk tror jag inte att du behöver ta "Micke_71"s råd så hårt.
Det är skillnad för honom och mig, som har stått indränkt i skärvätska hela livet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av grym »

kan funka, men med rätt kylvätska så håller det ok även med olja och utan luftning
dom har ändrat mycket i kylvätskaorna genom åren


men prova först, en luftning är inga bekymmer, vatten kan du alltid hälla i till rätt nivå
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av baron3d »

Går det inta att använda natriumbensoat, E211.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av xxargs »

Kolla att kylvätskan tål att värmas till > 70 grader C först utan att separeras eller förändras på annat sätt, det kan vara emulgeringsämnen mm. som förändras mycket om det är för varm och för länge.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av RADIOT »

Körde liknande denna på förra jobbet. https://www.google.com/search?q=oljeski ... 6hAwqm7G5M[/[/color]
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

Jag vet om nästan alla dessa andra metoder. Lufta med aerator, skimmers av olika slag, klorin, osv. Jag är medveten om dessa som redan finns och de verkar alla ha sina diverse nackdelar, t.ex. med en aerator så bubblar det och det stiger en dimma med kylvätska ur tanken enligt utsago av de som använt en sådan, det är inget man vill andas in precis. Det kanske kan funka i en förseglad tank dock men det kommer inte att komma in så mycket syre i den så den tappar kanske effekten.

Oavsett om jag provar värmelösningen eller ej så tror jag det är bäst jag bygger en separat kyltank i rostfritt som servar båda maskinerna, så blir det mindre klott hur jag än gör.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

Jag jobbar annars på ett företag som tillverkar spabad och sånt, och vattenrening är något jag inte är helt okunnig på. Vi säljer "aktivt syre" tabletter för att rengöra spavatten för dom som inte vill använda klor. Det kan ju vara intressant alternativ.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av swesysmgr »

Testa UV-renare för spabad på skärvätskan? Eller bryts den ner av det också?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av Krille Krokodil »

DennisCA skrev:Jag jobbar annars på ett företag som tillverkar spabad och sånt, och vattenrening är något jag inte är helt okunnig på. Vi säljer "aktivt syre" tabletter för att rengöra spavatten för dom som inte vill använda klor. Det kan ju vara intressant alternativ.
Bingo! :tumupp:

"Ozon dödar bakterier i skärvätska

För att ta bort bakterier från skärvätskor används idag giftiga biocider, som snart kommer att förbjudas inom EU. Tack vare en innovativ entreprenör och en gammal upptäckt, är det nu möjligt att istället döda bakterierna med ozon."

https://www.swerea.se/cases/ozon-dodar- ... skarvatska
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av xxargs »

vad innehåller en vattenbaserad skärvätska idag??.

lättnedbrytbara organiska ämnen (dvs. sådant som naturen kan bryta ned ganska lätt) käkar syre vilket innebär att ämnen som ozon, UV-ljus (som i sin tur skapar ozon i vätskan), kloroxider i olika former och olika bärare, väteperoxider mm. är rätt kortvarigt om det inte fylls på hela tiden - och förstås också sliter på badet i och med att partiella delar oxideras fortare än annars tänkt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av mrfrenzy »

Halveringstiden för ozon i vatten är 30 minuter. Kan tänka mig det fungerar bra om man cirkulerar hela volymen genom ozonflöde någon timme per vecka.
Finns inte mycket organismer som överlever.
En förutsättning är förstås att metalldelar som kommer i kontakt med ozonet är rostfria.

Se till att ha ventilation för det som hamnar i luften!
Skriv svar