Pastörisera kylvätska?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

Skärvätskan jag har för tillfället verkar ha tre huvudsakliga ingredienser, rapsolja, natriumhydroxid och trietanolamin. Ingen av dessa är känsliga för temperaturer under 100C såvitt jag kunnat ta reda på.

Jag har iallfall tänkt mig en design som är som ett torn, för att minska avdunstningen och utrymmet den tar, kanske 50l totalt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

swesysmgr skrev:Testa UV-renare för spabad på skärvätskan? Eller bryts den ner av det också?
Jag vet inte, men sådana saker är dyra grejer, iallafall från oss. Inget jag vill köra på test, men UV från solen brukar ju bryta ner det mesta, och är vätskan inte genomskinlig för UV frekvensen så har den ingen effekt på omgivningen förutom ett väldigt litet område. Värme så verkar iallafall inte vara ett problem för de ingredienser jag identifierat i skärvätskan.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av DennisCA »

Det här med UV verkar inte så långsökt ändå:

UV disinfection of soluble oil metalworking fluids. - PubMed - NCBI
Abstract
The efficacy of a new high-intensity germicidal ultraviolet (UV) lamp for disinfection of opaque metalworking fluids (MWF) was investigated under laboratory conditions. Three dilutions of "soluble oil" MWF and water controls in a circulating system were inoculated with suspensions of Pseudomonas fluorescens to an initial concentration of about 10(7) colony forming units (CFU) per milliliter and irradiated with a submerged nonglass UV lamp.

Aliquots of the circulating fluid were withdrawn before irradiation and at 10-sec intervals in the water control and 10-min intervals in the MWF. The samples were diluted with sterile water, plated, and counted after 18-24 hours' incubation. The UV-C radiation output of the lamp was estimated by irradiance measurements using a research radiometer.

The concentration of CFU decreased by at least 2 logs (>99% reduction in culturability) in 30 sec in irradiated water. In all three dilutions of MWF, a 2-log decrease was obtained within 60 min. The UV-C output of the lamp was estimated at about 6 W. The disinfection appeared to follow a first order rate law both in MWF and in water. The CFU concentration was stable over time in unirradiated controls.

These results demonstrate that UV disinfection is feasible in MWF opaque to both visible and UV wavelengths of light.
Det och ozon metoden ser intressantare ut just nu än pastörisering.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av xxargs »

DennisCA skrev:Skärvätskan jag har för tillfället verkar ha tre huvudsakliga ingredienser, rapsolja, natriumhydroxid och trietanolamin. Ingen av dessa är känsliga för temperaturer under 100C såvitt jag kunnat ta reda på.

Jag har iallfall tänkt mig en design som är som ett torn, för att minska avdunstningen och utrymmet den tar, kanske 50l totalt.
hmm naturoljor och natriumhydroxid i värmd (kokad) vattenbad tycker jag låter som receptet för att tillverka tvål...

trietanolamin är tydligen använda emulgeringsmedel.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Pastörisera kylvätska?

Inlägg av Micke_71 »

Det finns en hel del skojiga saker som kan växa i skärvätska.

I slutna mörka tankar så trivs något jag skulle gissa på är någon form av svamp och bildar stora geléklumpar.

Med läckolja på och i skärvätskan så blir det bakteriell tillväxt.

Oljeskimmer är jävligt bra metod för att hålla den fräsch länge.

Recept på skärvätska med vegetabilisk olja och lut (natriumhydroxid) innebär ju att luten förtvålar en del av oljan direkt och tvålen fungerar sedan som emulgeringsmedel. Det höjer ju samtidigt pH till runt 9.

Skulle det finnas kvarvarande lut i skärvätskan så vore den jävligt olämplig då luten skulle förtvåla fettet i huden direkt och lämna det utsatt för alla gojsiga saker som finns i soppan.
Skriv svar