Sida 1 av 2

Skivsvarven

Postat: 2 november 2019, 17:22:38
av georg
Jag och willmans hjälper till med ett bygge av en anpassad maskin för att tillverka endast bromsskivor till motorcyklar. Det är en kombinerad svarv och fräsmaskin. Det mekaniska är egentillverkat av företaget vi hjälper. En riktigt fin och kompakt maskin för ändamålet. Momenten som maskinen kommer att göra är att svarva (ett grovskär och ett finskär), fräsa och borra. Vårt bidrag blir främst med installation av styrsystemet. Vi har nu till och från under några veckor tagit fram underlag för installationen och påbörjat den. Systemet är i grunden ett Siemens 802D sl. Systemet beställdes för ett antal år sedan men har inte blivit installerat än. Men nu är det dags att se om vi kan få maskinen i drift. Vi kommer försöka hålla tråden uppdaterad :)

Re: Skivsvarven

Postat: 2 november 2019, 18:02:06
av säter
Ska ni svarva båda sidor på skivan samtidigt?
MC-skivor brukar vara ganska tunna.

Re: Skivsvarven

Postat: 2 november 2019, 18:40:51
av georg
Ja precis! Båda sidor svarvas samtidigt. Bommen har två fasta lägen, ett för grovskär och ett för finskär. Tanken är att styra vilket läge bommen är i med styrsystemet.

Re: Skivsvarven

Postat: 2 november 2019, 18:42:42
av säter
Det här låter intressant. :tumupp:

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 08:00:01
av Glenn
Vad utgår man ifrån när man tillverkar skivorna ? speciella ämnen ? eller skär man ut av lämpligt stål ?

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 08:46:49
av Lennart Aspenryd
Stål för bromsskivor är väldigt speciellt. Där kommer Sintercastmetoden till sin rätt.

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 08:59:51
av säter
Är det bättre än vanligt gjutjärn/segjärn?

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 09:36:23
av Lennart Aspenryd
Vi gjorde ett av det första analyssystemen . Var uppe i stålverk och körde.

SinterCast är en leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Huvudsakligen används CGI i dieselmotorblock och cylinderhuvuden till personbilar, tunga fordon och till komponenter inom industriell kraft. SinterCasts processtyrningsteknologi används vid tillverkningen av en mängd olika CGI-komponenter och produceras för närvarande i vikter från storleksordningen från 2 kg till 17 ton. Amerika är företagets största marknad.

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 10:04:43
av säter
volymproduktion
Tror du att det är frågan om sådan här?
Jag tvivlar.

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 10:57:38
av Lennart Aspenryd
Jag svarade på din fråga om det var bättre med sintrat järn än segjärn. Ja Tåg kräver dessa och det går att göra motorblock betydligt lättare och starkare. Men det var länge sedan vi sysslade med slikt!
Tyvärr kan jag idag inte ge bättre upplysning.

Re: Skivsvarven

Postat: 4 november 2019, 12:25:19
av jihe
Jag har fått en känsla av att motorcyklar ofta har stålskivor istället för gjutjärn av rent estetiska skäl, att man inte vill ha massa rost synligt. Det vore intressant att få det där utrett, jag har faktiskt funderat på det ett flertal gånger. Det kan ju också ha att göra med att mc-skivor är rätt tunna idag.

Re: Skivsvarven

Postat: 10 november 2019, 10:39:15
av georg
Kort uppdatering. Skåpet är på plats på maskinen och elektroniken har lyfts in. Nu har vi mätt upp motorernas kaballängder och är redo att beställa dessa.

Re: Skivsvarven

Postat: 10 november 2019, 11:52:15
av säter
Har du koll på vad slags ämnen som ska användas?
Det är många frågor om detta här.

Re: Skivsvarven

Postat: 10 november 2019, 14:20:23
av georg
Jag har förstått det :) Men har tyvärr inte koll på detaljer där. Bara att det är ämnen, tror att det är stål med hög halt kol.

Re: Skivsvarven

Postat: 10 november 2019, 15:23:59
av säter
Ta en bild på ämnena.