Perklas CNC3020

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag måste säga att det är väldigt svårt att av denna tråd förstå vad du egentligen vill uppnå Perkla.

Av allt som du visat upp hittills så är det bästa alternativet att använda "den blåa lådan".

Om:
Du kan acceptera att köra Mach3, så har du redan allt som behövs tolkar jag det som

Du vill köra linux CNC så byter du kortet i den blå lådan mot exempelvis LÄNK
Så kan du köra parallell port

p.s
De drivare du visar i sista bilinlägget, är H-bryggor.
Dom går inte att använda som stegmotordrivare rakt upp och ner.
Dom tar ej step/dir pulser
d.s
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Tråden handlar inte om nåt specifikt, alltså inget speciellt jag vill uppnå, här kan det väl spekuleras och diskuteras det mesta som rör det som tråden handlar om.. nämligen Perklas CNC3020... tankar och idéer om olika saker som rör detta ämne...

Frågan kan ju också ställas vad jag vill uppnå med min jätte stora tråd om min Raw 1.5.. svaret: Ja du.. är väl inte det heller nån tråd där man vill uppnå nåt speciellt, mer prata om olika saker som rör ämnet och mer specifikt min Raw 1.5 osv.

Som du säkert redan sett tidigare i denna tråd så har jag visat upp ett BOB som passar perfekt som utbytes istället för USB, om jag vill köra LinuxCNC istället alltså. Mach 3 vet jag redan att jag kan köra eftersom det nämnts tidigare...

Vad vill ni uppnå med era trådar ? :humm:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Jag har ju faktiskt 4 stycken sånna här och nätagg och faktiskt nästan det mesta för att kunna bygga en mer sofistikerad låda om jag skulle vilja, spindeln är ju luftkyld vilket jag kanske inte är jätte förtjust i, dom låter en del och tror säkert det skulle gå att hitta nån bättre som passar på den här lilla maskinen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av säter »

Är den där drivaren bättre än de som sitter i lådan?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Det har jag ingen aning om .. men tänkte i sånna fall bygga en helt ny låda med liknande utgångar för axlarna som på min Raw, och bara ställa bort den blå lådan..
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av jihe »

Varför?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Det har jag ingen aning om .. men tänkte i sånna fall bygga en helt ny låda med liknande utgångar för axlarna som på min Raw, och bara ställa bort den blå lådan..
Jag har lite svårt att förstå varför du vill bygga något som inte blir bättre än det du har?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Dels får jag ju en låda som jag sa med separata utgångar för motorerna, dels behöver jag köpa en VFD till spindeln vilket troligen är avsevärt bättre än min blå låda, i och med detta kan jag också köra LinuxCNC eftersom den nya lådan inte kommer använda USB, det är väl några fördelar och ja med viss eftertanke så kan jag tänka mig att dom drivarna jag visade upp är bättre än vad som sitter i den blå lådan..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av säter »

Du kan inte använda en VFD till den där spindeln. :humm:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Nej jag nämnde tidigare att jag tänkt byta spindel eftersom denna inte är så kraftig och väsnas en del så det är jag medveten om :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC3020

Inlägg av Perkla »

Har kopplat in den nu med den blåa lådan via USB till en av mina bärbara datorer som har Mach 3 installerat, det går fint att jogga åt alla håll.. behöver dock göra inställningar osv, sätta limits och sånt så den inte kraschar så lätt.. eller det heter väl snarare Travel limit eller nåt sånt.. Spindeln låter inte lika högt som jag föreställt mig, dock inte mycket kräm i den kan jag lova, för lite kretskort och liknande duger den troligen utmärkt dock.. :)
Skriv svar