Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Krille Krokodil »

Exikatorer för sådana kemiexperiment är stadiga glaspjäser. Tätningen på sådana är planslipade/läppade
ytor som man lägger en tunn hinna vakumfett på.
Screenshot 2019-10-19 at 00.58.18.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av Glenn »

Men när dom gjorde experiment i plugget så var det ju inga sådana grejer, utan mer en ostkupa.

Vet iofs inte hur bra vakuum man fick med den gamla pumpen..

Mätare förresten, finns det nån vettig mätare som inte kostar skjortan ? ..Visst, man kan ju ta en för bil men den lär väl bottna omgående och inte mäta så låga tryck antar jag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av tecno »

Krille Krokodil skrev:Exikatorer för sådana kemiexperiment är stadiga glaspjäser. Tätningen på sådana är planslipade/läppade
ytor som man lägger en tunn hinna vakumfett på.
Screenshot 2019-10-19 at 00.58.18.png
En sådan använde jag vid filmkamera service (16mm Aaton) för smörjning av glidlager i min ungdom.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur kraftig måste en glaskupa för vakuum vara ?

Inlägg av xxargs »

Glenn skrev:Men när dom gjorde experiment i plugget så var det ju inga sådana grejer, utan mer en ostkupa.

Vet iofs inte hur bra vakuum man fick med den gamla pumpen..

Mätare förresten, finns det nån vettig mätare som inte kostar skjortan ? ..Visst, man kan ju ta en för bil men den lär väl bottna omgående och inte mäta så låga tryck antar jag.
biltemas

Art. 15-1366 fungerar bra för området från atmosfärstryck till några 10-tal mBar absoluttryck - dock 'skalningsfaktorn' påverkar av rådande barometerståndet för tiden och då främst området kring ~ 700 mm Hg, 30 Inch Hg - för full vakum så brukar nålen lägga sig över högra skruven i botten och precis och tom. en aning utanför höger kanten på skalstrecket för 30 inch Hg-skalan. - men är det riktig lågtryck så kan det vara så illa att det knappt kommer till västersidan av högre skruvskallen trots samma vakum på pumpen.

och sedan måste man knacka lite på mätaren så att den rör sig sista mm rätt på nålen pga. mekanisk friktion då det är knappast är upphängd på nålspetslager med rubidium-kristaller för det priset.


För en DYI Pirani-mätare till ca 0.1 mBar byggde jag en baserad på 34V adventsljusstake-lampa - problemet är att sådana glödlampor med glödtråd börja bli omöjliga att få tag på - ser nu att en del bilder är borta men tabellen finns kvar. tekniskt sett kan den kalibrera till betydligt djupare vakum än så då man är i övre krönet på 'S'-kurvan och det mesta finns kvar att kartlägga (ned till ca 0.001 mBar ungefär), men vid den tiden hade jag inte bättre vakumpump än så.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... re#p518946
Skriv svar