CNC fräs för trä. Mach3?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har testat att fräsa spår m.m i Corian. Det gick alldeles utmärkt att fräsa med frästillsats på en Dremel, så det blir att fixa till ett stativ till den för att underlätta fräsning av hål och mindre uttag i delarna till CNC-fräsen. Större bitarna sågar jag i bänksågen. Mycket delar går ju att skriva ut med 3D-skrivaren också. Har funderat på att testa kolfiberförstärkt PLA. Är det någon som har erfarenhet av det?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Meduza »

Jag kan väl säga att rent generellt är det du vinner med kolfiberförstärkta material att det blir styvare på bekostnad av slagtålighet, så är det ökad styvhet du behöver så går det absolut att göra, men räkna inte med att du får någon nämnvärt ökad styrka.

Ja så länge vi inte pratar om kontinuerlig kolfiberförstärkning likt det Markforged gör såklart, men då är det en helt annan prisklass på skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det någon ide att försöka tillverka en gänga M20 x 1 mm (fin) i PLA Är det någon som försökt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Glenn »

Snyggar man till dom med gängsnitt/gängtapp efteråt så funkar det ju.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Om jag ägde en gängtapp M20 x 1 mm så kunde jag ju lika gärna gänga i ett slätt hål. Då hade inte heller skrivit ut den i 3D- skrivaren, utan gjort den i Corian som det mesta andra till Handiboten. Den är till att hålla kulmuttern som har en M20 X 1 mm i änden. Kanske någon EF:are har en till salu?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Meduza »

M20x1 ska inte vara något problem att lyckas skriva ut så länge du kan lägga gängan ner så att den är riktad i Z-led, jag har skrivit ut fullt fungerande M6x1 utan problem på så sätt. Se till att skriva ut i 0.1mm lagerhöjd eller finare så att du får nog med lager per varv. Möjligtvis kan du behöva trycka ut gängflankerna en aning i Fusion 360 innan du printar beroende på hur bra resultat din skrivare levererar, men det är ju bara att skriva ut och prova.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall testas så snart jag reparerat skrivaren. Har ingen värme i plattat just nu.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av säter »

Då passar ju en vanlig KM4-mutter.
Är det inte enklast att köpa en sådan?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Km4 får inte plats. Kulbussningen skall sitta i en 12.3 mm tjock platta och den utstickande delen med gängan är bara 10 mm. Så gängan måste finnas i plattan.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det går sakta framåt. Det tar faan längre tid att Cadda än det kommer att ta att bygga den verkar det som. Nu har i ala fall Y-motorn med skruv kommit på plats. Jag fick vända på skruven och får nu trycklagret i frontplattan. De motorer som sitter på originalet är tydligen levererade med fasta skruvar och då behövs ju varken axelkoppling eller trycklager som tar plats.

Närmare beskrivning på denna video
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Vart köpa radialtätning? Behöver till att täta mot trycklagret axeldiam 10 - 16mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

I dag fick jag ett SMS från Postnord att min router har anlänt från Kina. Jag betalade direkt in Moms och tull. Skall bli spännande och se om den dyker upp före jul i år.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av X-IL »

Snyggt jobb med modellen av fräsen! Men det låter som att din dator(och du) skulle må bra av en bättre fläkt?
Kommer driveleketroniken monteras i en låda vid sidan av eller sitta på enheten? Kommer inte ihåg nu men du planerade att köra GRBL eller liknande arduinolösning? Då är det ju smidigt med allt monterat på fräsen och sen bara en 230-kabel till fräsen.

Ser fram emot byggbilder sen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag vill ha elektroniken inne i fräsen baktill finns plats, men jag vet inte hur det blir med nätdelen. kanske den hamnar utanför, har inte kollat ännu.

Jo fläkten väsnas, men konstigt nog bara ibland. Den kan gå för fullt vissa tider utan att väsnas, sedan kan det bli ett jäkla väsen. Jag är i behov av en bättre dator. Denna är lite liten för att köra Fusion360 i. Det händer att det kraschar i bland när jag har för många filer öppnade samtidigt. Det är en gammal HP Probook 5330m, så är det någon här som har något bättre till en billig penning så är jag mycket intresserad.
Skriv svar