CNC fräs för trä. Mach3?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat Färdigcaddad Bild.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har börjat kolla lite på stegmotorer och drivning och har nu i nattens tysta timmar fått fram en billig enkel lösning. Mer beskrivning finns bifogat under videon.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat Färdigcaddad Bild.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har börjat tillverka ett enkelt koordinatbord för att kunna fräsa och borra delarna till Handiboten med bra precision. Först tänkte jag veva för hand men har tänkt om. Det blir att jag använder de begagnade stegmotorerna från skrotade systemskrivare till koordinatbordet.

Jag grävde djupt i fickorna ock bestälde 4 st Nema23, 3Amp. till Handiboten. Jag behövde ju egentligen bara 3 st men det var paketpris för 4 st. Leverans till brevlådan från Tyskland. Totalpris inkl. frakt 684 kr. vilket ger ett styckpris på 171 kr, vilket jag uppfattar som billigt. De beställes den 19 Dec och damp ned i brevlådan i dag den 28 Dec.

Jag beställde även drivare som klarar 3.5 amp peak och 3 amp kontinuerligt. Samma typ som jag använder till båtens styrsystem. De har fungerat mycket bra. De kommer tyvärr från Kina så där åker jag på lite moms och 75 kroningen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat Färdigcaddad Bild.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har testat det pågående bygget av koordinatbordet. Y-axeln är testad för första gången. Verkar fungera som jag tänkt med trycklagren som sedan även skall ingå i Handiboten.


Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat 1 Jan. Video

Inlägg av eeedis »

Härligt!! Bra jobbat :D

Kul att se filmerna! :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat 1 Jan. Video

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha. Det blev 3 axlar på koordinatbordet så nu är det inte ett kordinatbord längre utan en CNC-fräs. Visserligen går det inte att fräsa tjockare material än 30 mm men det räcker till mina fräsjob till Handiboten. Har just provfräst en liten bit. Det går inte fort för motorerna stallar om jag kör med för högt varv och M10 skruvarna har bara en stigning på 1.5 mm. En annan sak som måste rättas till är att kopplingen mellan skruvar och motorer inte är centrerad så det slänger ordentligt, men det funkar.

Provbiten jag skrev ut var ca 0.2-0.3 mm för liten och hålet som jag borrade med en 6 mm fräs var ca. 0.4-0.6 mm för stort. Något vändglapp kan jag inte konstatera och det skulle ju inte heller göra borrade hål för stora. Så det beror förmodligen på att fräsen kastar, det är en gammal sliten Biltemafräs så spindellagren kanske inte är så fräscha.

Här är i alla fall en liten fräsfilm på första riktiga testet av corian-borrning/fräsning i 400 mm/min med en fräs byggd av skrot och överbliven plywood.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat 20 Jan. Video

Inlägg av SeniorLemuren »

Händer inte så mycket med mekandet. Vårjobb med båten går först. Men jag har i alla fall monterat de hemmautskrivna kabelkedjorna och håller på att bygga ihop en låda till elektroniken.
Z-limit (2).jpg
Lådan blir av plywood av sämsta kvalité som jag fogat ihop med plasthörn som jag skrivit ut på 3D-skrivaren, ena kortsidan består av ett 5 mm plexiglas som jag fräst ut hål för anslutningskontakter i, med denna fräs. Locket kommer att bestå av samma plexiglas som fronten. En fläkt skall monteras för kylning genom en in och utgång i botten på lådan.
låda-3 (2).JPG
låda-4 (3).JPG
låda-6 (2).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Uppdaterat 27 April

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av tecno »

Det går framåt Urban, kul att se.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av taimanov »

Bra bygge av lådan!
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Ny Z

Inlägg av SeniorLemuren »

Z-axeln med Biltemafräsen blev inte bra så jag skall uppdatera med en bättre anordning för en standard routermotor. Har just ritat den. Använder 12 mm rundstänger med kullagrade bussningar i Z och 20 mm linjärlager som jag hade i diverselådan i X. Nema 23 motor. Fräser ut bitarna i 12 mm corian innan jag skruvar isär fräsen. Lagerbockar i PLA, hållare för axiallager i aluminium.
z-enhet.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom jag tänker bygga om Z på min provisoriska fräs så tänkte jag gå ett steg till och göra traversen fast och bordet rörligt. Detta för att göra den tillräckligt stabil för kunna fräsa lite aluminium också. fräsområdet blir ca. 300 mm x 450 mm. I förra inlägget kan man se en modell av Z och jag efterlyser synpunkter på hur lång slaglängd som ni, som har hobbyfräsar i detta format, tycker att man har behov av.

Jag vill hålla den så kort som möjligt för att få så bra bredd mellan slädarna som möjligt. Som det ser ut på modellen nu, så har jag en slaglängd på 100 mm med slädarna ända mot ända. Slädarna är kullagrade för 12 mm rundstång och 36 mm/st långa. Rundstången är 200 mm minus lagerbockarna som är 15 mm/st

Jag vill dra isär slädarna för att få bättre styvhet. Drar jag isär dem typ 50 mm mm så erhåller jag 50 mm höjdvariation på Z, är det för lite? Hur ofta stöter man på att man vill fräsa något som kräver mer på höjden?
Z-kort (2).JPG
Z-lång (2).JPG
Edit: Jag får säkert frågan om vad jag vill fräsa. Det handlar i nuläget om platta saker som t.ex en namnskylt till båten Z=30 mm, men när man plötsligt har en fräs så uppstår säkert en massa nya ideér som man inte vet i dag. Därav min fråga till er som redan har den erfarenheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Fråga om Z

Inlägg av SeniorLemuren »

Har ju använt en Arduino Mega Med GRBL och Universal gcodesender tidigare, det har funkat bra, men den klarar bara 3 axlar och när jag bygger om fräsen nu så kanske jag vill testa även en fjärde axel längre fram. Så jag skall nu kolla Mach3 och har skickat efter ett MACH3 USB Breakout-Board-4Axis-Interface till den. Tänkte köra demoversionen först innan jag "köper" en nyckel.

Är det något speciellt jag skall tänka på?
mach-usb.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Mach3?

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänkte bygga en handkontroll till breakoutkortet men vad fasiken jag köpte en för 72 spänn (plus Postnords 75 spänn förstås.) Så billigt är det ingen idé att försöka bygga. Kommunicerade med en norrman som testat den på samma kort och han var helnöjd.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä. Mach3?

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu har jag äntligen börjat fräsa ut de nya delarna till en bättre Z-X-axel till min provisoriska fräs som från början bara skulle bli ett koordinatbord. Det går hjälpligt att fräsa delarna med den gamla konstruktionen med Biltemafräsen, men det är ingen dans på rosor. Stabiliteten i Z är bedrövlig. All nya delar fräses i 12 mm corian som är perfekt för ändamålet. Jag har caddat den i flera färger för att lättare se att allt passar. Delarna fräses i vit och blå Corian.
ny-z-x-axel.JPG
ny-z-x-axel-2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar