CNC fräs för trä. Mach3?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av jihe »

Skrev in detta i ursprungslinlägget också, men då hade du redan svarat så du kanske inte ser det så jag flyttar till ett eget inlägg:

Annars kan du använda magnetlager E8 också om du kan hantera dammskydd på något sätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev:Jovisst kan man använda kraftigare motorer men då drar de mer ström och då räcker varken nätdelen eller drivkortet från en Prusa i tusenkronorsklassen till. Finessen är ju att kunna använda hela styr och drivsystemet från stickpropp fram till X,Y,Z.
Fast vad vill du vinna på det ? det känns som att det bara blir krångligare utan vinst att försöka använda en 3d-skrivare som bas.

Man kan ju köpa ganska billiga CNC styrkort, eller riktigt billiga om man kan tänka sej köra över parallellport.

Annars så brukar det ju vara separata drivsteg för stegmotorerna på kines-skrivarna, så är det på min och då borde det vara en bit av en kaka att byta ut dessa mot kraftigare grejer.
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av ds77 »

SeniorLemuren skrev:Nej, det fattas ännu.
Jag kommer ha ett 8-bitars kort över om ett par veckor. Jag kanske kan ha några stegmotordrivare över också, om jag kan hitta de(A4988 eller drv8825).

Räcker inte de till går det alltid sätta dit externa drivare.

Jag tycker det bör gå att få in GRBL på ett generellt mega-baserat kort? Annars har jag sett att det finns de som använder Marlin även till cncmaskiner.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Låter intressant, har du någon beteckning på kortet?

En annan sak jag undrar över är om någon har erfarenhet dessa IGUS WS-10 linjärlagringar? Är de tillräckligt bra för detta bygge till X och Z? Skiljer det väldigt mycket på de jämfört med de långa skenorna med kullager?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Glenn skrev:
SeniorLemuren skrev:Jovisst kan man använda kraftigare motorer men då drar de mer ström och då räcker varken nätdelen eller drivkortet från en Prusa i tusenkronorsklassen till. Finessen är ju att kunna använda hela styr och drivsystemet från stickpropp fram till X,Y,Z.
Fast vad vill du vinna på det ? det känns som att det bara blir krångligare utan vinst att försöka använda en 3d-skrivare som bas.

Man kan ju köpa ganska billiga CNC styrkort, eller riktigt billiga om man kan tänka sej köra över parallellport.

Annars så brukar det ju vara separata drivsteg för stegmotorerna på kines-skrivarna, så är det på min och då borde det vara en bit av en kaka att byta ut dessa mot kraftigare grejer.
Ja, nu har alternativet med 3-Skrivaren fallit. Jag hittade 3 st stegmotorer från en större systemskrivare som jag skrotade för länge sedan. De är lite större än Nema17 men inte mer än att de går att driva med samma kort som sitter i min 3-Dskrivare.

Annars var ju förslaget någon lade att satsa på Nema 23. Nu är ju detta ett lågbudgetbygge med inte allt för stora fordringar och Nema 23 är dubbelt så dyra som Nema 17. Skulle det visa sig att de skrivarmotorerna jag har inte orkar så är det ju enkelt att skifta till Nema 23 eftersom de skrivarmotorerna jag har, har samma mått på flänsen som Nema 23. Så jag testar med skrivarmotorerna och ser hur det går.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Meduza »

@SeniorLemuren Jag skulle föreslå att du köper ett sånt här kit: https://www.ebay.com/itm//222224829272

För 172kr får du då ett kort som kan köra GRBL + en 3-axlig shield för drivare + DRV8825-drivare. (och ingen moms eller postnordavgift då den är inom EU)

Mata sen shielden med så nära 35V som du har nätagg till, så kan du få ut upp till 35V / 2.2 A från DRV8825, vilket troligtvis är fullt tillräckligt både för dina skrivarmotorer men även för många lite mindre Nema23-motorer. (tex såna här: https://www.ebay.com/itm/253868148167)

Ang linjärskenorna tror jag nog att dom går att få till tighta nog för att fungera helt okej, de har ju högre friktion och lägre styvhet än dom fyrkantiga, men bättre styvhet än frihängande stänger iaf.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu har jag hittat Cad-modellerna för Igus-skenórna men de långa skenorna hittar jag inte. På vagnarna står det stämplat NSK LAN20AL och de går inte att finna.

Jag har även inventerat Corian-förrådet och har tillräckligt av 12.3 mm Corian till att bygga minst 10 skrivare. Materialet i originalet är 12.7 mm så det bör fungera fint att använda.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av säter »

Det borde väl vara NSK-skenor då?
Har du kollat i någon katalog?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag hittar inga modeller hos NSK. Vad jag däremot hittat är att de finns:http://www.ldhydraulic.com/nsk-lan20al-ly20-linear-guide-bearing-new-in-box-cnc-2.html. Jag har även hittat detta:
Five Types Available in Commercial Grade
• LE Series Miniature - Wide Type
• LH Series for High Load Capacity Applications
• LS Series for Compact Low Profile Space Saving Conditions
• LU Series Miniature Type
• LW Series Wide Type
• Interchangeable Rails and Ball Slides
• Preload and Clearance Types Available
• Fluoride Black Chrome Plated Rails and Ball S
Där finns ju inte min typ med och det kan betyda att de är special. De kommer från en Hitachi CNC. De är dubbelradiga till skillnad från alla i listan som är enkelradiga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av säter »

Är det bara Cad-modellerna du är ute efter, då går det väl att rita av själv?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Allt går, men det tar lite onödig tid om man hittar det färdigt. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Meduza »

Hittade den här bilden som verkar vara en tolkning av NSK's gamla system, verkar som att dom någon gång under åren bytt till nya modeller med andra namn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Meduza »

Jag misstänker att den moderna motsvarigheten är NS20AL: https://b2b.partcommunity.com/3d-cad-mo ... asmtab.prj

Du får väl ladda hem modellen och kolla om måtten stämmer med dina block :-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. Jag har redan kollat alla olika alternativ i den listan. Inga mått stämmer. Slädarna är större och alla skenor är enradiga. mina ser ut så här:
nskLAN20AL.JPG
Den har alltså 2 spår i stället för ett. Jag får väl rita en egen skena- Det är ju inte så viktigt hur den ser ut bara den har rätt mått.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det går sakta framåt med Handibot. Jag har så smått börjat komma underfund med Fusion360. Att rita är inga problem för det mesta. Det som har ställt till det ideligen är när man skall slå ihop importerade modeller med det objekt man arbetar med, men jag lär mig efterhand. Bifogar en liten video som visar läget just nu. Eftersom jag inte använder exakt samma byggdelar som originalet så kan jag inte använda de färdiga komponenterna utan måste rita om alltihop från början.

Jag har nu ritat bottenplattan med mina skenor samt glidplattan. Nästa steg blir att rita stegmotorn och skruven för Y. Jag fick bredda plattorna med 16 mm för att rymma mina linjärlager. samt ändra tjockleken på dem från original 12.7 mm till 12.3 mm

Länk till video
Skriv svar