CNC fräs för trä. Mach3?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

CNC fräs för trä. Mach3?

Inlägg av SeniorLemuren »

[elfa][/elfa]Jag målar nu om båten. Båtens namn i aktern är självhäftande och kommer att försvinna. Jag har blivit sugen på att tillverka en teakplatta med infräst namn på och det har visat sig att det finns ett sug efter sådana namnplattor. Storleken kan uppgå till kanske en hel meter. Eftersom jag förfogar över en hel massa teak (ca 1 kubikmeter) som jag kan stavlimma till alla önskade format så skulle det ge en möjlighet att bli av med teaken till ett bättre pris än att bara sälja den.

För att fräsa in bokstäver och kanske andra figurer i en sådan stor platta skulle man behöva en stor fräs och det har jag inte plats med. Min idé är att tillverka en liten fräs som klarar en stor eller några mindre tecken. t.ex 25 x 25 cm och flytta fräsen efter en linjal över plattan från ena änden till den andra. En sådan liten fräs borde man ju kunna slänga ihop ganska enkelt. Behöver man fräsa mer än 25 cm på höjden så flyttar man linjalen till en ny rad.

Kommentarer, idéer, synpunkter, konstruktionsfunderingar blaa blaa blaa?

Edit: En tanke är att köpa en 3D-skrivare av billigaste slag för att ta elektroniken från. Motorerna kan ju utväxlas ordentligt om man inte behöver ha någon hög transporthastighet. Sedan kanske kan man använda samma utskriftsprogram som för 3D bara köra Z nedåt i större steg i stället för uppåt. Det som skall fräsas ritar man i Fusion 360?
Senast redigerad av SeniorLemuren 21 november 2020, 22:28:04, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du tänker rätt. Men det visste du ju sedan tidigare ;-)

Oj oj så mycket kul det finns till en bra CNC maskin.
Jag kör lite tester nu i Windows.
Så kolla in SnapMakerjs ,
IntelliG-Code
samt OpenBuildControl
Den sistnämnda har program för tester av inställningar. De första har Textlägen dvs. för att fräsa eller skära med laser Namn och texter.
Nästan alla kort till 3D skrivare är liknande Arduino som kör GRBL.
Dessa enheter kör man sedan med GRBL panelprogram som rullar både i Linux och andra os världar!
Det finns en uppsjö, en del har textprogram i sig och kan skapa G Code för CNC enheten.

Och visst går det att flytta på underlaget för att skriva längre texter.
Så kör på, bilder och erfarenheter.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Bug_x »

Om syftet enbart är att sälja teaken och du inte behöver fräsen sen så är det nog bättre, enklare o större ekonomisk vinning att ha ett samarbete med nån som redan har fräs och den kunskapen.

Du står för material, kunder och design.

"Fräskillen" cam:ar. och fräser.

Mvh
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av larky »

Om det är "långt" i bara en riktning är det nog enklare att utgå från en kines cnc 3040 eller liknande och sen förskjuta arbetsstycket i längdled efter t-spårbordet.
Maskinen är "färdig", och att justera i en ledd är inte så svårt med lite styrning i bordet och kanske indexeringshål utanför det frästa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja men då är man ju låst till en maxhöjd och det inskränker ju möjligheterna ganska kraftigt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. två av tre svar handlar hittills om köp i stället för att bygga. Det jag menade med att komma med synpunkter kanske blev lite för slarvigt uttryckt, så jag tar på mig det. Vad jag är ute efter handlar om synpunkter på ett bygge. Allt annat är helt ointressant.

Vad jag är ute efter är en CNC-fräs som kan fräsa på en träplatta alldeles oavsett storlek. Släng en ladugårdsvägg på marken och jag fräser vad som helst vart som helst på väggen.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Jugge »

Titta på Shaper. Handhållen cnc-fräs. Kanske kan ge dig någon ide till ett bygge.
https://www.shapertools.com
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av lgrfbs »

Kan detta var något?

Meet Maslow, the $350 CNC Cutting Machine


Som jag ser det uppfyller den dina önskemål ganska bra.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av tecno »

Låter som en idé jag haft till CNC-Plasma dvs en ram man lägger över plåten och sedan skär ut.
Linjal med register för förflyttning i sidled kommer att fungera bra för ändamålet.

Men jag tror inte på att du tar klena NEMA17 och deras drivare från en 3D skrivare till att göra jobbet som fräs.
Jag skulle allt titta på större motorer/drivare, det finns ju en uppsjö av dylika på nätet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, det där med motorer har jag ju funderingar på. Men säg att man inte behöver snabbrörelse utan bar fräsfart så kan man ju utväxla ganska mycket. När jag skriver ut på min 3D -skrivare för full hastighet (150 mm/s) så skulle det inte vara några problem att växla ner tio gånger eller kanske mer. Sedan beror det ju på fräsdiameter, fräsdjup osv. Om det tar lite tid är ju ointressant eftersom det sköter sig själv medan jag lugnt kolkar vin direkt ur buteljen. :D
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av jihe »

Tror du inte allt blir kolsvart och brandkåren kommer där när du sitter och tutar, om du kör så långsamt? Trä behöver väl köras rätt aggressivt? Fast givet tillräckligt små frässtål funkar det nog.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Glenn »

Ska man bygga själv kan man väl förvisso bygga med större motorer som man hittar beggade, har ju sålts hyfsat kraftiga stegisar billigt både här och på tradera.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Klart att detta fungerar med ovanliggande enhet.
Här är en styckad gravyrmaskin som har funnits hos en juvelerare. Inköpt här på forumet.
Nu kan jag köra den med Arduino och GRBL. Svårare än så är det inte.
Jag var konfunderad från början, men tack vare en givmild forummedlem så fick jag förståelse och hjälp med en gravyrspets.
IMG_20191016_152234.jpg
Bara att flytta runt på underlaget!
Ladda i en gravyrspets om 60 eller 90 grader.

Så visst grejar du detta Senioren!

Edit Länken https://elektronikforumet.com/forum/vie ... r#p1477998
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jovisst kan man använda kraftigare motorer men då drar de mer ström och då räcker varken nätdelen eller drivkortet från en Prusa i tusenkronorsklassen till. Finessen är ju att kunna använda hela styr och drivsystemet från stickpropp fram till X,Y,Z.

Det enda jag behöver tillsätta är den mekaniska biten inklusive nya drivhjul och remmar. Stommen tänkte jag bygga i Corian som är vridstyvare än Aluminium. Vad jag inte är helt klar på är just den mekaniska uppbyggnaden av stommen på ett smart vis. Det tar emot att sätta sig med Fusion 360 och göra en modell men det är väl förmodligen vad som krävs. Många gånger kan man ju bygga enklare konstruktioner direkt från huvudet, men risken i detta fallet är att man kanske missar viktiga detaljer.

Hade en kompis från Västindientiden (numera avliden) som en dag slängde ut en hög med plywood på marken nere i Boca Chica och började rita med en penna på dem. Jag frågade vad han skulle göra och han informerade mig att det skulle bli en havsduglig liten transportbåt för att köra ut mat till en turistö. Han hade fått tag på en 10 hästars aktersnurra till den.

Jag såg inga ritningar eller ens en tumstock, bara ett snöre som han använde som mått, så jag frågade om ritningen. Svaret blev, vem fa..n behöver ritningar till en liten båt. Han ritade upp de olika delarna på skivorna och sågade ut dem med en sticksåg, sydde sedan ihop delarna med en nylonlina i hål som han borrade längst kanterna på dem. Efter några dagar hade han byggt ens perfekt liten båt av plywoodbitarna som han sedan klädde med glasfiber. Jag var med många gånger ute på öppna havet flera timmar från land med denna båt och var aldrig nervös. :)
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: CNC fräs för trä.

Inlägg av MGL »

Jag tror att de små drivarna med fördel kan användas på på nema23, de har nog betydligt bättre kraft vid samma ström.
Min fräs har en portal som väger 120kg och drivs av två nema23. Drivarna är på 4,2A. Men jag har ställt ner strömmen till 3A för de är alldeles onödigt starka på låga varv, är ju mindre som går sönder också då om man kolliderar.
Beror ju på om du har remdrift eller kulskruvar också förstås.
Skriv svar