Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

Hej!
Jag försöker att använda ZN metod för att finna PID värden som håller mitt system stabilt (temperaturreglering). Jag använder metoden där man skall få signalen att självsvänga och utifrån det plocka ut värdena för regleringen.

Jag stöter dock på lite problem.

I och D är satta till noll. Och så ökar jag gradvis P-värdet tills det självsvänger. Jag får en fin sinuskurva men jag lyckas inte få den att ligga rakt över önskat värde. Medelvärdet av kurvan blir ungefär 5% under önskat värde. Detta trots att jag ökat P till väldigt höga tal.


Jag undrar, går det att applicera ZN metod på denna sinuskurva även om medelvärdet inte är spot on önskat värde eller måste jag få utsignalen att hamna helt rätt?

Jag vet att temperaturwn kan gå betydligt högre än vad den i min nuvarande sinuskurva går så det är.inte det som är begränsningen.

Tacksam för tips och ideer!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18362
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av 4kTRB »

En sin/cos-kurva har medelvärde noll annars är den ju distad.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta är en fråga som det finns massor av svar på om man söker på Zieglar. Exempelvis Tror säkert det finns folk här på EF som kan förklara på ett bra sätt, men för att göra det grundligt så är nog en video mer effektiv.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

>>>>4kTRB
Ja.... ?? Jag skrev typ en sinuskurva placerad över önskat värde. Betyder väll ungefär samma sak.. ja något förkortat.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

>>>>>>>seniorlemuren. Tack! Tidigare exwmpel jag hittat så har kurvan alltid ritats rakt över önskat värde och fan aldrig scar. Jag skall kolla den videon. Fick släcka ner den just nu pga den olämpliga symbolen :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av Icecap »

Inställningen av temperatur som sådan är väl sekundärt.

Det gäller hitta självsvängspunkten och sedan ställa P, I & D faktorerna.

Sedan bör regleringen vara stabil.

Om svängningens nollpunkt är snedd av måltemperaturen anser jag att det måste vara för att den slår i ett ytterpunkt som de-facto ger en förvrängning av utgående kurvform.

Om den observerade svängning är temperaturen kan det mycket väl vara att styrningskurvan är förvrängd.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av snigelen »

EasyRider skrev:I och D är satta till noll. Och så ökar jag gradvis P-värdet tills det självsvänger. Jag får en fin sinuskurva men jag lyckas inte få den att ligga rakt över önskat värde. Medelvärdet av kurvan blir ungefär 5% under önskat värde.
Det är ju därför man inte använder P-reglering, det ger systematiskt fel. Du behöver åtminstone lite I-del för att bli av med det.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

>>>>>>snigelen
ZN metod är sådan att man mha P regulator som självsvänger kan finna PID värden. Så det är inte en P regulator jag är ute efter utan vi pratar om en metod att finna en PID regulator.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

>>>>>icecap
Tack för tipset. Jag tycker mig sett några konstiga effekter på "sinuskurvan". Jag tar och backar P värdet och försöjer finna det lägsta Pvärdet där jag har en fin sinussignal och så räknar jag på det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av danei »

Easyride: Det Singelen menar är att det är fullt normalt att medelvärdet inte exakt överensstämmer med önskat värde när man enbart har P faktorn med. Det är som det ska.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

Okay! Då missförstod jag svaret. Ber om ursäkt för det.

Jag skall testa att beräkna PID på det lägsta Pvärdet där jag får en konstant självsvängning. Skall bli mycket spännande!

Tack för hjälpen och alla tips!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av Icecap »

Bra. Och mata gärna åter när du har fått fixat det, det är intressant för oss andra också.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Zieglar nichols metod 2. Hur använda den?

Inlägg av EasyRider »

>>>>>>>>seniorLemuren
Jag svarade dig tidigare men ngt måste blivit fel med autostavfunktionen eller så fick jag ett tillfälligt hjärnsläpp.
Hur som helst så vet jag inte vad jag menade men meningen mitt i svaret :)
Skriv svar