Tum och verktum - nu fattar jag skillnaden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Tum och verktum - nu fattar jag skillnaden

Inlägg av Mickecarlsson »

I helgen skulle jag mäta upp och märka varje 90 grader på min svänghjulsdämpare på Chevan.
Jag räknade snabbt ut att 8 tum ger 203,2 mm i diameter, en bit kartong letades upp.
Jag plockade fram min lilla tumstock och mätte upp 8 tum, men blev lite konfunderad, tumstocken visade under 200 millimeter.
Saken fick sin förklaring när jag fotade två tumstockar och såg att den ena hade texten VERKTUM.
En snabb googling lärde mig något nytt.
18F13997-7723-4A56-9068-AED5E8E4E4DA.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tum och verktum - nu fattar jag skillnaden

Inlägg av Nerre »

De flesta äldre mått har den egenhet att det inte finns nån fastställd standard. Eftersom måtten uppstod lokalt så hade de lokala definitioner och i princip kunde en stad ha en helt annan tum än grannstaden.

Det var ju likadant med tiden, varje stad hade ofta sin egen "tidszon". Det blev problem när man började köra järnväg, det blev jobbigt med tidtabellerna.

Det finns med andra ord väldigt många olika tum.

Ju mer människor började resa och handla med varandra, desto större blev behovet av gemensamma enheter. Det var väl därför britterna fastställde sin "imperial inch" för sitt imperium, för att förenkla handeln med kolonierna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tum och verktum - nu fattar jag skillnaden

Inlägg av TomasL »

Ja det är lite konfunderande, en tum i Sverige kan vara (ungefär) 24,7 mm, 29,7 mm eller 25,4 mm.
Utomlands, kunde det vara lite vad som helst, allt från 23 mm upp till 37 mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tum och verktum - nu fattar jag skillnaden

Inlägg av Krille Krokodil »

Johansson lade grunden till möjligheten till massproduktion av verkstadsprodukter med hög måttnoggrannhet, en förutsättning för det löpande bandet inom bilindustrin. Tum-måttet (Eng. inch) som användes i England och USA skiljde sig åt på några tusendels mm, men genom C.E. Johanssons insatser kunde England och USA till slut enas om att konverteringsfaktorn mellan tum och mm, skulle uppgå till exakt 25,400 mm = 1 tum. Detta fastställdes som internationell standard 1933 av ASA (American Standards Association).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Edvard_Johansson
Skriv svar