Lagerbyte tvättmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Lagerbyte tvättmaskin

Inlägg av ajje »

Min tvättmaskin (Elektrolux EWP1472TDW) har stora trumlagret gett upp på.

Är det någon här som vet om det går att byta lagret bakifrån, utan att dela baljan och ta ur trumman?
DSC_0025.JPG
DSC_0024.JPG
Känns som att går det inte att göra det bakifrån så får det bli en ny maskin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagerbyte tvättmaskin

Inlägg av Henry »

Svårt att se om den har en fläns eller ej men inte för sällan är det byte inifrån även om jag har varit med om motsatsen en gång. Men om inte så hade nog lagret bakom varit bra jobbigare att komma åt då ju axeln fortfarande är i och sedan måste även packningen in mot trumman bytas som är orsaken till allt och sedan kan det i värsta fall även hända att axeln blivit anfrätt och fått skit och måste bytas även den vilket är det samma som hela trumman, om det gått att få tag på vls. Bara jobbet med allt detta är vad jag personligen hade tyckt varit mer än fog för en ny maskin.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Lagerbyte tvättmaskin

Inlägg av Foppson »

Tänkte byta lager på en liknande maskin själv men då var plasthuset runt trumman svetsad och inte skruvad i delningen som förr, gick inte att dela för att byta lager, så jag köpte ny trumenhet, alltså plasthus med trumma komplett.

.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Lagerbyte tvättmaskin

Inlägg av ajje »

Tack för input.

Hittade hela trumman som reservdel, till en kostnad av ~2000, vilket är ungefär hälften av vad motsvarande maskin kostar ny nu.

Hos Electrolux stod den dessutom som ""Trumma, svetsad" vilket jag tycker indikerar att den inte är delbar.

Nog för att jag hellre lagar själv än köper nytt, men "besparingen" på 2000:- är inte värd det blod svett och tårar som kommer att gå åt för att dela hela maskinen och byta trummodulen.

Det får bli en ny maskin.

Någon som behöver donatordelar innan maskinen går på skroten?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Lagerbyte tvättmaskin

Inlägg av jihe »

Har du testat att dra i ett par träskruv i lagerkassen och dra lagret utåt (med t ex ett bandjärn med två hål för skruvarna tryckande mot axeln)? Det ser ju ut som om det skulle gå om inte passningen är för tajt. Får du ut det kan du säkert knacka in ett nytt lager om någon håller emot inifrån med något tungt som svarar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagerbyte tvättmaskin

Inlägg av Henry »

Av erfarenhet vet jag att dessa kan sitta riktigt hårt fast, sedan är det inte bara ett lager som skall bytas utan även det längst in och vem vet om det sitter mot en kant eller ej.
Skriv svar