Dagens jäkla dubbelmisstag.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Dagens jäkla dubbelmisstag.

Inlägg av TomasL »

Har byggt om en motorlyft, så man kan använda den till att ta ut kompressorer ur våra maskiner.
En standard motorlyft är rätt smal vid basen, och benen vinklar ut ca 45 grader per ben, vilket gör den omöjlig att använda.
Jag behöver alltså göra den bredare, med ben som är rätvinklade i stället.
Eftersom det handlar om hyffsade vikter, upp emot 500 kg för en kompressor, så tänkte jag att göra det kraftigt nog.
det bakre fyrkantsröret, vilket bär upp det bakre hjulparet förlängdes cirka 300 mm på var sida, detta genom 4 vinkelprofiler i 5mm stål, vilka svetsade fast på den befintliga fyrkantsprofilen.
Fästena för utriggarna/benen är i 10mm stål, så jag svetsade dit 4 st plattor, två på var sida för att fästa utriggarna/benen.
Dock är det så att det behövs 3st 16mm hål per platta för de genomgående skruven.
Sagt och gjort, borrar alla hål, kommer på att jag spegelvänt två plattor :( , borrar nya hål, färdigt.
Svetsar dit skiten, och noterar att den sista plattan hamnade upp och ned.
Börjar slipa bort svetsarna, men konstaterar snabbt att det går inte, vinkelslipen får inte plats. :(
Så vad återstår, borra nya hål?
Och jo, det fick bli lösningen. Nya 16mm hål i 10mm stål med en skruvdragare/borrmaskin, suck omöjligt.

Men, eftersom jag har en uppsättning av väldigt unika stålborr, dvs DeWalt Extreme 2, så gick det faktiskt helt utan problem, gjorde 3 hål, utan att ens behöva byta batteri, och detta i 10mm stål och 16mm diameter.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dagens jäkla dubbelmisstag.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Va bra! Att du klarade av att reparera ditt eget misstag.
Du är klurig och kunnig! Vi vet det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dagens jäkla dubbelmisstag.

Inlägg av TomasL »

DeWalt Extreme är fantastiska borr, de gör absolut runda hål, även i tunnplåt, och det är som att borra i smör, även när det är stora godstjocklekar.

Rekommenderas å det kraftigaste.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Dagens jäkla dubbelmisstag.

Inlägg av cahlfors »

Tack för tipset! Jag har alltid undrat vad man ska ha för att det ska bli bra.
Skriv svar