Välja fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Välja fräs

Inlägg av jihe »

Jag skall köpa en fräs, men jag har svårt att bestämma mig. Jag har gått och grunnat hela semestern men kommer inte i mål. Det finns ju ingenstans där man kan känna på grejerna, så allt blir lite abstrakt.

Det jag väger mellan nu är de kinamaskiner som går under beteckningarna (där XX kan vara diverse, BF, RF, ZX) XX-30 och XX-45.

En cnc-konvertering finns möjligen i planerna, men inte nödvändigtvis.

ISO 30 kommer att gälla oavsett modell.

Digitaler kommer inhandlas från kina.

XX-45:
+ med största sannolikhet tillräckligt stabil för mina behov
- kommer inte gå att flytta själv ens demonterad om jag inte fixar en lyft
- kan inte stå på planerad plats pga takhöjd
- blir nog dyrare att konvertera till cnc om jag kommer dit
+/- behöver trefas (saknas, men det löser sig. Trefasmotor får väl betraktas som en fördel)

XX-30:
+ kan stå på planerad plats
+ "lätt" att flytta
- den ser ranglig ut. Är den verkligen tillräckligt stabil? Skräcken för mig är om jag lägger ut de här pengarna, och sen försöker jag göra ett skär med en 6 mm pinnfräs fullt ingrepp och halva diameterns djup, med resultat att den bara skriker rakt ut. Där vill jag inte hamna, men jag har svårt att bedöma risken.
- sett videor på nätet där de klagar på glappande pinol. Gäller det alla?

Synpunkter? Någon med erfarenhet av någon av dem eller rentav båda? Andra synvinklar?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Välja fräs

Inlägg av CPMS »

Bor du i närheten av Långsele kan du få fingra på min ZX-45. :D

Ganska nöjd men visst skulle man vilja ha en stabilare maskin.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Hade det varit förra veckan hade jag kanske tagit upp ditt erbjudande. Nu är jag tyvärr nere i fjollträsk.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Välja fräs

Inlägg av hawkan »

Några kommentarer kring XX-45.
+ med största sannolikhet tillräckligt stabil för mina behov: Vet ej vad du vill köra, men den klarar i orginalutförande att köra i stål, men man får ta det lite varligt.
- kommer inte gå att flytta själv ens demonterad om jag inte fixar en lyft. Jo den går att flytta om man plockar ner den. Har gjort denna resan några gånger själv. Det var så jag fick ner min i källaren. Säckkärra rekommenderas(eller vad det moderna namnet nu är). Z-pelaren väger en del men den klarar man. Det är väl växellåda/spindel som kan kräva ett par dagars vila av ryggen efter lyftet.
- kan inte stå på planerad plats pga takhöjd. Typ 2.40 får man väl ha för att det ska funka att köra upp spindeln högt.
- blir nog dyrare att konvertera till cnc om jag kommer dit. Om man väljer kraftigare grejor blir det dyrare. Styrning och allt sånt blir samma. Motorer, drivare, nätagg, ev även kulskruvar kan kosta mer. Men inte dubbelt så mycket. Kanske 30% mer?
+/- behöver trefas (saknas, men det löser sig. Trefasmotor får väl betraktas som en fördel). Du slänger naturligtvis ut den obefintliga varvtalsstyrningen och installerar en frekvensomformare oavsett storlek. Trefasmotor är bra i ett sånt läge. Är man bra på att koppla trefasmotorer behövs nog inte 400V in utan 230V kan räcka. (räknar med att bli tillrättavisad om jag har fel här)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Höftar du med 2,40 eller vet du att det är det? Det skulle i så fall diskvalificera den, jag har bara 2,20 som mest.

Svenska leverantörerna skriver inget om höjd, men kollar man HBM skall maskinen vara 145 och foten 65. Det borde väl vara i max upphissat läge?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eesmachine
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... derzetkast
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Välja fräs

Inlägg av hawkan »

Vilken besvikelse, det var bara 2.19 i källaren där den står. Kändes mer. Nå, men det har aldrig varit tal om att den ska gå upp i taket så det kan jag säga att 2.19 är okej. Och det är ju bara när man drar upp spindeln allra högst upp som detta ska närma sej att bli ett problem, vilket i alla fall jag inte gör speciellt ofta. Jag har verktygsbodens BF45 https://verktygsboden.se/borr-fraesmask ... askin-bf45.

Edit: Funderade lite till på detta med vikten på grejorna. När jag först monterade ihop maskinen var jag tvungen att köpa en garagelyft Bild

Delarna väger en del helt klart. Bordet väger en del, sadeln eller vad mittenstycket heter väger en hel del, tornet väger också mycket. Man får plocka isär delarna för att kunna hantera de. Utan lyft kändes det omöjligt att få på växellådan. Allt eftersom hittade jag på tekniker för att hantera delarna. Också mycket för att det var tråkigt att montera ihop lyften framför fräsen. Tar inte många minuter men ändå. Så numera lyfter jag allting för hand när saker ska monteras isär. Utom spindelhuvudet, för det gjorde jag en trävagga. Du kan se det i denna videon, det är från en liten sommarföljetong jag kör nu.

Senast redigerad av hawkan 23 juli 2019, 11:14:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Välja fräs

Inlägg av tecno »

Och kniper det några cm så kan man ju ge sig på att modifiera foten.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

hawkan skrev:spindelhuvudet, för det gjorde jag en trävagga. Du kan se det i denna videon
Tack för videon. Liknande vagga var redan planerad om det skulle bli köp, men det var fint att få bekräftelse på att huvudet balanserade bra på de där ytorna.

Tråkigt om jag råkade döda din illusion om takhöjden i källaren :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja fräs

Inlägg av säter »

Kan du inte göra hål i taket för motorn?
Det har jag gjort många gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Välja fräs

Inlägg av tecno »

Rakt genom betonggolvet in på finkammaren eller köket :vissla:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Välja fräs

Inlägg av hawkan »

Kan alltid sänka golvet sa nån och jag trodde på det.
Efter tre år insåg jag bluffen.

Men det är ju inget problem med höjden, maskinen går in med god marginal.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja fräs

Inlägg av säter »

Kan alltid sänka golvet sa nån och jag trodde på det.
Efter tre år insåg jag bluffen.
Kan du förklara lite bättre?
Jag har sänkt golvet där jag har den stora fräsmaskinen.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Jag tycker arbetshöjden verkar låg som den är på BF-45. 650 hög fot och vad kan det vara sen upp till till bord? 200 mm? Med mina axlar skulle jag i alla fall inte vilja ha för lågt bord. Handdiskar jag i ett otrimmat 40-talskök måste jag gå och lägga mig sen.

Jag kan tänka mig att det är bluffen han syftar på.

Däremot hål i taket vore ju inget större problem, bara man inte krockar med någon golvbjälke. Men det verkar som sagt som om det är lugnt med takhöjden.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Välja fräs

Inlägg av hawkan »

Jag sänkte golvet i källaren hemma. Herrej*ar vilket jobb det var.
Visst det var "bara" att göra. Hade jag vetat hur jobbigt det var, nää.
Men för den som det stora jobbet är att beställa jobbet och sen betala så är det inte så besvärligt.

Grejorna kommer upp en liten bit om du har skruvstycke.
Men jag brukar sitta framför den. Nu är den ju massivt cnc-konverterad så det kanske inte är jämförbart.
Här är det 91 cm till ovansida bordet. Har inga maskinfötter på skåpet men det finns plats för det.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Det går inte att vela längre, det här har ju förstört hela semestern. Nu har jag lagt en order hos Verktygsboden på en BF-45. Tyvärr har jag inga ISO 30-verktyg än, men det lär väl i vilket fall som helst ta ett tagi innan jag riggat upp den.
Skriv svar