Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av cazz »

Lite nyfiken hur ni gör från ritning (Fusion 360, Solidworks, Eagle, m.m) till maskin?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av säter »

Jag skriver programmet för hand. :)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av hummel »

Använder inbyggda CAM-delen i Fusion 360.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av jihe »

Min svarv har nog varit datoriserad drygt tio år nu. Jag har aldrig använt någon cam-programvara utan skrivit allt för hand, eller skrivit program i andra språk för att generera g-god (tänk om maskinerna kunde köra ett riktigt programspråk från början, det vore ju fantastiskt). Det finns nog på att-göra-listan att fixa till en postprocessor tilll fusion 360 för att kunna använda cam, men anledningen till att det inte hänt är nog att behovet av intrikata former för mig är väldigt litet, och det känns som om det komplicerar processen med mäta/korrigera för att få till precisa diametrar.

Jag kör nog till största del program jag skrivit tidigare som jag ändrar parametrar i för att passa det jobb jag har framför mig. I andra hand MDI och först i tredje hand program skrivna för jobbet.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av hummel »

Problemet är att för drygt 60 år sedan när RS-274 skapades var det bästa programspråket försatt styra dessa maskiner. :-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av SeniorLemuren »

För att få till en så billig lösning som möjligt så använder jag mig av en Arduino Mega och tre stycken billiga 3 ampers drivare från ebay. Motorerna är från skrotade systemskrivare som jag fått gratis. och programmet som skickar Gkoderna är gratisprogrammet Universal Gcode Platform som tar emot Gcode från Fusin360, i Arduinon har jag laddat in GBRL från GitHub. Postprocessor för GBRL finns i Fusion360.

Länk till test.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag köpte Vectric Vcarve, uppgraderade sedan till Vectric Aspire, där gör jag i stort sett allt jag fräser på min CNC6040. Jag kör fn. Mach3 som program till fräsen men sneglar på UCCNC.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av säter »

Ska man fräsa 3D-formade ytor då bör man nog ha ett CAM-program.
Annars är ju olika former av Dialog-programmering populärt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av Bonehead »

Design och CAM i fusion 360, för över med USB till fräsen som kör Mach3, krascha fräsen för att jag gjort fel -> börja om. :lol:
Skriver dock vissa program för själv, tycker det är ett intressant sätt att lära sig och ger mer kontroll än fusion360 tycker jag.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av Iccccie »

Ritar o programmerar i Fusion 360 på någon av mina datorer, oftast någon laptop. Lägger programmet på en USB sticka o för över programmet till en PC som kör TNCServer mot fräsen via RS232, antingen drip eller för över programmet beroende på storlek.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av tingo »

FreeCAD - > VCarve -> CNC fres
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av christianmoller »

Mindre prylar görs för hand på maskinen,blir det större så använder jag fusion till ritning och beredning.
Ritar oftast hemma och sparar i molnet och åker till garaget och öppnar Fusion på en laptop och "drip feed" till maskinen via TNC remote.

God fortsättning
Christian
UrsaMayor
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 februari 2015, 13:35:20
Ort: Linköping

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av UrsaMayor »

SolidWorks - ESTL CAM - Mach3
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av GastonDeVille »

Kör en pryl i Fusion 360 och sparar i gruppen som grannen "råkar" vara med i och hoppas att han har tid och lust att köra igång sitt program (Fusion - Mach3) och köra ut till CNC-maskinen. Min egna fräs har ännu inte kommit till det stadiet att det går att tänka på någon tillverkning.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Vad har ni för workflow för ritning till CNC körning??

Inlägg av Micke_71 »

Det beror mycket beroende på styrsystem och hur komplex programmeringen är.

På jobbet kör vi Heidenhainfräsarna till +90% med programmering för hand. Man har mycket mer koll på exakt vad maskinen gör och med lite knep o knåp med label pch Q variabler så kan man hålla programmen korta, strukturerade och lättlästa o lätta att modifiera. Vid avancerade konturer, 3D kopierfräsning mm så ritar vi i Solidworks och gör programmen i antingen Edgecam eller Gibbscam.

Svarvarna ritar oftare sina profiler direkt i cad/cam och lägger in verktygsbanorna.
Skriv svar