Skruvkompressor med variabelt varvtal

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Skruvkompressor med variabelt varvtal

Inlägg av helipop »

Hej, jag har hittat en alup kompressor med variabelt varvtal för att styra luftflödet. Motorn är på 15kW. Hur kan man anta att motorns effektuttag/ kostnad påverkas av varvtalet.

Det optimala för mig är att ha en kompressor som fungerar som allt i allo och även för blästring i min tryckkabin. Så jag har både "garagebehov" av luft, men även stort behov till blästringen. Och för att spara lite på el-utgifterna så undrar jag om detta kan vara något för mig.

Alup SOLO

15kW
5-13 bar
0.39-2.18 m3/min

Det känns lite som att en kompressor som varvar 9000rpm på motorn kan behöva en del service med. Lager och skruvarna tänker jag på. Men helt klart spännande om man kan styra sitt effektuttag och därmed el-kostnad.

Så denna kompressorn, kontra en stor för bara blästring och en liten för mindre luftbehovet?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skruvkompressor med variabelt varvtal

Inlägg av säter »

Jag skulle akta mig för en modern skruvkompressor.

Kompisen har en Atlas-Copco, visserligen utan varvtalsstyrning, men när den har nått serviceintervallet då laddar den inte längre.
Då måste man dit med servicepersonal från Atlas-Copco för att serva och återställa timräknaren. :tumner:
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Skruvkompressor med variabelt varvtal

Inlägg av helipop »

Vad räknas som modern då?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skruvkompressor med variabelt varvtal

Inlägg av svanted »

förutsatt att din fastighet klarar effekten...
så blir ju inte "kompressorkostnaden" högre bara för att du har en stor och tungdriven kompressor,
det är ju det tryck och flöde luft du tar ut som kostar i slutänden.
förutsatt att du har en trycktank kopplad till kompressorn och inte kör ut typ 15 bar i fria luften när du inte blästrar.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Skruvkompressor med variabelt varvtal

Inlägg av helipop »

Det är ju förvisso sant, men dessa kompressorer brukar ju ha motorn igång även vid avlastat läge. Men det går ju att justera hur snabbt den ska stänga av motorn med.
Skriv svar