Sida 1 av 1

Fusion 360 / Kabelkedja

Postat: 7 juli 2019, 22:36:47
av gripner
Satt i en evighet med en kabelkedja i fusion 360, Joints mellan alla elementen. Väl klar fungerar den inte som de gör i verkligheten.

Se bilderna.
bild 1 är så som jag modellerade den.
utgångsläge.PNG
Bild 2 har jag sänk den övre änden lite
nedåt.PNG
Bild 3 drar jag den uppåt igen.
upp.PNG
Ser ju skumt ut.
Är det helt enkelt så att kedjorna beter sig lite hur som om man kör dem så som jag gjort. medan de fungerar bra om man använder dem horisontellt då gravitationen får vardera länk att falla nedåt asap ?

PS.
Jointsen hindrar inte rörelsen. de kan svinga 90 grader

Re: Fusion 360 / Kabelkedja

Postat: 7 juli 2019, 22:48:29
av Meduza
på "fästlänken" på riktiga kabelkedjor brukar man ha ett stopp så att den jointen inte kan röra sig över "rakt upp"

Re: Fusion 360 / Kabelkedja

Postat: 7 juli 2019, 23:06:17
av gripner
Start ocj slutlänken, de man skruvar i något sitter med sin grann-länk med en Rigid joint

Re: Fusion 360 / Kabelkedja

Postat: 4 augusti 2019, 20:15:50
av Uttis
På bild3 har ju första länken böjt sig åt fel håll, är inte begränsningen av den fel?