Fusion 360 / Kabelkedja

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Fusion 360 / Kabelkedja

Inlägg av gripner »

Satt i en evighet med en kabelkedja i fusion 360, Joints mellan alla elementen. Väl klar fungerar den inte som de gör i verkligheten.

Se bilderna.
bild 1 är så som jag modellerade den.
utgångsläge.PNG
Bild 2 har jag sänk den övre änden lite
nedåt.PNG
Bild 3 drar jag den uppåt igen.
upp.PNG
Ser ju skumt ut.
Är det helt enkelt så att kedjorna beter sig lite hur som om man kör dem så som jag gjort. medan de fungerar bra om man använder dem horisontellt då gravitationen får vardera länk att falla nedåt asap ?

PS.
Jointsen hindrar inte rörelsen. de kan svinga 90 grader
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fusion 360 / Kabelkedja

Inlägg av Meduza »

på "fästlänken" på riktiga kabelkedjor brukar man ha ett stopp så att den jointen inte kan röra sig över "rakt upp"
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Fusion 360 / Kabelkedja

Inlägg av gripner »

Start ocj slutlänken, de man skruvar i något sitter med sin grann-länk med en Rigid joint
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fusion 360 / Kabelkedja

Inlägg av Uttis »

På bild3 har ju första länken böjt sig åt fel håll, är inte begränsningen av den fel?
Skriv svar