Materialstopp till svarv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Materialstopp till svarv?

Inlägg av Glattnos »

På skolan hade vi en materialstopp som expanderade i chuck-röret och jag har ibland använt en ställbar brotch på samma sätt(inte en bra lösning men har varit nödlösning).

Nu skulle jag vilja ha en materialstopp som passar min CNC-svarv som har 21mm genomgående hål. Det måste vara lätt att montera/flytta, det måste gå att sätta "djupt" och det måste sitta stadigt så det inte kan flytta sig.

Jag har sökt en del men inte hittat något i rätt storlek(21 mm) som verkar ämnat för ändamålet. Jag funderar lite på om man kan tillverka en själv på nått smart vis, väldigt enkelt skulle ju vara någon typ av skruv med något expanderande material på.

Är det någon som har förslag på en bra lösning?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av säter »

Måste du verkligen ha en expander?
Hur ser bakänden på spindeln ut?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Glattnos »

Bakänden har en remskiva låst med en mutter. Det är ett större hål i spindelaxeln i den änden. Dock är det lite svårt att komma åt det det sitter bakom plåtar, det finns ett hål i axelns förlängning där man kan sticka in en arm.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Nerre »

Alla materialstopp jag har använt har suttit i en genomföring som skruvats fast i spindelrörets (gängade) ände. Nåt som expanderar i all ära, men när man matar in material så "slår" man det ju ofta mot stoppet och en expanderande grej lär behöva sitta rejält hårt om man vill undvika att den knackas längre in.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Glattnos »

Jag ska svarva hylsor(som ska bearbetas i båda ändar) och det är förstås inga tunga grejer eftersom maskinen är så liten.
Ska kolla om det går att fästa nått baktill.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av RADIOT »

Det går att använda en verktygshållare som stopp.
*Stoppa in materialet i chucken.
*Kör verktyget till lämplig X och Z position
där det kan fungera som ett materialstopp
åt "fel" håll.
*Dra materialet manuellt mot ditt "stopp"
och spänn chucken.
*Jogga till säker position.
*Klart
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Nerre »

Ja, så gör man ju ofta i gamla revolversvarvar. En av positionerna har ett stopp som man matar fram materialet mot när man börjar en ny bit. Och ibland har man dubbla stopp, t.ex. om man bearbetar änden med kort utstick och sen ska sticka av den till en rätt lång del när man är klar.

Jag har kört bearbetningar med alla 6 positionerna i revolvern på farsans "lilla" Schaublin, plus stål både bak och fram på tvärsliden. (Ofta var det ett stål för att plana och fasa framkant, och sen satt stickstålet "bak" så att säga.)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av persa »

Kör du från en lätt stång som du stuckit in i spindeln kan det vara rätt smidigt att sticka av halvvägs, öppna chuck, dra materialet i Z-led med stickstålet, stänga chuck och sedan slutföra avstickningen. Helt klart för nästa bit :)

Glöm inte reduceringsrör i spindeln om stångmaterialet är mer än 3 mm mindre i diameter än innerdiameter på spindel. Enklaste formen av reduceringsrör jag sett är rör i plast man trycker in från bakänden

Materialstopp för andra tempo på samma sätt men homogent och annat material och bultat i bakänden på spindeln på något sätt
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Glattnos »

Nu tror jag ni missat poängen lite. Det är inte första tempo som stoppen ska vara till. Jag ska bearbeta hylsor i båda ändarna. Det är andra tempo som är svarvning av ände nr 2 av hylsa som redan är bearbetad i ände nr 1. Det är ett smidigt stopp för det som jag behöver.

Alltså när jag har alla bitar körda i ena änden så:
- Sätt i stoppet i spindelröret på ungefär lämpligt djup
- Montera en bit emot stoppen och dra fast
- Plana biten
- Ta loss biten och mät längden
- Justera Z så den ligger rätt

Sen är det bara att köra bakänden på alla bitar och måttet bör bli rätt och lika på alla.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av persa »

persa skrev:Materialstopp för andra tempo på samma sätt men homogent och annat material och bultat i bakänden på spindeln på något sätt
En axel med tight diameter mot spindelns innerdiameter. Sedan i princip en bult (med stort huvud) och en mutter i änden på axeln för justering längdled mellan olika insticksdjup. Ingen tusendelslösning men du ska ju ändå ta ut och mäta första biten. Bör fungera om det inte skiljer mycket mellan insticksdjup för olika hylsor. Eller missar jag något ?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Nerre »

Glattnos skrev:Nu tror jag ni missat poängen lite. Det är inte första tempo som stoppen ska vara till. Jag ska bearbeta hylsor i båda ändarna. Det är andra tempo som är svarvning av ände nr 2 av hylsa som redan är bearbetad i ände nr 1. Det är ett smidigt stopp för det som jag behöver.
Jo men även i det läget kan du ju ha stoppet "på andra sidan". Det behöver ju bara hålla hylsan på rätt djup tills den sitter fast i chucken.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Glattnos »

persa: Ja det behöver inte gå att positionera stoppet exakt utan det sköter man ju med nollan.
Jag är inte helt med på hur du menar att den ska sitta fast med "skruv med stort huvud" och "en mutter i änden"?
Insticksdjupet är olika på olika hylsor så det måste i princip gå att sätta stoppet var som helst i spindelaxeln. Hylsornas/ämnenas längd är mellan ca 60mm-250mm.

nerre: Det förutsätter att alla ämnen är avstuckna exakt lika långa, vissa är det men inte alla och många är sågade ämnen.

Jag ska ut i garaget och se om jag kommer på nått bra ikväll :)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Nerre »

Det slår mig faktiskt nu att farsan till sin första NC-svarv byggde ett fäste för stopp. Stoppet satt alltså fast i ett kullager i en plåtvinkel som satt utanför spindelaxelns bakre ände (jag tror det berodde på att spindelröret även var hydrualisk dragstång till spännhylsor och alltså var rörligt). Kullagret satt i en stor runt aluminiumskiva som kunde plockas bort när man skulle köra stångmaterial.

Extremt grov skiss:
stopp.png
Det blå är alltså maskinens bakhölje, det lila är en plåtvinkel, det gröna är aluminiumbiten som går att ta bort för att kunna köra med stångmaterial, det röda ska illustrera kullagret och det gula alltså M10 gängstången som han hade som stopp. Den sitter då låst mot kullagret med två M10 muttrar (de är inte inritade).

Kullagret är ju bara för att stoppet ska kunna rotera, i och med att det inte sitter fast i spindelröret så kommer stoppet bara att roteras av friktionen mot det bearbetade ämnet (och eventuellt nylonbussningarna som han satte i spindelröret som stöd mot vibrationer, de ritade jag inte heller in).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av persa »

Glattnos skrev:Jag är inte helt med på hur du menar att den ska sitta fast med "skruv med stort huvud" och "en mutter i änden"?
Bulten och muttern är inte till för att sätta fast axeln utan bara för att göra längdjusteringar. Tänk dig dornet (tappen) på ett vanligt fräsdorn som änden på axeln. Sedan bult med påskruvad mutter i det gängade hålet på dornet för att kunna justera hur mycket skallen (som blir stoppet) sticker ut från dornet och låsa bulten i det läget

Själva axeln (med fläns i bakänden) måste låsas med bultar runt bakänden på spindeln. Styrda maskiner brukar kunna ha gängade hål där bak för att kunna montera en luft- eller hydraulcylinder

Men nu faller hela den här idén som jag ser det på att du har så stor variation på instickslängden för hylsorna. Vitsen hade varit om man klarade alla hylsor med samma axel och klarat justeringen med bulten i änden
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Materialstopp till svarv?

Inlägg av Nerre »

Glattnos skrev: nerre: Det förutsätter att alla ämnen är avstuckna exakt lika långa, vissa är det men inte alla och många är sågade ämnen.
Ska du alltså då ha ett stopp som är lätt justerbart? Eller ska du alltså bara ha stoppet som "nollreferens"?
Skriv svar