Induktiv givare felmärkt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av Anders K »

Jag körde sönder en givare på fräsen (krockade med den när den inte var aktiv) och bytte den mot en exakt likadan LJ12A3-4-Z/AX NPN-givare. Kopplade in den på exakt samma sätt som den gamla givaren (samma kopplingsschema på båda två)

https://www.ebay.com/itm/Z-Induction-Se ... 2749.l2649


Men den funkar tvärtom den gamla - dioden tänds först när den kommer i närheten av metall. Alla andra givarna på fräsen gör tvärt om - tänd diod tills den känner metall då den slocknar.

Har testat att använda en annan givare på kanalen från breakoutboarden också, men felet följer med givaren.

Kan det verkligen vara så att den är fel? Köpte två stycken för att ha i reserv och båda beter sig exakt likadant. Känns helt orimligt att båda skulle vara fel, så frågan är vad jag missar?


Mach3/kinesBoB
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar vara ett generiskt kinesmärke med 10 fabriker som tillverkar samma produkt med samma artikelnummer. Kan nog vara slump vilken fabrik respektive säljare använder och några kanske har blandat ihop funktionen.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av CPMS »

Men givaren du länkar till heter ju BX och benämningen på den som satt där var AX?

Kan vara det som skiljer på NO och NC utgång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av säter »

Troligtvis är det nog så.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av ajje »

LJ12A3-4-Z/BX: NPN NO 3-Line DC type 12mm diameter ; 4mm detection distance
LJ12A3-4-Z/AX: NPN NC 3-Line DC type 12mm diameter ; 4mm detection distance
Visst är det så
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av Anders K »

Undrar om det är min brist på intelligens som är boven, eller om jag bara är slarvig när jag klickar hem grejer?

Tack för hjälpen! Trodde att NPN var synonymt med NC, men det betyder alltså något annat... :doubt:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av grym »

nix, finns olika sorter förr fanns det dom som bara jordare en utgång eller dom som bara gav spänning ut från matningen, nu finns totenpåleutgång o.s.v så det har inget med saken att göra i normalfall
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Induktiv givare felmärkt?

Inlägg av CPMS »

NPN givare "jordar" utgången när givaren är aktiv och PNP givare ger ut en spänning när givaren är aktiv.
NC givare har en aktiv utgång när givaren är oaktiverad och NO givare har en oaktiverad utgång när givaren är oaktiverad.
Plättlätt alltså. :D

Bästa är 5-tråds givare som man själv bestämmer funktionen på medels hur man kopplar in dom två extra ledarna.
Skriv svar