Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Styrsystem: Heidenhain TNC 410ca
Fräs: Lagun 1000
Hej. Nu har jag lyckats klanta mig igen. Körde en verktygsväxling i samband med att jag glömt sätta på kompressorn till maskinen. Givetvis så skulle luften ta slut just när den började växla verktyget. Så maskinen skickar upp texten att den saknar lufttryck. SÅ springer bort och hivar igång kompressorn. Får sedan starta om maskinen för att få bort lufttryckslarmet. Larmet försvinner men därpå ett nytt larm visar sig:
"40 user param, preset tool active +M66"
Gissar ju själv att detta beror på att processen med verktygsbytet avbröts. Men hur resettar jag detta fel? SÅ jag kan fortsätta med mitt fräsande. För med detta felet uppe så kan jag endast köra X, Y, Z fram och tillbaka i manuella läget. Men kan inte få den till att köra koden för att hämta verktyget igen. Eller snarare kan ej få den starta någon form av automatisk körning.

Hoppas någon har lite idéer om hur man får bort dessa varningar så jag kan fortsätta. Lika tacksam för hjälp som vanligt...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

Finns det några manuella knappar för att köra verktygsväxlaren steg för steg?
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av tkgb »

Vet ej hur det är med Heidenhainstyrning men på fräsen jag kör med Fanucstyrsystem
så får man gå in i parametertabellerna och greja lite när liknande fel som du beskrev kommer.
Kan vara så att systemet kom i otakt när styrsystemet läste in bytet men kunde inte genomföra det på grund av brist på tryckluft.

mvh tommy
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av Noxin »

Ibland när det fuckar upp sig i växlingen måste man ange för maskinen vilket verktyg som är sitter i spindeln.
Prova med att skriva in T<aktuellt verktygsnummer>M66 eftesom det stod "preset tool active +M66"
Annars är det nog en sväng bland parametrarna som gäller.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Tack Noxin. Får prova detta.
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av Open »

Har verktygsväxlingen gått färdigt? Har haft liknande problem på min maskin och då fick jag vrida motorn till verktygsväxlaren manuellt tills 3 sensorer står i rätt läge, då försvinner larmet med en enkel reset.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Ja den stannade nog när verktygsväxlaren snurrade. Eller där någonstans. Den han precis ställa av verktyget och skulle börja hämta de nya.
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av Open »

Okej, men det kanske kan vara värt att kolla om ifall larmet försvinner om du vrider motorn så att sensorn tänds.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Äntligen. Löste problemet. Gick in i hjälp under MOD och läste. Tog en bra stund innan jag gjorde anvisningarna på rätt sätt. Men till slut gick det. Men en tråkig sak kvarstår. För som ni rekommenderade så gick jag in i maskinparametrarna och skrev om dessa utefter papper på maskinen. Fick då ändra runt 5 parametrar av MASSA. Va tydligen då som så att en utav parametrarna jag ändrade måste varit positionen för hur spindeln skall stå när en verktygsväxling skall ske. För nu ställer fräsen spindeln runt 30 grader fel för att kunna passa och gå fint in i verktygsväxlaren. SÅ de blir rentav skitdåligt vid verktygsväxling då ena klacken (verktygslåsningen) ej går i rätt spår å allt stoppar.
Så denna parameter lär jag nu få ett helvete att hitta. Någon som kan den i huvudet? Hoppas hoppas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

Du skrev alltså inte upp gamla värdena innan du ändrade? Dom som står i listan stämmer inte?
Det där lät inte bra, sen har du 4st till som förmodligen också står fel.
Det tråkiga är att vinkeln för spindelindexering är förmodligen maskinspecifik. Då hjälper det inte med ett värde från en annan maskin.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Om jag vet vilken parameter som påverkar just detta så kan jag nog forska mig fram. Men nu vet jag ej.
Hoppas jag har lite andra parametervärden på en diskett jag fick med. Men jag är iofs osäker på att de går att ladda in `*.mp -filer. Får kollas upp i morgon. Hoppas någon har koll på parametern annars.

Tycker iofs de är lite dåligt att de finns så begränsat med listor på va MP koderna står för och påverkar. Finns ju endast för vissa i heidenhain TNC 410ca boken.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av jojje »

Kan det vara för att man inte ska fickla för mycket med dom?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av Noxin »

Om du inte hittar en sjysst backup av dina maskinparametrar så tycker jag att du ska slå en signal till Heidenhain i Stockholm och snacka med dem om vad parametrarna som du har fipplat med styr. De vet.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Saken är den att jag har både papper och diskett med parametrarna från tillverkaren. Dessa för exakt min fräs med de serial-nr och allt. Så jag trodde verkligen allt va så säkert de kunde bli. Så va ju inte så mycket tanke på detta med att kopiera något som eventuellt kunde varit fel då jag beslöt mig på att kontrollera alla utefter papper.
Men de tråkigaste visade ju sig att parametern utefter papper som skulle vara korrekta tydligen va felaktiga just på denna sak. Allt annat fungerar ju utmärkt. Sen så när jag tänkte efter så va de max 2st parametrar jag ändrade på. HAr för mig att någon av dom hade mera siffror än en. Så förmodligen den jag aldrig skulle pillat överhuvudtaget. Men nu är de gjort i vart fall. Å då jag blint litade på att allt va rätt då dessa papper verkligen va för min fräs så skrev jag ju heller ej upp. Så där står jag ju idag nu och har inte den blekaste av vilka 2 parametrar jag va på och ändrade.
I värsta fall om jag ej kan få hjälp här så blir de ju att ringa Heidenhain i Stockholm. Anledningen till varför jag drar mig för just sådant är då jag kanske råkar ut för engelsk-talande folk. Å då kommer en som jag som inte är så bra på engelska antagligen ej förstå allt och kunna svara.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av Noxin »

Det är lungt, i Stockholm snackar de svenska...
Skriv svar