Tack Glattnos för ett bra och utförligt svar om solceller. Min grundtanke med både elbil och solceller är att ta investeringen (även om den är olönsam) när man jobbar och tjänar pengar, sen när man blir pensionär och inkomsterna är markant lägre får man lägre driftskostnader på el till hus och bil.
Sen funderar jag även lite löst på att byta till en mindre bostad och då gå off grid, allt för att slippa alla avgifter och skatter på köpt el. Själva elpriset är löjligt billigt, men det är de 300%-800% i avgifter och skatt som kostar, precis så som gäller för fossilbränsle.
Jag har nu haft min nya elbil Nissan Leaf Tekna med 40KWh batteri i två veckor.
Och det är fortfarande helt lyrisk kul att köra den. Bara trycka på en knapp och åka iväg helt ljudlöst, med fullt moment från noll km/h och uppåt.
Sen är det ju en fröjd med alla finesser som en Tekna utrustad bil har, allt från adaptiv farthållare till ljudsystem och kamerasystemen, samt GPS som fungerar utmärk, bara man anger gatuadressen först, om man börjar med staden så hittar den oftast inte gatuadresser. Skumt men lär inte begripa hur programmeraren i Japan tänkte!
E-pedal funktionen är super och där är programvaran på topp. Om man mot förmodan behöver trampa på riktiga bromsen så fattar den detta och anpassar gasläget m.m helt perfekt när man flyttar foten mellan pedalerna.
Adaptiva farthållaren likaså håller alltid rätt fart och avstånd till framförvarande bil. Likadant här den mappar gaspedalen perfekt när man slår av farthållaren, helt perfekt övergång till manuellt gasläge.
Självstyrningen kan vara en aning svajig i vissa lägen, men bilens väghållning i manuellt läge är perfekt så man behöver knapp självstyrningen.
Angivna körsträckor i reklamen är lite glädjesiffror.
Skall vara 280km vid fulladdad, men visar oftast 250-260km och den faktiska körsträckan är nog 10% kortare, vid landsväg i 100-110Km/h. Och som andra berättat så är laddtiden upp till 75-80% relativt snabbt, men de sista 20% tar en evighet.
Har provat att snabbladda Chademo en gång och det är ju smidigt men funkar riktigt bra att ladda hemma i ett vanligt 10A vägguttag under natten.
Men många olika laddsladdar blir det i bagagerummet.
Det jag är missnöjd med, eller kanske skall skriva att de dåliga sakerna som andra berättat om gäller även denna bil.
Och det är att klimatanläggningen inte begriper vilken temperatur man vill ha i bilen. Är det 16 grader ute och solen gassar in så drar den på värmen! Då sänker man börvärdet på kupétemperaturen till 16 grader så blir det svalt och skönt, sen tokkyler den om det blir typ 19 grader ute. Där borde Nissan sätta in sina programmerare som utvecklat e-pedalen och farthållaren. Då skulle även klimatanläggningen få 5 batterier i betyg.
Sen är det appen man kan kolla laddningen, starta värme, kyla med. Värre skräp får man leta efter. Kan ta upp till flera minuter innan man får svar på aktuellt laddstatus, ibland går det inte att logga in på Nissans server som sköter SMS kommunikationen med bilen. Ett råd till Nissan är att anställ några tekniker från Volvo så får dom ordning på detta. Byter man inloggningslösenord så slår denna ändring igenom tidigast efter 10 minuter. Under den tiden kan du inte logga in alls!
Saknar även förvaringsfack i bilen, handskfacket rymmer endast handboken, men har skurit av två petflaskor på mitten som jag har i dörrarnas flaskställ och då kan man ha lite prylar i dessa flaskor, typ solglasögon, en mulitång, godis etc.
En possitiv sak är att som jag förstår så kan man montera dragkrok, men du kan typ max dra 55kg med den! Fast för mig är detta perfekt då jag kan använda cykelstället och få med oss våra elcyklar bakpå bilen.
Billigt endast 3700kr inkl elkoppling.
https://www.rameder.se/brink-dragkrok-a ... 202-1.html