Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.18 2019-08-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.09 2019-06-08 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 21960
Ort: Upplands väsby
Glattnos skrev:
31,3 öre så snarare 280 kr alltså 140kr/vecka. 10 år är 520 veckor blir 72 000:- och inom 25 års garantin blir det väl runt 180 000:-


Men det där med 25 år garanti är ju meningslöst. Vem ger den garantin om företaget som gett garantin går i konkurs om 5 år på grund av att alla deras paneler havererar inom garantitiden?

Och om man både installerar solceller och köper en elbil så är det ju inte bara kostnaden för solcellerna som ska tjänas in utan också merkostnaden för elbilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.38 2019-06-08 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 202
Pengar skall rulla

Såg en bild på en öppnad accelev eller ev en liknande modell.
Det satt en fet ringkärnetrafo inuti, undrar om det är så dom fixar 2-faser 400V till 1-fas 16/32A 230V?
Sådant fall så är det förklaringen varför dom inte kör med 3-fas till 1-fas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.27 2019-06-08 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2028
Nerre: Det är klart det är lite gambling 8) För mammas del är valet av elbil och solceller inte för att få vare sig säkraste investeringen eller billigaste lösningen utan hon är entusiast.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.36 2019-06-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.30 2011-01-12
Inlägg: 889
Ort: Hyltebruk
Är inte helt lätt att greppa hur solcellsproduktionen kommer att påverka elräkningen, det gäller att välja rätt bolag, fixa certifikat m.m.

Min anläggning ska igång under sommaren, blir 64 paneler på 17.9kW. Ska bli riktigt kul, eftersom jag gör större delen av montaget själv, så ser kalkylen väldigt bra ut.

Varje dag utan solceller igång hemma är en förlust. Det är ju ganska rejäl avkastning på det i dagsläget och det vore grymt gött att producera lika mycket som man gör av med under ett år.

Vore gött med en powerwall hemma, typ en rejäl anläggning som danielr112 har, men det är ju en investering som inte lönar sig så bra nu. Men vissa saker måste man bara göra för att man KAN :vissla:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.56 2019-06-08 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 202
Grattis eeedis.
Är sugen själv men måste få hem bilen först, sen funderar vi på att ev byta bostad. En inaktiv bondgård är jobbigt att hålla efter. Lite som att ha fossilbilar, jämt är det något som skall servas och är det inte detta så är det att vänta på lön så man har råd att tanka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.00 2019-06-08 

Blev medlem: 11.41 2016-03-08
Inlägg: 88
Ort: Hurva
eeedis skrev:

Min anläggning ska igång under sommaren, blir 64 paneler på 17.9kW. Ska bli riktigt kul, eftersom jag gör större delen av montaget själv, så ser kalkylen väldigt bra ut.



Vilken riktning och lutning blir det på panelerna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.12 2019-06-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.30 2011-01-12
Inlägg: 889
Ort: Hyltebruk
Det är en markanläggning, så jag kan bygga den som jag vill, men i kalkylen så har de räknat med 181 grader azimuth och 49 graders lutning.

Funderar dock på att montera ett gäng paneler lite mot öst och ett stort gäng åt söder och ett gäng lite åt väster för att sträcka ut produktionstiden. I dagsläget kanske det inte är lönt, men det skulle kunna bli en fördel i framtiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.57 2019-06-09 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 198
Ort: Jonstorp
Angående solpaneler så är jag inne på samma spår som Nerre. Inte många företag som kommer att finnas kvar. Det finns redan ganska många som krängt en massa anläggningar och sen försvunnit.
Det har visat sig att man använt dåligt material. Kablar och kopplingsdosor som bara klarar några år i solen innan höljet spricker osv.
Jag har själv bytt en del invertrar ute hos kunder och de har då inte varit mer än 4-5 år gamla.
Hur mycket elektronik känner ni till idag som fungerar i 25 år. Typ inget nyproducerat.

På bilsidan skulle vi nog behöva en bil som klarar runt 15 mil vintertid. Som en normal bil, inte fisa runt i 70 på motorvägen på parkeringsljus med immiga rutor och ingen värme.
Det verkar vara standard bland de leaf-ägare som bor häromkring. De har dock alla den äldre varianten av leaf.
Problemet för oss är de oplanerade körningar som uppkommer då man har barn. Tex åka till sjukhuset några mil bort när någon har slagit sig osv. Vi har inga långa avstånd, men desto fler av de små kan man säga. Därför måste bilen ha omkring 10 mils räckvidd kvar när man kommer hem från jobb.
En Kia E-niro eller Hyundai Kona skulle nog passa oss. Hade man sedan kunnat få med dragkrok som var godkänt för runt 1000kg hade man klarat alla hushållskörningar med släp också. Det är ofta korta sträckor till närmaste byggvaruhus och till återvinningen.
Hade en vettigt prisad bil klarat det så hade jag kunnat tänka mig att göra mig av med dieselbilen och husvagnen. Man kunde snickrat ihop en lättviktsvagn själv. Vanligt i USA har jag sett.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.58 2019-06-09 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 198
Ort: Jonstorp
Ni som har solpaneler. Hur stora anläggningar har ni ? vad har det kostat och tror ni att det kommer gå med vinst. Någon kanske redan gör det ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.09 2019-06-09 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 202
Äldre Nissan leaf har elektriskt elvärme, inget bra.
Från 2016? Så är det värmepump som står för kyla och värme. Skall fungera utmärkt enligt dom som har sådan bil.
Eeedis var du nöjd med din värmepump i vintras?

Man kan köpa billiga solceller och ta risken, men som glattnos mamma sannolikt har gjort så har hon köpt via Vattenfall, Elon etc och dessa bolag lär inte gå i konkurs inom 25år så dom står för garantin. Sen är det väl inte 25års garanti på invertern?
Från Vattenfall
Optimerarna från SolarEdge har 25 års garanti och växelriktaren har 12 års garanti.
6. Garanti
6.1 Solcellernas effekt garanteras under första året till 97,5% av deras ursprungliga effekt. Därefter gäller en linjär garanti avseende solcellernas effekt, från 97,5% till 81,18% efter 25 år.
6.2 Vattenfall garanterar att solcellsmodulerna och monteringssystemet är fria från defekter i tio år efter leverans. Växelriktaren garanteras vara fri från defekter i tolv år efter leverans.
6.3 Garanti avseende Installationen uppgår till fem år efter genomförd installation.

Deras system verkar smart med "styrmoduler" för varje enskild panel. Synd man måste köpa inkl montering. Även jag är sugen på markmontage.
https://www.vattenfall.se/solceller/solpanel-solaredge/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.15 2019-06-10 

Blev medlem: 16.12 2008-01-13
Inlägg: 196
Ort: Oskarshamn
Undrar om det skulle gå att använda elbilen som batteribank för hushållsel de perioder man inte kör den?
Frågan är om man direkt ur bilens ladd uttag kan få ut effekt.
För den som har både elbil och solanläggning kanske det kan ge mer privat nyttjande av energin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.31 2019-06-10 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 198
Ort: Jonstorp
Jag har sett något liknande på en konceptbil. Minns dock inte vilken tillverkare det var som visade den.

Fast det blir väl alltid bättre att använda elnätet som lagring. Man säljer överskott på dagen när priset är högre och man själv har låg förbrukning. Då "lagrar" man för uttaget man har om natten när elbilen laddar osv till ett lägre elpris.
Nu vet jag inte om det är så det funkar i Sverige. Det är bara en uppfattning jag har fått från diverse youtubekanaler om elbilar och solceller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.05 2019-06-10 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 202
Nissan kör med en standard som heter CHAdeMO och innebär att man även kan mata ut batteriets energi (likström) på elnätet.
Pågår lite olika tester världen över. Lobbying innom EU vill slopa CHAdeMO och ersätta med CCS standarden, som inte kan mata ut energi på nätet utan endast ladda bilen.
https://cleantechnica.com/2018/11/22/cc ... p-chademo/

Principen är att alla laddanslutna bilar både laddas och urladdas beroende på vad som behövs i elnätet. Man tar även hänsyn till hur du har angett att du skall använda din bil. Typ endast åka 2 mil till jobbet, då matad mycket av din bils batteri energi ut på elnätet. Har du angett att du skall åka 30 mil imorgon, ja då laddas bilen endast. Osv...

https://www.klimatsmart.se/nyheter/eon- ... bilar.html
https://www.nyteknik.se/fordon/nissan-v ... et-6940874


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.42 2019-06-10 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 5306
Fanns det inte någon vision om att bilarna kunde laddas på dagarna (när de står parkerade på jobbet) av solcellsel för att sedan när de kommit hem driva huset under natten. Finns många om och men på den idén men tidvis kan det kanske fungera.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.50 2019-06-11 

Blev medlem: 16.12 2008-01-13
Inlägg: 196
Ort: Oskarshamn
Tackar Palle500, de länkarna förklarade nog det mesta jag funderat på med elbilarnas uttag, hoppas CHAdeMO får ett brett politiskt stöd.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010