Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=95284

Författare:  Palle500 [ 00.55 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

[url][/url]Har precis beställt en Nissan Leaf 40KWh Tekna 2019.
Väntar med spänning på leverans. Har typ2 kontakt och kan laddas med 1-fas max 32A. Men en smart laddkabel kan styra bilen så den använder från 4-32A tror jag spannet är.

Så här i denna tråd vill jag att vi diskuterar rena elbilar, hybrider i undantagsfall.
Fossildrivna fordon hör INTE hemma här.

Har börjat leta smarta laddboxar att sätta upp hemma. Mitt problem är att jag har 3-fas avsäkrat med 3x20A. Huvudskåpet sitter utomhus och har noterat att korrosion är ett problem på plintar och överspänningsskydd. Så man vill ju ogärna montera dyra saker som sen inte tål miljön och inte fungerar i 25 minus grader. Skåpet sitter ca 30m från huset och jag har 5 undercentraler samt direktverkande elvärme.

Funderar på och bygga egen laddbox.
https://www.instructables.com/id/Arduin ... g-Station/

Köpa en Zappi med inbyggd effektvakt och förberedd för solceller
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=30

Köra med originalkabeln som kör 10A icke omställbar. Kan bli problem med huvudsäkringen?

Köpa en kabel där man kan ställa laddströmen
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -16a-230-v

Beskrivning av styrprotokollet. Enkelt sett så är det PWM som kan ha överlagrat simplex kommunikation.
http://tesla.o.auroraobjects.eu/Design_ ... V3_1_1.pdf

Författare:  eeedis [ 22.10 2019-06-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Grattis till inköpet! :D

Detta har varit mina elbilar hittills:
2014 - Nissan Leaf 24kWh (inkörsporten i elbilsträsket, fick leasa till bra pris under 1 år)
2015-2018 - BMW i3 REX 60A
2018- - Nissan Leaf Tekna 40kWh

Hade ganska låga förväntningar på den nya Leafen, BMW:ns kvalitetskänsla är ju svår att slå, men jag får säga att jag är positivt överraskad över den hittills. Är en mycket bekväm och funktionell bil.

Går 18-20 mil på vintern och 25-27mil på sommaren.

Appen i telefonen har mer att önska, men fungerar bättre än tidigare. Senast idag använde jag den, gott att komma ut till en sval bil när man har handlat klart, det var ju stekhett idag. Så appen fungerar inte bara för att värma bilen på vintern, den fungerar utmärkt för att hålla bilen sval också :D

Författare:  Palle500 [ 09.49 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning s

Tackar eeedis,

Om du ursäktar så här har vi en med mera erfarenhet av elbilar.
Tyvärr endast Tessla, men 48000mil ger respekt!
Batteriet är absolut inte problemet utan som på alla sorts bilar så går vissa delar sönder oftare än beräknat. Tex dörrhandtag!
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... a-model-s/

Tack för tipset att man kan komma ut till en sval bil under varma sommardagar. Kommer att uppskattas.

Intressant att bankerna ger låg miljöränta på billån som eeedis länkade till. Inte bara Swedbank utan även Sparbankerna erbjuder ca 2% lägre ränta om man tex köper en elbil. Ger ungefär 3-6 tusen kr/år i besparing.
Grönt billån
https://www.sormlandssparbank.se/Privat ... nt-billan/

Författare:  Glycol79 [ 11.17 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Jag har funderat ett tag på att starta en tråd om elbilar. Min erfarenhet består av Tesla samt Hyundai Ioniq och Nissan e-NV200.

Vi äger idag ingen egen elbil utan erfarenheten kommer från vänners bilar. Förutom e-NV200 de bilarna har vi på jobb.
Jag och frun har funderat på att byta vår ena bil, en Ford Focus Ecoboost 2016, till en elbil. Frun kör den till dagis och sen till jobb. Blir ca 2,5 mil per dag. Och jag får stödladda batteriet på helgerna. Och så korta körningar är inte särskilt bra för bilen. Här är elbilens största fördel tycker jag, inga kallstarter, inget som mår dåligt av korta körningar osv.

Tyvärr finns ingen kollektivtrafik och cykla med barn på en 90väg är ingen höjdare.
Frun kan för tillfället ladda gratis på jobb. Så driftkostnaden blir väldigt låg.
Känns som bra läge för elbil.

Men det jag hänger upp mig på med elbilar är den förbrukning som datorer och BMS osv står för når bilen inte används. I Teslas fall är det rätt hög förbrukning då den värmer/kyler batteriet för att det skall hålla optimal temp.
Nu minns jag inte exakt vad den drog från nätet när batteriet var fullt, men det var rätt mycket. Varför snackas det aldrig om det? Det är så jäkla petigt med standby på apparater.
Nästa grej är andrahandsvärdet. Bilar idag blir omoderna fort och folk vill inte ha dem. Alla olika laddstandarder, hur fort blir bilen omodern.

Vad har ni för tankar ? Kör ni endast elbilar eller har ni någn ICE som backup för längre resor och alla körningar med släp osv?

Författare:  Glycol79 [ 11.29 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Palle500, tre motorer och batteribyte. Det är väl inte så himla bra kan jag tycka. Jag har bekanta som också har haft problem med både motor och batteri på sina Teslor. Om det sen har varit cellerna eller elektroniken vet jag faktiskt inte. Sen angående pekskärmen i Modell S och X så är det många som inte klarar sig mer än 4-5 år. Sen är minnet kass och den startar inte.

Det finns flera Nissan leaf här omkring och en del jag har snackat med har problem med batteriet. Jag har dock inte satt mig in i vad som klabbar.
Mitt intresse för elbilar uppkom när frun bytte jobb och jag fick börja ladda hennes bil.

Författare:  Palle500 [ 12.14 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Även jag tycker att det är dåligt med tre nya motorer. men det var under garantitiden och då det var helt ny teknik så är det "ok" tycker jag, nu har han inga problem längre med motorerna.

Du kan inte skriva batteribyte tycker jag då tolkas det som om han fått byta hela batteripaketet. Det tillhör löpande underhåll att du behöver byta enskilda celler/moduler.
Detta diskuterade rätt hårt i en annan tråd. Att kontrollera enskilda battericeller är en rutin kontroll som utförs varje gång som den är på service.
Sen vet jag inte vad det kostar att byta några celler. Kan ju vara hiskeligt dyrt och då bör man verkligen varna för denna dyra reparation.

Någon där ute som vet vad det kan kosta att byta celler?

Att Tessla dör i infosystemet (skärmmodulen ?) har jag även hört om och då kostar en ny elektronikmodul 50 000kr och behöver även initieras med en för bilen unik kod för att överhuvud gå att köra. Oförskämt dyrt, speciellt när det är ett programmeringsfel som orsakar detta (loggar för mycket så minneskretsen går sönder).
Nu skall vi komma ihåg att Tessla är i ett dyrare segment av biltyper än Nissan. Kia, Renault osv..

För Nissan Leaf så är det ingen aktiv batteri kyla/värme, som en del tycker är dåligt vid snabbladdning. hur som så där har du inte så mycket onödig energi som tjuvas från laddstolpen!
I övrigt vet jag inte hur mycket ström som dras från laddstolpen i rent underhåll av bilens övriga system? Hur som kan det inte vara en stor kostnad gissar jag på.

Jag kommer att behålla den ena fossildrivna bilen, just för att vi är två som måste ha bil och för släpvagn m.m.

Författare:  Glycol79 [ 13.21 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Vi valde bort utlandsresor och köpte en ny husvagn istället. Jag använder även den i jobbet ibland. Så den betalde sig själv. Men pga det så är jag tvungen att ha en ganska rejäl dragbil. Och egentligen kostar den pengar när den står också. Skatten kostar garanterat mer än elen man förbrukar i onödan om elbilen står inkopplad.

Alla småtransporter utan barn, gör med cykel eller elscooter. Just elscootern har rullat över 1000 mil nu. Och batterierna är fortfarande bra vilket är lite överraskande.

Jag kollade runt efter en begagnad leaf, men de verkar har problem med batterierna.

Författare:  Palle500 [ 14.24 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Har du funderat på att ha fossilbilen avställd i perioder. Har för mig att man kan köra några ggr/år och då slippa stilleståndsskatt. Skall vara enkelt (har varit i varje fall) att ställa på när den behövs för husvagnen?

Läste lite om batteriernas livslängd för leafen, jag blir inte orolig då det känns lite som vargen kommer. Men ärligt så förtränger man ju lite när man precis köpt en

Det är 8 års batterigaranti så även många år kvar på en 2-3 års Gamal nissan leaf.
Nissan tar ansvar för sina 300 000 sålda elbilar. Nytt batteri 50000kr och uppåt, fabriksutbyte från 24000kr. Vad kostar kamremsbyte och partikelfilter m.m som byts på en dieselbil?
https://alltomelbil.se/nissan-infor-bat ... ssan-leaf/

Edit
verkar inte finns någon begränsning på antal på och avställningar.
Skatten är månadsvis:
Skatt för ditt fordon vid påställning När du anmäler påställning av ditt fordon måste du betala skatt. Du har 21 dagar på dig att betala skatten. Du betalar skatt för hela månader. Om du anmäler påställning av ditt fordon i mitten på en månad, måste du ändå betala skatt för hela månaden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/La ... av-fordon/

Författare:  eeedis [ 18.08 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Låter skumt med Leaf-batterierna, jag har hängt på elbilsforumet länge och där har jag inte sett någon som snackat om några stora problem med batterierna, sådan brukar ju vara det första som kommer fram. Har sett en som nyligen köpte en gammal Leaf där en cell verkar skum enligt LeafSpy, får se hur det går för honom. Men det är det enda jag har sett.

Författare:  Palle500 [ 18.33 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Leafspy pro appen är just nu inköpt tackar eeedis.
Ni som tänker köpa begagnat. Investera i detta och kolla bilen ni tänker köpa. Så vet ni batteristatusen.

https://youtu.be/6yS-5HMYUHc

http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/leaf-spy-pro/

Författare:  mrfrenzy [ 18.55 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Palle500 skrev:
Det är 8 års batterigaranti så även många år kvar på en 2-3 års Gamal nissan leaf.
Nissan tar ansvar för sina 300 000 sålda elbilar. Nytt batteri 50000kr och uppåt, fabriksutbyte från 24000kr. Vad kostar kamremsbyte och partikelfilter m.m som byts på en dieselbil?

Kamremsbyte kostar på märkesverkstaden ca 10 000, på fristående verkstad ca 4 000. På bilar yngre än 5 år brukar det göras på märkesverkstad (om man hunnit köra så långt), på äldre bilar använder dom flesta fristående verkstad.

Partikelfilter håller för evigt om man kör landsvägskörning minst några gånger per vecka så det får regenerera.
Kör man nästan bara stadskörning så är det stor risk för igensatt filter vilket kostar 4000-30000 beroende på bilmärke och val av verkstad. Det är ytterligare en anledning att elbilar och hybrider blir mer attraktiva i städerna.

Författare:  Palle500 [ 19.36 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Aha så dyrt med kamrem och partikelfilter på märkesverkstad. Är väl lika med batteriservicen, dyrt på märkesverkstaden och mindre verkstäder kommer dyka upp som gör jobbet för 1/3 av priset. Men det dröjer nog några år.

Titta bara på bilelektronik, svindyrt i början på 90 talet. Var det inte Christer Glenning som fick igång debatten om Hutlösa priser på insprutningskretskorten. Sen fick alla bilmärken backa från 50.000kr till typ 15.000kr om jag minns rätt.

Blir nog liknande med elbilar, brukar bli så för om det sprider sig att ett märke är svindyra brukar privat kunderna svika. Och med dagens snabba flöden via Internet sprider det sig som en löpeld.

Här är en mycket fin relativt billig Leaf
Nissan Leaf 24kWh Single Speed Navi -12 2600mil 130.000kr
https://www.blocket.se/kalmar/Nissan_Le ... 509416.htm
Säljarens information:
Nissan Leaf elbil i toppskick säljes. Inte en repa, inte ett dörruppslag på hela bilen. Även fälgarna är som nya. Bilen har precis slagit över till 2600mil
Räckvidden vid blandad körning är allt mellan 8mil vid kall vinter till 15mil vid lugn sommarkörning. Jag pendlar 6 mil/dag och då har jag alltid god marginal på batteriet när jag kommer hem. Elkostnad ca 2-2.50kr/mil

Edit
Den blev såld fortare än kvickt, annonsen är redan borta. Det är sug efter elbilar just nu.

Författare:  Kronberg [ 22.16 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Har du tittat på Accelev laddboxar?
Genom att transformera ned tvåfas 400V till 250V kan du ladda 25A fast du bara har 16A huvudsäkring. Kan vara värt att kika på om man har en bil som bara klarar enfasladdning.

Författare:  Glattnos [ 22.52 2019-06-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

En sån Accelev laddbox som transformerar två faser har mamma till sin E-niro, den funkar bra och används som "rese-laddare" eftersom hon hemma har en fast installerad Garo-laddbox med sensor på huvudsäkringen så att man inte behöver ha koll på om bilen laddar eller inte när man t.ex. vill starta bastun :)

Författare:  Palle500 [ 04.21 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Kronberg, jag dömde ut den tidigt för att den saknade effektvakt. Men har hittat mera information och den verkar ha en inbyggd effektvakt som inte bygger på strömtransformatorer, så som de traditionella effektvakterna gör. I mitt fall är det även krångligt med mätning på inkommande ledningar när själva laddaren skall placeras långt därifrån.
Accelev boxen verkar mäta spänningsfallet som blir i hela fastighetsnätet när många förbrukare är påslagna och utifrån denna upprepande analys kunna styra hur mycket som bilen skall laddas med. Fast det känns som en lite osäker metod.
varför har dom inte gått all in och använt alla 3 faserna? Sannolikt för att den skulle bli för dyr då.
Är ju redan den dyraste laddboxen man kan hitta, ca 16900kr. Fast blir ju billigare då den inte behöver fast installation.
16A handske
https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
32A handske
https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/

Glattnos, antagligen är det vanligare med 3-fas CEE uttag i Norrland, för här i Svedala är det ovanligt att folk har ett 3-fas uttag monterat, och ännu ovanligare att det är monterat där man kan parkera bilen. Hur ofta får din mamma användning av Accelev boxen?
Sen känns den lite billig i utförandet och vanskliga kabelanslutningar, men för ver 2 har det blivit bättre anslutningar.

Har en bekant som säger åt mig att ta det lugnt, han undersökte även alla modeller och planerade för installation av div boxar. Men kom inte riktigt till skott med detta, sen när han fått bilen levererad så upptäckte han att det duger bra att ladda med 10A från ett vanligt vägguttag.
Han köpte en sladd med inställbar strömstyrka så om det behövs går han ned till 6A i vinter. Fast en sådan sladd kostar 5000kr. Det man sparar med elbil går åt till laddkablar. Är lite som med mobiler saknas alltid laddsladdar eller så är det ny typ av kontakt på nya mobilen.
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -16a-230-v

Edit
Var någon som funderade varför det inte finns likströmsladdare för hemmabruk. Det finns det 10Kw likspänning jämn belastning av 3-faser via 16A CEE handske. Endast 42000kr!
https://www.evsolution.se/produkt/dc-la ... hemmabruk/

Författare:  Glattnos [ 09.50 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

När mamma t.ex. hälsar på mig några dagar använder hon Accelev-boxen eftersom jag inte har någon laddbox här. Det är 27mil hit till mig och man vill ju ladda fullt innan man åker hem igen :)

Författare:  eeedis [ 11.31 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Jag har klarat mig utan laddbox i fem år, byggde en egen portabel som bara har använts ett fåtal gånger.

Men nu när jag ska skaffa solpaneler, så tror jag att jag kommer att skaffa en sådan här:
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=70
Har bara behov av 1-fasversionen, men eftersom jag inte vet vilken bil jag kommer att skaffa i höst, så är det lika bra att skaffa 3-fasaren direkt.

Står lite mer info om den på 1-fasversionens sida:
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=57

Författare:  Glattnos [ 11.43 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Det är nog få som behöver effekten av flera faser för hemmaladdning men för minskad belastning av enskilda faser är det ju bra :)

Författare:  Palle500 [ 19.13 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Precis Glattnos det är just utjämningen mellan faserna som jag letar, men det är dyra burkar. Men en bra effektvakt löser även problemet skapligt.

Eeedis Zappi ver2 är klart intressant, även jag funderar på solceller offgrid för billaddning, ev med en batteribank som lagring.
Tittar lite på en riktigt sunkig begagnad Toyota Prius och använda batteriet som lagring, kanske även kan ladda Leafen via likspänning? Obs är bara lösa tankar, kanske helt ogenomförbart.

Författare:  Glattnos [ 19.27 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Det bästa är väl att bara skicka ut strömmen från solcellsanläggningen på nätet, varför krångla med mellanlagring? Det krävs en himla massa batterier för att inget ska gå till spillo såvida du inte driver resten av hushållet också. Mammas anläggning ger 8kW när det är soligt så bilens hela batteri kan bara lagra typ en dags produktion och det är ju ca 45mil.

Författare:  Palle500 [ 19.37 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Känns lite osäkert att lita på stabilt pris när du kör ut det på nätet. Just nu är det bra pris att köra ut på dagarna och ta tillbaka på nätterna. Men hur länge? Jag gissar att politikerna kommer med skatter på solceller långt innan man börjar driva in skatter på elbilarna.
Jag vill inte att myndigheterna skall veta om min lilla solcellsanläggning, tänkte ha den som gratis tankstation av elbilen. För ett är säkert att i framtiden kommer detta att beskattas, problemet är bara att förutsäga när det sker?

Krångligt ja visst men det är det som är tjusningen och läropengar för att förstå framtiden innan den kör över dig!

Författare:  Glattnos [ 20.32 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Jag tror att du tjänar mest på att bara installera en anläggning och låta koppla den på nätet. Du får annars ett lagringsproblem som gör att du inte kan tillgodogöra dig strömmen.
Mamma har ju nu en minus-rad på elräkningen där det helt enkelt står minus det anläggningen producerat under perioden, spelar ingen roll om hon laddar bilen eller inte för hushållet drar ju ändå ström och det är inte förrän man producerar mer än man gör av med årsvis som det blir dyrare och mer komplicerat.

En solcellsanläggning tar ganska många år att tjäna in oavsett storlek så att inte kunna lagra precis all ström den producerar kan göra att man inte tjänar in den alls.
Säg en anläggning på 3kW för 50 000:-, om elpriset är 1kr/kWh så kostar anläggningen lika mycket som 50 000kWh(ca 30 000mil i elbil), det tar 8-10 år innan anläggningen genererat det vilket är helt okej då den går minst lika länge igen, men det förutsätter att lagringen aldrig blir full eftersom anläggningen hela tiden måste ha nånstans att göra av strömmen.

Författare:  Palle500 [ 21.42 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Köper vad du säger Glattnos, men är det 1:1 för din mamma?
Alltså om hon levererar ut 100KWh på elnätet så kan hon förbruka 100KWh utan att förlora pengar på lägre försäljningspris eller avgifter?

Författare:  Glattnos [ 22.42 2019-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Det är ganska säkert en avgift, jag ska fråga henne imorn. Men det beror nog även på vilken leverantör man har så det bästa är nog att fråga dom.
Mammas anläggning ger ju 2-3 gånger mer än bilen drar så den sänker ju elräkningen mycket mer än elbilen ökar den.

Författare:  Palle500 [ 11.19 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Har letat lite och det är spotmarknadspris som gäller. Men man får bidrag och skatteavdrag så just nu är det lönsamt att vara microproducent av el.
https://www.vattenfall.se/solceller/sal ... rskottsel/

Tex så här säger Vattenfall:
Börja sälja din el
Nu är du igång! Som elhandelskund får du ersättning för din inmatade egna el på ordinarie fakturor. Ersättningen för din inmatade el ligger på elbörsen Nord Pools timspotpris. Priserna gäller exklusive moms.

Just nu har vi ett erbjudande till dig som ny kund som innebär att du får Nord Pools timspotpris plus 40 öre per kWh under ditt första år hos Vattenfall. För dig som är elhandelskund hos Vattenfall och köper solcellspaket av oss är ersättningen 1 kr/kWh plus elbörsen Nord Pools timspotpris under ett år, från och med när dina solceller har installerats. Därefter övergår ersättningen till Nord Pools timspotpris. Priserna gäller exklusive moms.

Spotpriset verkar vara lågt? Jag har inte koll vad jag köper för men så här lågt är det inte! Sen minskar ju inte de fasta nätavgifterna och skatter m.m som du betalar när du köper tillbaka din ström. Blir enkelt uttryck ett mycket dyrt batterilagring?
https://elspot.nu/

Bild

Författare:  Glattnos [ 11.48 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Palle500 skrev:
Blir enkelt uttryck ett mycket dyrt batterilagring?
Det beror såklart på. Under sommaren kanske man periodvis inte gör av med så mycket ström för att man har mindre prylar och belysning påslagna samt kanske inte är hemma/inne lika mycket, men det är på sommaren anläggningen ger mest. Om ingen är hemma under två veckor när det är finväder så laddar mammas anläggning nästan 900kWh på dom två veckorna, för att lagra det skulle det krävas ca 14 stycken 64kWh-batterier och när man kommer hem igen skulle man få starta värme, bastu, spis och alltihop för att ge ny plats åt mer ström så man inte går miste om den.
Mamma säger att hennes köp och sälj pris är samma men att det tas ut en väldigt låg procent i administrations-avgift. Så att skicka ut på nätet är nog att anse som en billig lagring eftersom den är obegränsad.

Författare:  AndLi [ 12.19 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Man har väl också rätt till en skattereduktion ned 60 öre per tillverkad kwh utmatad på nätet..

Citera:
mikroproducent av förnybar el har du dessutom rätt till en skattereduktion på 60 öre per kWh för den överskottsel som matas ut på nätet. Högst så många kWh el som tas ut från nätet under året i samma anslutning, dock maximalt 30 000 kWh per år. Reglerna omfattar anläggningar som har en huvudsäkring om högst 100 A. Begäran om skattereduktion ska göras i inkomstdeklarationen som ska lämnas efter utgången av det kalenderår som underlaget för skattereduktionen avser. För att ha rätt till skattereduktionen måste du anmäla till ditt elnätsföretag att du framställer förnybar el.

Författare:  Palle500 [ 13.23 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Har som sagt inte satt mig in i prismodellen. Men vet att 1 KWh kostar typ 1,50kr totalt för mig att köpa (ex nätavgifter) och får bara 0,20kr när jag säljer. Blir en diff på 1,30kr/KWh dyr lagring tycker jag?
Glattnos din mamma har alltså fått 180kr (20 öre/KWh) för två veckor solel när solen verkligen lyser skapligt.
Någonting är verkligen fel i dessa beräkningsmodeller?
Blir ju hundratals år innan det betalats sig.

Författare:  Glattnos [ 14.07 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

31,3 öre så snarare 280 kr alltså 140kr/vecka. 10 år är 520 veckor blir 72 000:- och inom 25 års garantin blir det väl runt 180 000:-
Det är ingen lysande affär men det är en investering som förmodligen lönar sig samt att man bidrar med grön el. Sen kan ju elpriserna gå upp under de 25 åren, men man producerar fortfarande lika mycket ström, så en investering är det ju ändå.
Men det går ju såklart inte att tjäna flera hundra i veckan på att sälja ström, privat solcellsanläggning har man ju för att spara på strömmen man måste köpa, man tjänar ju inga pengar på det, då inträder andra regler och avgifter.

Att det går åt 14 st Kia E-niro för att lagra ström för 280kr borde visa på att egen lagring blir värdelöst i längden :)

Edit: Det är inga större problem att finansiera en solcells-anläggning med bränslepengarna man sparar genom att skaffa elbil, det går på typ 5-7 år men så fort man köpt elbilen så är det inte bränslepriset det ställs emot längre utan det vanliga elpriset vilket är 4-5 gånger billigare än bränsle i en bil, därför tar det också 4-5 gånger längre tid att "tjäna in" anläggningen än om man jämför med bränslepriset. Om man inte är entusiast så bör man såklart se på elbilsköp och solcells-köp som två spearata saker som inte måste ha samband. Men är man entusiast så är det ju lika som dom som bygger egna CNC plasma-skärare och liknande här på forumet, man gör det ju inte i första hand för att spara pengar utan för att man är just entusisat, sen om det visar sig att det lönar sig så är ju det en bonus :)

Författare:  Palle500 [ 14.16 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Ok jag ger mig orkar inte sätta mig in i regelverket. Får beställa 15 st e-niro så kan man åka i en av dom
Har inte varit emot att ansluta mot elnätet. Men misstänker att solceller liksom elbilar kommer bli framtidens mjölkkor för skatter så det är bäst att skynda nu, imorgon kan det ju vara försent. är ju även lite kul att låta elbilsmotståndarna betala min elbil och solceller via skatten


.

Författare:  Nerre [ 15.09 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Glattnos skrev:
31,3 öre så snarare 280 kr alltså 140kr/vecka. 10 år är 520 veckor blir 72 000:- och inom 25 års garantin blir det väl runt 180 000:-


Men det där med 25 år garanti är ju meningslöst. Vem ger den garantin om företaget som gett garantin går i konkurs om 5 år på grund av att alla deras paneler havererar inom garantitiden?

Och om man både installerar solceller och köper en elbil så är det ju inte bara kostnaden för solcellerna som ska tjänas in utan också merkostnaden för elbilen.

Författare:  Palle500 [ 15.38 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Pengar skall rulla

Såg en bild på en öppnad accelev eller ev en liknande modell.
Det satt en fet ringkärnetrafo inuti, undrar om det är så dom fixar 2-faser 400V till 1-fas 16/32A 230V?
Sådant fall så är det förklaringen varför dom inte kör med 3-fas till 1-fas.

Författare:  Glattnos [ 17.27 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Nerre: Det är klart det är lite gambling 8) För mammas del är valet av elbil och solceller inte för att få vare sig säkraste investeringen eller billigaste lösningen utan hon är entusiast.

Författare:  eeedis [ 19.36 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Är inte helt lätt att greppa hur solcellsproduktionen kommer att påverka elräkningen, det gäller att välja rätt bolag, fixa certifikat m.m.

Min anläggning ska igång under sommaren, blir 64 paneler på 17.9kW. Ska bli riktigt kul, eftersom jag gör större delen av montaget själv, så ser kalkylen väldigt bra ut.

Varje dag utan solceller igång hemma är en förlust. Det är ju ganska rejäl avkastning på det i dagsläget och det vore grymt gött att producera lika mycket som man gör av med under ett år.

Vore gött med en powerwall hemma, typ en rejäl anläggning som danielr112 har, men det är ju en investering som inte lönar sig så bra nu. Men vissa saker måste man bara göra för att man KAN :vissla:

Författare:  Palle500 [ 19.56 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Grattis eeedis.
Är sugen själv men måste få hem bilen först, sen funderar vi på att ev byta bostad. En inaktiv bondgård är jobbigt att hålla efter. Lite som att ha fossilbilar, jämt är det något som skall servas och är det inte detta så är det att vänta på lön så man har råd att tanka.

Författare:  Fossingarna [ 22.00 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

eeedis skrev:

Min anläggning ska igång under sommaren, blir 64 paneler på 17.9kW. Ska bli riktigt kul, eftersom jag gör större delen av montaget själv, så ser kalkylen väldigt bra ut.



Vilken riktning och lutning blir det på panelerna?

Författare:  eeedis [ 22.12 2019-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Det är en markanläggning, så jag kan bygga den som jag vill, men i kalkylen så har de räknat med 181 grader azimuth och 49 graders lutning.

Funderar dock på att montera ett gäng paneler lite mot öst och ett stort gäng åt söder och ett gäng lite åt väster för att sträcka ut produktionstiden. I dagsläget kanske det inte är lönt, men det skulle kunna bli en fördel i framtiden.

Författare:  Glycol79 [ 18.57 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Angående solpaneler så är jag inne på samma spår som Nerre. Inte många företag som kommer att finnas kvar. Det finns redan ganska många som krängt en massa anläggningar och sen försvunnit.
Det har visat sig att man använt dåligt material. Kablar och kopplingsdosor som bara klarar några år i solen innan höljet spricker osv.
Jag har själv bytt en del invertrar ute hos kunder och de har då inte varit mer än 4-5 år gamla.
Hur mycket elektronik känner ni till idag som fungerar i 25 år. Typ inget nyproducerat.

På bilsidan skulle vi nog behöva en bil som klarar runt 15 mil vintertid. Som en normal bil, inte fisa runt i 70 på motorvägen på parkeringsljus med immiga rutor och ingen värme.
Det verkar vara standard bland de leaf-ägare som bor häromkring. De har dock alla den äldre varianten av leaf.
Problemet för oss är de oplanerade körningar som uppkommer då man har barn. Tex åka till sjukhuset några mil bort när någon har slagit sig osv. Vi har inga långa avstånd, men desto fler av de små kan man säga. Därför måste bilen ha omkring 10 mils räckvidd kvar när man kommer hem från jobb.
En Kia E-niro eller Hyundai Kona skulle nog passa oss. Hade man sedan kunnat få med dragkrok som var godkänt för runt 1000kg hade man klarat alla hushållskörningar med släp också. Det är ofta korta sträckor till närmaste byggvaruhus och till återvinningen.
Hade en vettigt prisad bil klarat det så hade jag kunnat tänka mig att göra mig av med dieselbilen och husvagnen. Man kunde snickrat ihop en lättviktsvagn själv. Vanligt i USA har jag sett.

Författare:  Glycol79 [ 18.58 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Ni som har solpaneler. Hur stora anläggningar har ni ? vad har det kostat och tror ni att det kommer gå med vinst. Någon kanske redan gör det ?

Författare:  Palle500 [ 21.09 2019-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Äldre Nissan leaf har elektriskt elvärme, inget bra.
Från 2016? Så är det värmepump som står för kyla och värme. Skall fungera utmärkt enligt dom som har sådan bil.
Eeedis var du nöjd med din värmepump i vintras?

Man kan köpa billiga solceller och ta risken, men som glattnos mamma sannolikt har gjort så har hon köpt via Vattenfall, Elon etc och dessa bolag lär inte gå i konkurs inom 25år så dom står för garantin. Sen är det väl inte 25års garanti på invertern?
Från Vattenfall
Optimerarna från SolarEdge har 25 års garanti och växelriktaren har 12 års garanti.
6. Garanti
6.1 Solcellernas effekt garanteras under första året till 97,5% av deras ursprungliga effekt. Därefter gäller en linjär garanti avseende solcellernas effekt, från 97,5% till 81,18% efter 25 år.
6.2 Vattenfall garanterar att solcellsmodulerna och monteringssystemet är fria från defekter i tio år efter leverans. Växelriktaren garanteras vara fri från defekter i tolv år efter leverans.
6.3 Garanti avseende Installationen uppgår till fem år efter genomförd installation.

Deras system verkar smart med "styrmoduler" för varje enskild panel. Synd man måste köpa inkl montering. Även jag är sugen på markmontage.
https://www.vattenfall.se/solceller/solpanel-solaredge/

Författare:  ABBZ [ 05.15 2019-06-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Undrar om det skulle gå att använda elbilen som batteribank för hushållsel de perioder man inte kör den?
Frågan är om man direkt ur bilens ladd uttag kan få ut effekt.
För den som har både elbil och solanläggning kanske det kan ge mer privat nyttjande av energin.

Författare:  Glycol79 [ 05.31 2019-06-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Jag har sett något liknande på en konceptbil. Minns dock inte vilken tillverkare det var som visade den.

Fast det blir väl alltid bättre att använda elnätet som lagring. Man säljer överskott på dagen när priset är högre och man själv har låg förbrukning. Då "lagrar" man för uttaget man har om natten när elbilen laddar osv till ett lägre elpris.
Nu vet jag inte om det är så det funkar i Sverige. Det är bara en uppfattning jag har fått från diverse youtubekanaler om elbilar och solceller.

Författare:  Palle500 [ 07.05 2019-06-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Nissan kör med en standard som heter CHAdeMO och innebär att man även kan mata ut batteriets energi (likström) på elnätet.
Pågår lite olika tester världen över. Lobbying innom EU vill slopa CHAdeMO och ersätta med CCS standarden, som inte kan mata ut energi på nätet utan endast ladda bilen.
https://cleantechnica.com/2018/11/22/cc ... p-chademo/

Principen är att alla laddanslutna bilar både laddas och urladdas beroende på vad som behövs i elnätet. Man tar även hänsyn till hur du har angett att du skall använda din bil. Typ endast åka 2 mil till jobbet, då matad mycket av din bils batteri energi ut på elnätet. Har du angett att du skall åka 30 mil imorgon, ja då laddas bilen endast. Osv...

https://www.klimatsmart.se/nyheter/eon- ... bilar.html
https://www.nyteknik.se/fordon/nissan-v ... et-6940874

Författare:  Gimbal [ 07.42 2019-06-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Fanns det inte någon vision om att bilarna kunde laddas på dagarna (när de står parkerade på jobbet) av solcellsel för att sedan när de kommit hem driva huset under natten. Finns många om och men på den idén men tidvis kan det kanske fungera.

Författare:  ABBZ [ 06.50 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Tackar Palle500, de länkarna förklarade nog det mesta jag funderat på med elbilarnas uttag, hoppas CHAdeMO får ett brett politiskt stöd.

Författare:  Berrabongo [ 09.45 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Sion från Sono Motor kommer kunna användas som batteribank.
https://sonomotors.com/

Författare:  Palle500 [ 10.21 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Japp Sion är en framtidssäkrad bil känns det som.
Smart med laddning av polarens bil när det skiter sig

Flexible Charging
It usually takes 30 minutes to charge up to 80% at a rapid charging station. Additionally, the Sion can be recharged at any public charging station in Europe, including your regular power socket at home – or any other Sion. Thanks to a bidirectional onboard-charger, the Sion will be able to share its power to recharge other electric vehicles.


Och för dom som bor offgrid, kan ladda i byn och sen köra vanliga 230V prylar från bilen, eller på tältsemestern, utflykten och med skåpmodellen även perfekt för Hantverkaren.

Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.

Med solceller på taket. Blir en evighetsmaskin kanske
Bild

Författare:  Glycol79 [ 05.35 2019-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Rivian har lite kul koncept för oss som gillar att vara ute i naturen.
https://www.youtube.com/watch?v=i9BIg4Dph1E

Hur fungerar det med laddning av elbilarna på olika ställe/laddare. Teslas supercharger vet jag. Men resten av bilarna. Måste man ha någon form av abbonemang för de olika laddarna eller betalar man som vid en vanlig bensin/diesel pump?
Brukar kolla på Björn Nylands youtube kanal och ibland ser man honom ha ett knippe rfid-taggar för olika laddare.

Det jag funderar över är, om jag skulle låna tex en Nissan Leaf. Var kan jag ladda den, förutom hemma?

Författare:  Nerre [ 17.51 2019-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Vad jag förstått är det en snårskog med olika lösningar, men jag tror knappt det finns några lösningar där man enkelt kan betala med kort hur som helst.

Författare:  Glattnos [ 19.17 2019-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Mamma har åtminstone en "pip-bricka" på sin nyckelknippa som hon bara nuddar emot laddaren för att starta och stoppa laddningen. Jag tror att det är Clever hon har men det kan hända att hon har fler. Min uppfattning är att det är väldigt smidigt. Inget kort och ingen kod. Det går ju inte att köpa annat än billaddning med den så det är ju inte lika farligt att tappa bort som tex ett kreditkort eller liknande.
Jag tror att uppfattningen om att det är en snårskog kommer sig av att det inte är lika universellt(ännu) som att tanka med kreditkort och då måste man sätta sig in i det lite mer och göra några aktiva val.
Sen känner jag att smidigheten att kunna ladda på så många ställen(hemma, i stugan, på jobbet mm) väger upp för det extra engagemanget som det krävs att ladda på snabbladdare. Mamma måste ju planera en resa uppåt 45-50 mil innan hon behöver fundera på snabbladdning över huvud taget, så det hör ju inte till vanligheterna.

Författare:  Nerre [ 19.51 2019-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Dels kräver olika aktörer olika betalningsmetod, sen tar de också betalt på olika sätt. En del tar betalt per tid (oavsett vilken effekt du laddar med), andra tar betalt per kWh, vissa begränsar laddningstiden (du kanske inte kan ladda fullt på den tid du får stå där).

Jag läste en artikel om just detta men jag lyckats in hitta den igen nu.

På vissa ställen är det gratis, på andra ställen kan det som sagt var vara dyrare än att tanka en dieselbil.

Dessutom är det ofta olika kontakter.

Här har t.ex. nån kollat laddplatser i Örebro.
https://www.regionorebrolan.se/Files-sv ... 202016.pdf

Författare:  Glattnos [ 21.31 2019-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Om man bara behöver en snabbladdare kanske 7-8 gånger per år så är det nästan värt att kolla upp vad som finns och vad som passar under just den aktuella resan(det är nog svårt att åka dryg 40 mil åt något håll utan att passera en lämplig laddare). Det är nog ett mindre problem än vad många tror, men dom gånger det blir problem så skapas såklart rubriker. Dom gånger jag varit med mamma och laddat på snabbladdare så har det bara varit för att se hur det funkar, inte för att det behövde laddas.

Har man kort räckvidd så är det ju en sak men jag gissar att dom som faktiskt köper elbil redan räknat ut att dom klarar den mesta av sin körning på långsam laddning, inte minst för att snabbladdare kostar mycket mer än ström hemma eller på jobbet och liknande.
Om man bara köper en elbil i tron om att man ska göra som man alltid gjort med bränslebil, dvs köra tills tanken är nästan tom och då svänga in och tanka, så får man problem för det funkar ju annorlunda med en elbil. Snabbladdare är inte lösningen utan det är komplementet som gör att man kan åka hur långt som helst med elbil, om man planerar och anpassar sig lite, passar det inte så finns det bränslebilar att åka istället :)

Författare:  eeedis [ 21.33 2019-06-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Det är en soppa med laddkort, laddtaggar och appar... Men man lär sig ganska snabbt vad som fungerar och inte, däremot måste man reka lite på http://www.uppladdning.nu om man ska ut på okända marker.
E.On är bäst när det gäller betalsystem, de har vanlig kortläsare, så man kan ladda med kreditkort, utöver det har de laddtaggar och är man kund där får man bättre pris också. Nu i sommar tror jag att jag betalar 2.5kr/kWh istället för 4kr.

Prismässigt så är det relativt dyrt att snabbladda, men man laddar ju 90-95% hemma, så det blir inte så mycket i det stora hela.

När det gäller sladdar kan det tyckas vara en djungel, men det är inte så farligt, man lär sig snabbt vad som gäller sin bil.

En sak som jag har väldigt svårt för, är folk som verkligen mjölkar gratisplatser. Jag tycker att det är bättre att det kostar att ladda, för annars sätter en del i system att stå länge och ofta vid laddarna. Det är riktigt dålig stil, tänker då i första hand på snabbladdare.
Den som uppehåller en snabbladdare i onödan står inte högt i kurs... Nu är de flesta jag har träffat vid snabbladdare väldigt trevliga, men det finns naturligtvis elbilister som hävdar sin rätt att ladda tills bilen är fulladdad, trots att det laddar segt när man kommer runt 80% och uppåt.

I mina trakter på västsidan av södra Sverige, så har jag Clevers laddtag (heter numera Bee), sedan E-On:s kort samt InCharge. Har laddat några gånger på andra stationer, men då har det gått att ladda via SMS.

Författare:  Palle500 [ 05.50 2019-06-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

En lite gammal artikel men med länkar till dom större aktörerna.
Precis som eeedis säger så är förvirringen total när man börjar läsa om laddstationer och kablar, men rätt snabbt inser man att det är enkelt när man lärt sig alla buzz ord.
http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/e ... a-och.html

Författare:  Palle500 [ 07.04 2019-06-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Tycker Volvo inte är Volvo längre, Kinesiska ägarna börjar styra för mycket. Klart jag vill köpa Svenska batterier om det går.
Hoppas Volkswagen ID3 blir bra när den kommer nästa år, då blir det nog byte till Svenska batterier om tre år.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olvo-idag/

Författare:  Glycol79 [ 18.55 2019-06-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Ja det där med att uppehålla laddplatser är ett ofog. Väldigt vanligt här i trakten. Folk med elbil parkerar på laddplatserna men pluggar inte in bilen. Man står där bara för att det är närma till entrén på köpcentrat.
Finns iof. idioter som ställer bilen vid dieselpumpen och sen sitter på macken och käkar hela menyn också.

Författare:  Glattnos [ 11.30 2019-06-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Lite uppdateringar av mina erfarenheter.
Palle500 skrev:
Köper vad du säger Glattnos, men är det 1:1 för din mamma?
Alltså om hon levererar ut 100KWh på elnätet så kan hon förbruka 100KWh utan att förlora pengar på lägre försäljningspris eller avgifter?
Jag pratade med mamma igår och det är skillnaden mellan producerad och förbrukad el man betalar för, dvs det spelar ingen roll om elpriset varierar över dygnet utan producerad och förbrukad el ställs direkt emot varanndra. Så man tjänar inget på att låta solcellerna ladda elbil/batterier för att sen skicka ut det på nätet endast när elpriset är högt, snarare förlorar man på det eftersom man skickar ut mindre ström pga de extra förlusterna.

Vi åkte drygt 25mil igår i mammas e-niro. Startade med med 410km laddning(ej fulladdad) och kom hem med 190km laddning. Det var kurvig och backig väg större delen av resan både grusvägar och asfalt. Hade hunden i bilen så AC:n fick vara igång när vi lämnade bilen, dock verkar det inte gå att låsa bilen när man ställer den i paus-läge.
Jag körde ca halva vägen och det är bara ren njutning att köra, speciellt på kurviga vägar då det finns massor av kraft direkt oavsett hastighet. Man kan ställa in "motor-bromsen"(som egentligen är en ladd-broms) så även när det är kurvigt och backigt och man accelererar och retarderar i princip hela tiden så behöver man aldrig röra bromspedalen när man har lite kraftigare "motor-broms" inställd. Den verkar inte dra nämnvärt mer ström om man kör aggressivt jämfört med om man finåker.
Att smyga på dåliga och backiga grusvägar var enkelt eftersom bilen går att köra i princip hur långsamt som helst med bibehållet vridmoment(maximalt) på hjulen.
Inget växlande, och då menar jag inte bara att man inte behöver flytta handen, utan den växlar såklart inte alls, ingen kick-down, varvtals-ändring eller liknande utan man har tillgång till ca 200hk i princip instantly hela tiden när man kör över typ 60km/h. Det är effekt som "ligger på" hela tiden och inte bara "passeras" 2-3 gånger som det gör på en bränslebil med växellåda.

VESS - som är systemet som ger ljud ifrån sig i låga farter är aktiverat varje gång man startar så att man måste stänga av det manuellt med knappen om man vill att den ska vara knäpptyst(om man av någon anledning skulle vilja det). Ljudet är ett typ av "framtids el-ljud" som följer hastigheten, helt okej ljud skulle jag säga, det hörs nästan inte alls inne i bilen.

Oavsett drivmedel så är det precis såhär en bil ska vara i mitt tycke.

Författare:  nifelheim [ 12.20 2019-06-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Citera:
Så man tjänar inget på att låta solcellerna ladda elbil/batterier för att sen skicka ut det på nätet endast när elpriset är högt, snarare förlorar man på det eftersom man skickar ut mindre ström pga de extra förlusterna.


Om du betalar för batterierna, är det alltid billigare att köpa el från "nätet" än att använda batterier laddade med "gratis" el.

Jag har räknat mycket på batteridrift och det är själva batteriet med BMS som är den stora kostnaden,
elräkningen är "liten" i samanhanget.

Batterierna kostar mycket mer än elen dom lagrar under hela sin livstid.
så finns elnät på platsen är det bättre att använda det än att nöta på batterierna. :)


Läs databladet och räkna på cykler, Wh och pris. :)

Författare:  Glattnos [ 12.50 2019-06-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Det var mest som uppföljning till en diskussion tidigare i tråden.

Om man producerar mer el än man gör av med på ett år så blir det lite annorlunda regler och jag vet inte om det är olika mellan olika el-leverantörer. Det är då så i mammas fall :)

El är billigt så det är svårt att tjäna nått på att producera egen oavsett om det lagras eller skickas ut på nätet. Dock är det en investering som ev. kan löna sig under längre tid. Som med alla typer av investeringar så är inte solpaneler ett magiskt sätt att tjäna pengar utan man satsar såklart på det man själv känner för.

Författare:  Palle500 [ 20.04 2019-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Tack Glattnos för ett bra och utförligt svar om solceller. Min grundtanke med både elbil och solceller är att ta investeringen (även om den är olönsam) när man jobbar och tjänar pengar, sen när man blir pensionär och inkomsterna är markant lägre får man lägre driftskostnader på el till hus och bil.
Sen funderar jag även lite löst på att byta till en mindre bostad och då gå off grid, allt för att slippa alla avgifter och skatter på köpt el. Själva elpriset är löjligt billigt, men det är de 300%-800% i avgifter och skatt som kostar, precis så som gäller för fossilbränsle.

Jag har nu haft min nya elbil Nissan Leaf Tekna med 40KWh batteri i två veckor.
Och det är fortfarande helt lyrisk kul att köra den. Bara trycka på en knapp och åka iväg helt ljudlöst, med fullt moment från noll km/h och uppåt.
Sen är det ju en fröjd med alla finesser som en Tekna utrustad bil har, allt från adaptiv farthållare till ljudsystem och kamerasystemen, samt GPS som fungerar utmärk, bara man anger gatuadressen först, om man börjar med staden så hittar den oftast inte gatuadresser. Skumt men lär inte begripa hur programmeraren i Japan tänkte!

E-pedal funktionen är super och där är programvaran på topp. Om man mot förmodan behöver trampa på riktiga bromsen så fattar den detta och anpassar gasläget m.m helt perfekt när man flyttar foten mellan pedalerna.

Adaptiva farthållaren likaså håller alltid rätt fart och avstånd till framförvarande bil. Likadant här den mappar gaspedalen perfekt när man slår av farthållaren, helt perfekt övergång till manuellt gasläge.

Självstyrningen kan vara en aning svajig i vissa lägen, men bilens väghållning i manuellt läge är perfekt så man behöver knapp självstyrningen.

Angivna körsträckor i reklamen är lite glädjesiffror.
Skall vara 280km vid fulladdad, men visar oftast 250-260km och den faktiska körsträckan är nog 10% kortare, vid landsväg i 100-110Km/h. Och som andra berättat så är laddtiden upp till 75-80% relativt snabbt, men de sista 20% tar en evighet.
Har provat att snabbladda Chademo en gång och det är ju smidigt men funkar riktigt bra att ladda hemma i ett vanligt 10A vägguttag under natten.
Men många olika laddsladdar blir det i bagagerummet.

Det jag är missnöjd med, eller kanske skall skriva att de dåliga sakerna som andra berättat om gäller även denna bil.
Och det är att klimatanläggningen inte begriper vilken temperatur man vill ha i bilen. Är det 16 grader ute och solen gassar in så drar den på värmen! Då sänker man börvärdet på kupétemperaturen till 16 grader så blir det svalt och skönt, sen tokkyler den om det blir typ 19 grader ute. Där borde Nissan sätta in sina programmerare som utvecklat e-pedalen och farthållaren. Då skulle även klimatanläggningen få 5 batterier i betyg.

Sen är det appen man kan kolla laddningen, starta värme, kyla med. Värre skräp får man leta efter. Kan ta upp till flera minuter innan man får svar på aktuellt laddstatus, ibland går det inte att logga in på Nissans server som sköter SMS kommunikationen med bilen. Ett råd till Nissan är att anställ några tekniker från Volvo så får dom ordning på detta. Byter man inloggningslösenord så slår denna ändring igenom tidigast efter 10 minuter. Under den tiden kan du inte logga in alls!

Saknar även förvaringsfack i bilen, handskfacket rymmer endast handboken, men har skurit av två petflaskor på mitten som jag har i dörrarnas flaskställ och då kan man ha lite prylar i dessa flaskor, typ solglasögon, en mulitång, godis etc.

En possitiv sak är att som jag förstår så kan man montera dragkrok, men du kan typ max dra 55kg med den! Fast för mig är detta perfekt då jag kan använda cykelstället och få med oss våra elcyklar bakpå bilen.
Billigt endast 3700kr inkl elkoppling.
https://www.rameder.se/brink-dragkrok-a ... 202-1.html

Författare:  ajje [ 20.16 2019-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Nej, du får inte dra någonting med den där.

Det är bara ett fäste för cykelhållare, och kan ta max 52 kg.

Om du tittar på själva kulan så har den en pigg ovanpå som gör att en kulhandske från en släpvagn inte passar.

Författare:  Palle500 [ 20.20 2019-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Aha, den piggen missade jag. Tackar. Ja 52 kg var det rätta värdet.

Men man har ju vinkelslip och vem kollar om man drar ett släp till återvinningen ibland.

Författare:  Glenn [ 20.31 2019-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Du tror inte det finns en ANLEDNING till att man inte får dra något med det där låssasdraget ?

Den som drar släp med ett sådant är en idiot, tänk på vad som kan hända när du tappar släpet!

..Sen lär man få nedslag på besiktningen också om man modifierat bort "spärren", när det nu är dags för en sådan..

Författare:  Palle500 [ 20.36 2019-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Ironi, ironi och åter ironi.
Jag skrev tydligt i första inlägget att jag skulle ha den till cykeltransport.
Vad mer kan du klanka ned på elbilar, du brukar ju ha rätt extrema åsikter om dessa av djävulen uppfunna fordon?

Edit
Jag tror att dragkroken och bilen utan problem kan hantera en liten släpvagn som man kör några kilometer med. Tror det är dyrare att tillverka en speciellt klen dragkrog för just elbilar.
Man har nog tagit ordinarie konstruktion och satt dit en pigg på toppen av kulan.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/