Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Berrabongo »

Sion från Sono Motor kommer kunna användas som batteribank.
https://sonomotors.com/
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Japp Sion är en framtidssäkrad bil känns det som.
Smart med laddning av polarens bil när det skiter sigBild

Flexible Charging
It usually takes 30 minutes to charge up to 80% at a rapid charging station. Additionally, the Sion can be recharged at any public charging station in Europe, including your regular power socket at home – or any other Sion. Thanks to a bidirectional onboard-charger, the Sion will be able to share its power to recharge other electric vehicles.


Och för dom som bor offgrid, kan ladda i byn och sen köra vanliga 230V prylar från bilen, eller på tältsemestern, utflykten och med skåpmodellen även perfekt för Hantverkaren.

Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.

Med solceller på taket. Blir en evighetsmaskin kanskeBild
Bild
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glycol79 »

Rivian har lite kul koncept för oss som gillar att vara ute i naturen.


Hur fungerar det med laddning av elbilarna på olika ställe/laddare. Teslas supercharger vet jag. Men resten av bilarna. Måste man ha någon form av abbonemang för de olika laddarna eller betalar man som vid en vanlig bensin/diesel pump?
Brukar kolla på Björn Nylands youtube kanal och ibland ser man honom ha ett knippe rfid-taggar för olika laddare.

Det jag funderar över är, om jag skulle låna tex en Nissan Leaf. Var kan jag ladda den, förutom hemma?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått är det en snårskog med olika lösningar, men jag tror knappt det finns några lösningar där man enkelt kan betala med kort hur som helst.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Mamma har åtminstone en "pip-bricka" på sin nyckelknippa som hon bara nuddar emot laddaren för att starta och stoppa laddningen. Jag tror att det är Clever hon har men det kan hända att hon har fler. Min uppfattning är att det är väldigt smidigt. Inget kort och ingen kod. Det går ju inte att köpa annat än billaddning med den så det är ju inte lika farligt att tappa bort som tex ett kreditkort eller liknande.
Jag tror att uppfattningen om att det är en snårskog kommer sig av att det inte är lika universellt(ännu) som att tanka med kreditkort och då måste man sätta sig in i det lite mer och göra några aktiva val.
Sen känner jag att smidigheten att kunna ladda på så många ställen(hemma, i stugan, på jobbet mm) väger upp för det extra engagemanget som det krävs att ladda på snabbladdare. Mamma måste ju planera en resa uppåt 45-50 mil innan hon behöver fundera på snabbladdning över huvud taget, så det hör ju inte till vanligheterna.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Nerre »

Dels kräver olika aktörer olika betalningsmetod, sen tar de också betalt på olika sätt. En del tar betalt per tid (oavsett vilken effekt du laddar med), andra tar betalt per kWh, vissa begränsar laddningstiden (du kanske inte kan ladda fullt på den tid du får stå där).

Jag läste en artikel om just detta men jag lyckats in hitta den igen nu.

På vissa ställen är det gratis, på andra ställen kan det som sagt var vara dyrare än att tanka en dieselbil.

Dessutom är det ofta olika kontakter.

Här har t.ex. nån kollat laddplatser i Örebro.
https://www.regionorebrolan.se/Files-sv ... 202016.pdf
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Om man bara behöver en snabbladdare kanske 7-8 gånger per år så är det nästan värt att kolla upp vad som finns och vad som passar under just den aktuella resan(det är nog svårt att åka dryg 40 mil åt något håll utan att passera en lämplig laddare). Det är nog ett mindre problem än vad många tror, men dom gånger det blir problem så skapas såklart rubriker. Dom gånger jag varit med mamma och laddat på snabbladdare så har det bara varit för att se hur det funkar, inte för att det behövde laddas.

Har man kort räckvidd så är det ju en sak men jag gissar att dom som faktiskt köper elbil redan räknat ut att dom klarar den mesta av sin körning på långsam laddning, inte minst för att snabbladdare kostar mycket mer än ström hemma eller på jobbet och liknande.
Om man bara köper en elbil i tron om att man ska göra som man alltid gjort med bränslebil, dvs köra tills tanken är nästan tom och då svänga in och tanka, så får man problem för det funkar ju annorlunda med en elbil. Snabbladdare är inte lösningen utan det är komplementet som gör att man kan åka hur långt som helst med elbil, om man planerar och anpassar sig lite, passar det inte så finns det bränslebilar att åka istället :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av eeedis »

Det är en soppa med laddkort, laddtaggar och appar... Men man lär sig ganska snabbt vad som fungerar och inte, däremot måste man reka lite på http://www.uppladdning.nu om man ska ut på okända marker.
E.On är bäst när det gäller betalsystem, de har vanlig kortläsare, så man kan ladda med kreditkort, utöver det har de laddtaggar och är man kund där får man bättre pris också. Nu i sommar tror jag att jag betalar 2.5kr/kWh istället för 4kr.

Prismässigt så är det relativt dyrt att snabbladda, men man laddar ju 90-95% hemma, så det blir inte så mycket i det stora hela.

När det gäller sladdar kan det tyckas vara en djungel, men det är inte så farligt, man lär sig snabbt vad som gäller sin bil.

En sak som jag har väldigt svårt för, är folk som verkligen mjölkar gratisplatser. Jag tycker att det är bättre att det kostar att ladda, för annars sätter en del i system att stå länge och ofta vid laddarna. Det är riktigt dålig stil, tänker då i första hand på snabbladdare.
Den som uppehåller en snabbladdare i onödan står inte högt i kurs... Nu är de flesta jag har träffat vid snabbladdare väldigt trevliga, men det finns naturligtvis elbilister som hävdar sin rätt att ladda tills bilen är fulladdad, trots att det laddar segt när man kommer runt 80% och uppåt.

I mina trakter på västsidan av södra Sverige, så har jag Clevers laddtag (heter numera Bee), sedan E-On:s kort samt InCharge. Har laddat några gånger på andra stationer, men då har det gått att ladda via SMS.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Palle500 »

En lite gammal artikel men med länkar till dom större aktörerna.
Precis som eeedis säger så är förvirringen total när man börjar läsa om laddstationer och kablar, men rätt snabbt inser man att det är enkelt när man lärt sig alla buzz ord.
http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/e ... a-och.html
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Palle500 »

Tycker Volvo inte är Volvo längre, Kinesiska ägarna börjar styra för mycket. Klart jag vill köpa Svenska batterier om det går.
Hoppas Volkswagen ID3 blir bra när den kommer nästa år, då blir det nog byte till Svenska batterier om tre år.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olvo-idag/
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glycol79 »

Ja det där med att uppehålla laddplatser är ett ofog. Väldigt vanligt här i trakten. Folk med elbil parkerar på laddplatserna men pluggar inte in bilen. Man står där bara för att det är närma till entrén på köpcentrat.
Finns iof. idioter som ställer bilen vid dieselpumpen och sen sitter på macken och käkar hela menyn också.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Lite uppdateringar av mina erfarenheter.
Palle500 skrev:Köper vad du säger Glattnos, men är det 1:1 för din mamma?
Alltså om hon levererar ut 100KWh på elnätet så kan hon förbruka 100KWh utan att förlora pengar på lägre försäljningspris eller avgifter?
Jag pratade med mamma igår och det är skillnaden mellan producerad och förbrukad el man betalar för, dvs det spelar ingen roll om elpriset varierar över dygnet utan producerad och förbrukad el ställs direkt emot varanndra. Så man tjänar inget på att låta solcellerna ladda elbil/batterier för att sen skicka ut det på nätet endast när elpriset är högt, snarare förlorar man på det eftersom man skickar ut mindre ström pga de extra förlusterna.

Vi åkte drygt 25mil igår i mammas e-niro. Startade med med 410km laddning(ej fulladdad) och kom hem med 190km laddning. Det var kurvig och backig väg större delen av resan både grusvägar och asfalt. Hade hunden i bilen så AC:n fick vara igång när vi lämnade bilen, dock verkar det inte gå att låsa bilen när man ställer den i paus-läge.
Jag körde ca halva vägen och det är bara ren njutning att köra, speciellt på kurviga vägar då det finns massor av kraft direkt oavsett hastighet. Man kan ställa in "motor-bromsen"(som egentligen är en ladd-broms) så även när det är kurvigt och backigt och man accelererar och retarderar i princip hela tiden så behöver man aldrig röra bromspedalen när man har lite kraftigare "motor-broms" inställd. Den verkar inte dra nämnvärt mer ström om man kör aggressivt jämfört med om man finåker.
Att smyga på dåliga och backiga grusvägar var enkelt eftersom bilen går att köra i princip hur långsamt som helst med bibehållet vridmoment(maximalt) på hjulen.
Inget växlande, och då menar jag inte bara att man inte behöver flytta handen, utan den växlar såklart inte alls, ingen kick-down, varvtals-ändring eller liknande utan man har tillgång till ca 200hk i princip instantly hela tiden när man kör över typ 60km/h. Det är effekt som "ligger på" hela tiden och inte bara "passeras" 2-3 gånger som det gör på en bränslebil med växellåda.

VESS - som är systemet som ger ljud ifrån sig i låga farter är aktiverat varje gång man startar så att man måste stänga av det manuellt med knappen om man vill att den ska vara knäpptyst(om man av någon anledning skulle vilja det). Ljudet är ett typ av "framtids el-ljud" som följer hastigheten, helt okej ljud skulle jag säga, det hörs nästan inte alls inne i bilen.

Oavsett drivmedel så är det precis såhär en bil ska vara i mitt tycke.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av nifelheim »

Så man tjänar inget på att låta solcellerna ladda elbil/batterier för att sen skicka ut det på nätet endast när elpriset är högt, snarare förlorar man på det eftersom man skickar ut mindre ström pga de extra förlusterna.
Om du betalar för batterierna, är det alltid billigare att köpa el från "nätet" än att använda batterier laddade med "gratis" el.

Jag har räknat mycket på batteridrift och det är själva batteriet med BMS som är den stora kostnaden,
elräkningen är "liten" i samanhanget.

Batterierna kostar mycket mer än elen dom lagrar under hela sin livstid.
så finns elnät på platsen är det bättre att använda det än att nöta på batterierna. :)


Läs databladet och räkna på cykler, Wh och pris. :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Det var mest som uppföljning till en diskussion tidigare i tråden.

Om man producerar mer el än man gör av med på ett år så blir det lite annorlunda regler och jag vet inte om det är olika mellan olika el-leverantörer. Det är då så i mammas fall :)

El är billigt så det är svårt att tjäna nått på att producera egen oavsett om det lagras eller skickas ut på nätet. Dock är det en investering som ev. kan löna sig under längre tid. Som med alla typer av investeringar så är inte solpaneler ett magiskt sätt att tjäna pengar utan man satsar såklart på det man själv känner för.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Tack Glattnos för ett bra och utförligt svar om solceller. Min grundtanke med både elbil och solceller är att ta investeringen (även om den är olönsam) när man jobbar och tjänar pengar, sen när man blir pensionär och inkomsterna är markant lägre får man lägre driftskostnader på el till hus och bil.
Sen funderar jag även lite löst på att byta till en mindre bostad och då gå off grid, allt för att slippa alla avgifter och skatter på köpt el. Själva elpriset är löjligt billigt, men det är de 300%-800% i avgifter och skatt som kostar, precis så som gäller för fossilbränsle.

Jag har nu haft min nya elbil Nissan Leaf Tekna med 40KWh batteri i två veckor.
Och det är fortfarande helt lyrisk kul att köra den. Bara trycka på en knapp och åka iväg helt ljudlöst, med fullt moment från noll km/h och uppåt.
Sen är det ju en fröjd med alla finesser som en Tekna utrustad bil har, allt från adaptiv farthållare till ljudsystem och kamerasystemen, samt GPS som fungerar utmärk, bara man anger gatuadressen först, om man börjar med staden så hittar den oftast inte gatuadresser. Skumt men lär inte begripa hur programmeraren i Japan tänkte!

E-pedal funktionen är super och där är programvaran på topp. Om man mot förmodan behöver trampa på riktiga bromsen så fattar den detta och anpassar gasläget m.m helt perfekt när man flyttar foten mellan pedalerna.

Adaptiva farthållaren likaså håller alltid rätt fart och avstånd till framförvarande bil. Likadant här den mappar gaspedalen perfekt när man slår av farthållaren, helt perfekt övergång till manuellt gasläge.

Självstyrningen kan vara en aning svajig i vissa lägen, men bilens väghållning i manuellt läge är perfekt så man behöver knapp självstyrningen.

Angivna körsträckor i reklamen är lite glädjesiffror.
Skall vara 280km vid fulladdad, men visar oftast 250-260km och den faktiska körsträckan är nog 10% kortare, vid landsväg i 100-110Km/h. Och som andra berättat så är laddtiden upp till 75-80% relativt snabbt, men de sista 20% tar en evighet.
Har provat att snabbladda Chademo en gång och det är ju smidigt men funkar riktigt bra att ladda hemma i ett vanligt 10A vägguttag under natten.
Men många olika laddsladdar blir det i bagagerummet.

Det jag är missnöjd med, eller kanske skall skriva att de dåliga sakerna som andra berättat om gäller även denna bil.
Och det är att klimatanläggningen inte begriper vilken temperatur man vill ha i bilen. Är det 16 grader ute och solen gassar in så drar den på värmen! Då sänker man börvärdet på kupétemperaturen till 16 grader så blir det svalt och skönt, sen tokkyler den om det blir typ 19 grader ute. Där borde Nissan sätta in sina programmerare som utvecklat e-pedalen och farthållaren. Då skulle även klimatanläggningen få 5 batterier i betyg.

Sen är det appen man kan kolla laddningen, starta värme, kyla med. Värre skräp får man leta efter. Kan ta upp till flera minuter innan man får svar på aktuellt laddstatus, ibland går det inte att logga in på Nissans server som sköter SMS kommunikationen med bilen. Ett råd till Nissan är att anställ några tekniker från Volvo så får dom ordning på detta. Byter man inloggningslösenord så slår denna ändring igenom tidigast efter 10 minuter. Under den tiden kan du inte logga in alls!

Saknar även förvaringsfack i bilen, handskfacket rymmer endast handboken, men har skurit av två petflaskor på mitten som jag har i dörrarnas flaskställ och då kan man ha lite prylar i dessa flaskor, typ solglasögon, en mulitång, godis etc.

En possitiv sak är att som jag förstår så kan man montera dragkrok, men du kan typ max dra 55kg med den! Fast för mig är detta perfekt då jag kan använda cykelstället och få med oss våra elcyklar bakpå bilen.
Billigt endast 3700kr inkl elkoppling.
https://www.rameder.se/brink-dragkrok-a ... 202-1.html
Skriv svar