Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

Har fått problem med X-axeln på fräsen, motorn är mycket svag och brummar när man försöker köra den. Hade det varit en vanlig trefasmotor hade jag sagt att den bara gått på två faser.

R1 hade pajat, hoppat isär så jag bytte det men problemet kvarstår. Men nu när jag provkör kan man känna att R1 blir väldigt varmt, och även DR1 blev lite varmare under dom två minuter jag hade igång maskinen.
20190524_153341.jpg
20190524_170420.jpg

På HK1 ser manövern ut att vara bortkopplad, den röda kabeln har en wago-klämma på sig.
20190524_153356.jpg
Någon som har tips på vart jag kan börja felsöka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Servomotorn är en likström med tacho. Har den fältlindning också? (Dvs inga permanentmagneter)

Kolla motorkolen. De kan vara utslitna.

Tachon är inte ovanlig heller, har några gånger sett en lindning i tachon som gett sig, kolen kan vara slut. Men väldigt vanligt är koldamm i tachon som stör signalen. Blås ur den försiktigt. Vanligast har det varit med spindeltachometern. Har varit med om ryckiga och svaga axlar också och då har det oftast varit koldamm.

På styrkortet för X så sitter det vanligtvis några lysdioder. Om tachon är dålig så är det ganska vanligt att lysdioden för maxström flimrar när man kör.

När du skriver brummar så undrar jag om det är 50/100hz brum du hör. Det skulle kunna tyda på likriktningen på strömmen är körd.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av säter »

Finns det möjlighet att prova med drivaren från Y-axeln?
Bara i felsökningssyfte.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

Fältlindning eller ej, det vet jag inte. Har då inte sett några spånor sitta fast utanpå motorn på samma sätt som på Abenen om det kan vara en ledtråd. Motorn går även mycket trögt men mjukt att vrida runt för hand när den är bortkopplad.

Motorkolen har jag kikat på och dom såg fina ut.

Tachon skall jag ta mig en titt på!

Några lysdioder har jag inte sett men skall kika på det med!

Har tänkt på det jag med angående att den brummar, det kan mycket väl vara kring 50/100Hz som jag minns det nu.

Mycket jobb att byta drivaren känns det som, många sladdar utan märkning. Men att byta motorn hade man ju kanske lättare kunnat göra för att kunna utesluta den.

Tack för tipsen! Ska ta tag i detta mer när förkylningen gått över, återkommer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av grym »

för säkerhetsskull, xaxlen är väl utan fall när den är still?
läs den behöver ingen broms?

är det kulskruvar på en en sådan maskin så ska den gå lätt att snurra, lättare än en gammal manuell maskin med trapetsgänga

kolla strömmen med, kan vara så att det är mekaniska bekymmer

hm, kollade på elritningen, två kablar, permanentmagnetsmotor, men den verkar ha broms, kolla så den verkligen släpper
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

Nej den behöver ingen broms.

Har testat att vrida på kulskruven utan motorn, hade ett 1/4" spärrskaft och det gick inte direkt lätt, men svårt att säga hur tungt. Bordet är ju ganska stort och tungt.

Ok, så det är bromsen som sitter mellan motorn och tachon på ritningen? Ja motorn gick ju väldigt tungt när man snurrade på den för hand, men samtidigt så "mjukt" att jag inte trodde det skulle vara en broms. Den kändes som när man tar en likströmsmotor likt denna och kortsluter den samtidigt som man försöker snurra på axeln.

Kan tillägga att felet uppkom mitt under en fräsning, fick grovt positioneringsfel och när jag startat om så gick x-axeln "tungt".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av grym »

broms brukar se så ut i ritningarna

du kan ju prova lite
lossa en motorkabel/kontakt och kolla om det snurrar lättare, då kan det vara kortsluten krafthalvledare i servot

är det broms på x som på ritningen kan du prova om den får spänning, du kan även sätta på spänning och kolla om det ändrar i hur lätt den snurrar

många bromsar för servona är ganska veka, går att dra runt med vanlig nyckel utan större problem
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

OK!
När jag testade att dra runt kulskruven var motorn bortplockad. Och när jag testade att dra runt motoraxeln så var motorn urkopplad, både elektriskt och mekaniskt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av grym »

bild på motorn, märkskyltarna, säger den broms?

är det en inland så är det en grövre ansluting för motorn, tacho bak, och bromsen kan vara fram eller bak beroende på modell
riktigt gamla kan ha broms fristående mellan motor och utgående axel
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av H.O »

Om inte HK1 bryter ut R1 är det inte konstigt att den blir varm och brinner upp, tycker mig se 10ohm på bilden och det blir rejält med ström när servoförstärkren lägger ut mellan 140VDC och 220VDC. All den strömmen går såklart också genom DR1 vilket gör att den blir också varm.

Det är bromsen som är ritad mellan tachon och motorn, schemat stämmer väl överens med referensschemat ur manualen för 3TRM2. Om motorn INTE har broms ska det gå väldigt lätt att snurra den.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

Är inte i närheten av maskinen nu. Men motorn har bara en elektrisk anslutning. En rund kontakt med okänt antal stift. Kan titta i morgon.

Motstånden är på 1ohm! Men det är bara motståndet för x som blir varmt. Vet dock inte om dom andra är hela, var bara till x som motståndet var synligt trasigt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

Har kikat lite mera idag, motorn har broms och det låter som att den släpper innan motorn börjar snurra, det klickar i den. Motståndet jag monterade gick så klart också sönder, förstår bara inte hur dom andra för Y och Z kan vara hela, eller så har jag mätt dåligt, eller om det är dålig kontakt i kontaktorn. Och anledningen till att kontaktorn var bortkopplad är kortis i manöverspolen. Är tanken att motstånden kopplas in som "broms" vid tex nödstopp?

Körde motorn liggandes löst på en lastpall och om man stod bredvid på pallen kände man vibrationerna i fötterna, det är inte 50/100Hz utan frekvensen följer varvtalet.

Har även skruvat av locket på tachon och där såg det rent och fint ut, har varit ur med två kol och blåst med tryckluft men inget damm.

Satte ihop allt och provkörde, motorn gick bra i kanske 3 sekunder sedan slutade den att dra igen.

När jag hade ur kolen ur motorn och kikade in på kollektorn tyckte jag mig se att ungefär varannan kontaktyta var lite brända, eller åtminstone inte lika blanka som dom andra?

Bromsen ser ut att vara på 5Nm, och det verkar ju rimligt med hur det känns att vrida på motoraxeln när motorn är urkopplad.

Är någon lindning skadad på tachon så borde man väl se det med oscilloskop, får kika på det imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av grym »

du kan ju provköra motorn med batteri, vanligt bilbatteri eller två brukar funka bra
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av Forsgren »

Dags för återkoppling.

Har inte hunnit göra så mycket åt fräsen men har kunnat konstatera att bordet går väldigt trögt, men kulskruven går lätt så den har inte skurit.
Kilen man spänner bort glappet i sidled har jag släppt på så den är det inte. Återstår bara glidytorna bordet ligger på, det är plast mot stål. Hur kan dom fastna ihop, och hur får man fart på dom igen? Har haft bort bordet tidigare när jag packade om hydraulcylindern till Z och vill gärna slippa den operationen. Innan jag satte ihop allt efter ompackningen gjorde jag rent glidytorna och smorde dom med gejdolja, centralsmörjningen verkar fungera men kan inte garantera att det kommit fram nog med olja efter att jag haft isär fräsen, eller antagligen inte!?
Är det möjligt att plast och stålytorna kan kärva ihop så om oljefilmen försvinner? Ska tillägga att den gick bra flera timmar efter renoveringen, och när den började krångla kördes bordet fram och tillbaka ca 50mm ganska länge.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Problem med X-axeln på Värnamo R-630 TNC155

Inlägg av grym »

du kan ju tvångsmata in olja om du kommer åt rören till gejdsmörningen som leder till bordet, värt att prova

är det limmade laminat mot slipade stålgejder?

ibland lossnar dom limmade och kan ställa till det, men jag har inte riktigt koll på det, det var före min tid på motsvarande maskiner
Skriv svar