Ubbes fräsbygge.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Hej på er!

Mitt namn är Urban (45år) och jag bor i Motala. Mina intressen är mest bilar och motorcyklar men även gamla stereoprylar och husrenovering.
Jag jobbar som fixturbyggare på Väderstadverken, ett företag som tillverkar lantbruksmaskiner.

Jag har haft lite koll på det här forumet ett tag men jag registrerade mig inte förrän idag och det ska bli trevligt att få ta del av den samlade kunskap som verkar finnas här, jag hoppas att kanske kunna bidra med nåt själv nån gång framöver. :)


Den mekaniska delen av MITT fräsbygge börjar bli klar och det jag har kvar är några fästen för kulskruvar och motorer innan det börjar
bli dags för elektroniken och då känner jag att jag kanske kommer att behöva lite hjälp. Jag är inte helt tappad bakom en vagn när det gäller el men såna här saker har jag aldrig pysslat med tidigare.

Mitt fräsbygge ser ut såhär.
Fräsen.jpg
Synpunkter mottages gärna.

Den är helt byggd i stål eftersom det är stål jag jobbar med, jag hoppas att den inte blir för tung/trög pga det.....

Häromdagen ramlade en tung kartong med grejer från Kina ned i brevlådan, Jag hoppas att det inte är skräp jag köpt..?
http://www.ebay.com/itm/281749855967?_t ... EBIDX%3AIT

Nu har jag knappt öppnat lådan från Kina än men jag har iaf insett att det inte verkar finnas nån kopplingsbeskrivning där i och det lär jag ju behöva en förstås. Nån som har nåt tips på var jag kan hitta nåt att gå efter?

Jag har tänkt att fräsen ska användas till att fräsa trä och aluminium med. I början kommer jag nog skruva fast en enkel överhandsfräs från Biltema på den men sen kommer det att bli nåt mer ordentligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Uttis »

Skräp är det inte dom drivarna funkar fin fint. Kolla vad breakoutkortet heter och leta efter det så hittar du nog hur man kopplar ihop allt.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Bra tips, tack! Det ska jag kolla upp senare ikväll.. :)
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Nifelhem »

Roligt och intressant. Håll kameran varm bara. Gillar bilder.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Ok, det ska jag försöka göra då..
Tyvärr så är väl den biten av projektet som gör sig bäst på bild nästan färdigt men jag ska väl inte låta det hindra mig.. :)

Jag hittade kopplingschema på nätet förut också så nu har jag inte mkt mer än "ont om tid" att skylla på :)
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av H.O »

Jag har också en sån drivare i ett bygge och den har fungerat utan problem.
Det som möjligen är mindre bra med det här "paketet" är att motorn inte är så bra matchad till drivsteget men det beror, som alltid, på vad man är ute efter.

Motorn har galet högt hållmoment (1600oz-in) samtidigt som den "bara" drar 3.5A. Prislappen för detta är en induktans på 22mH.
Ju fortare du kör motorn desto lägre blir vridmomentet. Ju högre induktans motorn har desto fortare sjunker momentet.

För att motverka detta använder man hög matningspänning. Men för att till fullo dra nytta av DESSA motorer behövs det typ dubbelt så mycket som drivaren klarar eller 3ggr så mycket som nätdelarna levererar, minst.

Eftersom drivsteget "bara" klarar 80V men 7.8A så hade det varit "bättre" med en motor med halva induktansen men dubbla strömmen. Det hade gett samma hållmoment men "flyttat upp" punkten där vridmomentet inte längre räcker för att driva lasten till dubbla varvtalet - i princip.

Faktum är att vid 1000rpm så kanske en "hälften så stor" (alltså 800oz-in, 3.5A) motor hade gett dig MER moment under dessa givna förhållanden än vad de här gör.

Betyder detta att de du köpt är värdelösa? Inte alls, hastigheten kanske räcker mer än väl till din applikation men om du tycker att du inte riktigt kan köra så fort som du skulle önska innan motorn synkar ur och tappar steg så tänk på ovanstående.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Ok, ja då låter det ju onekligen som att de inte har fått till matchningen riktigt hundra...

Jag kommer nog vara nöjd bara det rör sig åt det håll jag vill i början men om jag skulle vilja ha högre hastighet framöver, kan jag köpa mig ur problemet då? Kan jag behålla motorerna och skaffa kralligare nätdelar och drivsteg?

Jag köpte ju medvetet ett paket med stora motorer för att jag kände att min fräs hade tunga rörliga delar och behövde rejäla doningar samtidigt som jag självklart tog för givet att ett färdigt paket skulle ha matchande delar.. :)

Men som sagt, det kommer nog duga alldeles utmärkt i början.
Senast redigerad av Sodergarden 6 mars 2016, 12:28:59, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av H.O »

Man kan "alltid" köpa sig ur ett problem men i det här fallet så är det nog enklare och billigare att behålla drivstegen och nätdelar och istället köpa nya motorer. Det är nämligen inte så himla vanligt med drivsteg som klarar hundratals volt. Men, som sagt, testa med det du har, det kanske är fullt tillräckligt.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Ja då blir det säkert så framöver, även om att "byta ut en stor motor mot en mindre" verkligen går emot allt jag står för! :)
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Jag håller som bäst på att tillverka fästen för lagerbockar och kulmuttrar nu och har kommit fram till att den användbara arbetsytan kommer att bli ca 600x800mm, det blir fullt tillräckligt för mig...

En sak som jag funderat över är.. Hur viktigt är det med ändlägesbrytare och hur kopplar jag in dem om jag vill ha såna?
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Sen mitt inlägg i mars har det inte hänt så jättemycket. Visst har jag grejat lite och nu rör sig två axlar iaf och den tredje är på G men inget är ju provfräst än.
Jag har skruvat ned fräsen och monterat upp den igen på ett nytt ställe, uthusvinden.
IMG_2897.jpg

Det jag har funderat lite på och inte fattar är lite inställningar.

Mina motorer rör sig ju tydligen 1.8 grader/steg och skruvarna har en stigning på 5mm men hur gör jag för att lägga in det i Mach3?
Som det är nu stämmer ju inte räkneverket överens alls med verkligheten..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Sodergarden 20 juli 2016, 21:16:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul att följa dina steg på vägen. I de flesta CNC program kan man justera / Ställa in rörelser som man vill åstadkomma.
Mitt råd till dig är att be att få besöka någon i din omgivning eller annat lämpligt ställe, som kan förklara hur man gör rent fysiskt!
Varför inte ta en trip upp mot N 59° 4.134', E 16° 49.743' ;-)
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av H.O »

> Mina motorer rör sig ju tydligen 1.8 grader/steg och skruvarna har en stigning på 5mm men hur gör jag för att lägga in det i Mach3?

Det förutsätter att dina drivsteg kör motorerna på helsteg. Om du kör på exempelvis 1/8-stegning så har 1600 steg/varv istället för 200.
Men om du har 200pulser/varv så gör varje puls 5/200=0.025mm vilket betyder att du har 1/0.025=40 steg/mm. Config->Motor Tuning, där finns en ruta benämd Steps per (känns som det saknas ett ord), där matar du in siffran. Gör det för respektive axel.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Äntligen fattade jag, tack!

Nu verkar rörelsen på fräsen motsvara räkneverket ganska hyfsat men jag har inte kontrollmätt.

Jag har nog för övrigt insett att linjärstyrningarna i längsled (Y-axeln) bör bytas mot nåt kraftigare, de här har blivit för klena. När jag började bygga var det inte alls meningen att det skulle bli såhär tungt men det ena gav det andra och...nu är det så :)

Men det skulle ju vara kul att testa fräsen innan jag bygger om den så jag fixar nog till Z-axeln också först.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Sådärja! Nu närmar det sig en provkörning igen, den här gången med Z-axel också! :)

Var kan man få tag på nåt enkelt program att testfräsa med? Helst nåt litet som gratisversionen av Mach3 klarar, jag tänkte vänta med att köpa licensen tills jag vet att fräsen blir färdig :roll:
Nån som har nåt att dela med sig av?? :)
Skriv svar