Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Inlägg av L.Svedberg »

Hejsan!

Har precis fått hem min första styrda maskin, en gammal Modig MD5000 med ett TNC155 styrsystem.
Kikade på maskinen hos säljaren, och det mesta funkade, hon kom upp i drift och det gick fint att jogga axlar osv. Batterierna nybytta. Nu efter flytten får jag ett par felmeddelanden vid uppstart:

"PC error 30" och "PC error 35"

Vad är detta, månntro? Hittar inget vid snabbkik i manualen till TNC:t.

Tacksam för hjälp/ Lasse
Senast redigerad av L.Svedberg 5 juli 2020, 08:44:53, redigerad totalt 1 gång.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Båtdoktorn »

Kan komihåg fel men är inte "PC error" felmeddelanden skapad av maskinleverantören

På min Modig fanns följande.
GetAttachmentThumbnail.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Aha!

Jag skall kika i själva Modigdokumentationen istället då! Lägger TNC-blaskorna åt sidan en stund.
Min maskin verkar ha haft ett TNC150 från början, och senare blivit uppdaterat till 155. Inte mig emot :)
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Båtdoktorn »

Ja med 155 kan du köra dropfeed.
Lägga gärna upp några bilder.
Vad har du för servo och spindel drivare?
Har du sprängskisser på spindeln?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Har ritning på spindel och axlar. Drivningen är Contraves nånting. Snyggt och fint i elskåpet trots ombygge. Ruttna luftslangar som brister hux flux. Rivit av spånskydden för att komma åt att städa. Bilder kommer
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Om du törs så går du in i PLC och söker efter vad som sätter Marker 2954 och 2959. Eftersom man kan råka ställa till det så får du ladda ned PLC description från Heidenhains hemsida och där se kod för att komma in och navigera utan att radera rader eller hela PLC.

Maskintillverkaren lägger in själv i PLC vad som ska trigga PLC error. Det är ofta felsignal i givare, smörjmedel, tryckluft till maskinen, balanstryck, givare i vridbara huvuden eller givare i verktygsväxlare.

Utan att ha manualen så är en gissning att något med verktygsväxlare har rubbats ur sin position eller skit på ev induktiv givare. Har jagat flera gånger haft larm på spån tunna som hårstrån på induktiva givare.

Vet inte hur det är med TNC155 mot TNC 355 men jag vet att vissa har PLC error i klartext på skärmen medans andra typ äldre Correa ger PLC error 15 eller 16 på ex låg nivå gejdolja eller om gejdolje trycket inte triggat pressostaten inom x antal sekunder på smörjpulsen.

Det kan vara så att de har använt ett standard PLC från Heidenhain så samma larm betyder samma på vissa andra maskiner också.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Eller så kan du kontakta någon som kan gamla Modigmaskiner bra. Som t.ex. Servexpressen i Gislaved AB (Stefan Junerud)
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Tack för alla bra tips! Det mesta är löst, error 35 var låg nivå i smörjbyttan, error 30 var växlararm ej i position.

Nu ska jag bara rengöra allt noga, byta skruv plus belägring i x mm. mm.

Ett annat lustigt fenomen med maskinen är att den är kass på att ställa spindeln i nollpos då den är kall, funkar fint efter varmkörning 600rpm 5 min...struntar man i varmkörningen står den och juckar fram o tillbaka. Går att stoppa den med näven så den blir stilla. Går även att provocera fram juckandet med handen. Idéer?
Senast redigerad av L.Svedberg 4 mars 2020, 21:12:10, redigerad totalt 1 gång.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

20200304_154747.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Fel bilder...
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Lite på Modigen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Pc error lista
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Spindel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Med spindeln, då menar du spindelns noll rotation och inte Z-axel.

Det där felet kan jag nästan slå vad om kommer ifrån något mekaniskt glapp där maskinen inte riktigt klarar hitta position utan fram o tillbaka över position.

Det finns inte många parametrar i 155 som påverkar spindelservot. Kanske S-ramp gradient i parameter 168 men det känns osannolikt.

Känn på om spindeln går lättare varm eller kall. Går den lättare varm då felet upphör så kan det vara så att lagren är lite tajta kalla så att spindeln tar i lite för hårt och hoppar sedan förbi. Typ slipstick... Det finns i många maskiner och jävlas.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Ja, spindelns nolla för vvxl pos. Får kika på det senare, nu väntar en vidrig maskintvätt. Ser ut som att den aldrig blivit rengjord sen 1986...nya bälgskydd i z är ett måste, äckligt skrot som satt där nu. Håller på som bäst att avlägsna hela bottenplåten, den måste ut för en rejäl hetvattentvätt.

Det funkade inte att lossa/spänna verktyg i spindeln hos säljaren. Visade sig bero på att han haft fel fasföljd. Bra fel, maskinen var inte dyr..!
Skriv svar