CAM-hjälp, fusion 360

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av albyl »

Hej!
Tips på fräs-strategi/hur jag CAM:ar denna del mottages tacksamt.
(CNC-fräs med 3 axlar, Fusion 360)
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av Glattnos »

Det går inte att fräsa de skarpa innerhörnen i urtaget i botten. Utsidan kan du fräsa i fler uppspänningar skulle jag gissa eftersom du måste komma med fräsen från sidan för att kunna få till innerhörnet. Om du kan pruta på inner-hörnen överallt och ha t.ex 1mm radier så kan du köra parallell-verktygsbana med en R1 ball-mill och klarar nog då hela detaljen i två uppspänningar.
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av albyl »

Är nybörjare på sånt här.. Just uppspänningar tycker jag kan vara svårt ibland. I det här fallet kan man kanske utnyttja de genomgående hålen?
Radier på invändiga hörn i urtaget på baksidan gör inte så mycket. Men på framsidan vill jag gärna ha skarpa hörn.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av Glattnos »

Du kommer ju ganska nära genom att köra med en liten fräs i innerhörnen på ovansidan, även om fräsen kommer uppifrån, så om det inte är 100% noga med innerhörnen så skulle jag gjort så och kört med en 1mm fräs eller liknande i innerhörnen på slutet.
Uppspänning är ca 50% av all CNC-fräsning :)
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av perra_e »

Om du inte vill göra en fixtur så hade jag spännt upp i ett skruvstycke och gjort hålen på översidan först. Sedan kört undersidan och till sist skruvat fast biten genom hålen och kört resten av översidan.
—Per
albyl
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2014, 19:01:52
Ort: Gotland

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av albyl »

Skall bara göra 1st så fixtur känns lite meckigt. Gör nog som Per föreslår.

Har ni några generella tips angående fräsning med flera uppspänningar? Kör ni mot anhåll eller mäta/rikta in för varje ggn? Eller nåt annat smart?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av säter »

Det beror på hur många detaljer man ska tillverka.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CAM-hjälp, fusion 360

Inlägg av Glattnos »

Om det är en bit med hål rakt igenom brukar jag sätta nollan mitt i hålet när jag kör baksidan för det är lätt att mäta in nollan i ett hål(med kantavkännare). Det spelar då ingen roll om biten inte sitter exakt eftersom man nollar emot en känd referens. Z-noll brukar jag sätta på ytan som biten ligger på, då har man kontroll på höjden av biten.

Sen är mjuka backar kanon, man kan tillverka egna av aluminium fyrkantstång och sen fräsa om dom flera gånger om man inte har återkommande detaljer.
Jag spänner nog 90% av allt jag fräser i skruvstycke, hos en kund fasfräser vi rätt mycket plåt och då lägger vi plåten direkt på bordet och spänner med några spännjärn.
Skriv svar