Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.37 2019-12-11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 16.34 2019-05-30 

Blev medlem: 19.01 2014-12-21
Inlägg: 18
Ort: Gotland
Hej!
Tips på fräs-strategi/hur jag CAM:ar denna del mottages tacksamt.
(CNC-fräs med 3 axlar, Fusion 360)
Mvh


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 16.40 2019-05-30 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2112
Det går inte att fräsa de skarpa innerhörnen i urtaget i botten. Utsidan kan du fräsa i fler uppspänningar skulle jag gissa eftersom du måste komma med fräsen från sidan för att kunna få till innerhörnet. Om du kan pruta på inner-hörnen överallt och ha t.ex 1mm radier så kan du köra parallell-verktygsbana med en R1 ball-mill och klarar nog då hela detaljen i två uppspänningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 22.04 2019-05-30 

Blev medlem: 19.01 2014-12-21
Inlägg: 18
Ort: Gotland
Är nybörjare på sånt här.. Just uppspänningar tycker jag kan vara svårt ibland. I det här fallet kan man kanske utnyttja de genomgående hålen?
Radier på invändiga hörn i urtaget på baksidan gör inte så mycket. Men på framsidan vill jag gärna ha skarpa hörn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 22.24 2019-05-30 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2112
Du kommer ju ganska nära genom att köra med en liten fräs i innerhörnen på ovansidan, även om fräsen kommer uppifrån, så om det inte är 100% noga med innerhörnen så skulle jag gjort så och kört med en 1mm fräs eller liknande i innerhörnen på slutet.
Uppspänning är ca 50% av all CNC-fräsning :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 09.39 2019-05-31 

Blev medlem: 16.26 2009-02-13
Inlägg: 962
Ort: Jönköping
Om du inte vill göra en fixtur så hade jag spännt upp i ett skruvstycke och gjort hålen på översidan först. Sedan kört undersidan och till sist skruvat fast biten genom hålen och kört resten av översidan.
—Per


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 10.30 2019-05-31 

Blev medlem: 19.01 2014-12-21
Inlägg: 18
Ort: Gotland
Skall bara göra 1st så fixtur känns lite meckigt. Gör nog som Per föreslår.

Har ni några generella tips angående fräsning med flera uppspänningar? Kör ni mot anhåll eller mäta/rikta in för varje ggn? Eller nåt annat smart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 10.32 2019-05-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17932
Ort: Säter
Det beror på hur många detaljer man ska tillverka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: CAM-hjälp, fusion 360
InläggPostat: 10.36 2019-05-31 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2112
Om det är en bit med hål rakt igenom brukar jag sätta nollan mitt i hålet när jag kör baksidan för det är lätt att mäta in nollan i ett hål(med kantavkännare). Det spelar då ingen roll om biten inte sitter exakt eftersom man nollar emot en känd referens. Z-noll brukar jag sätta på ytan som biten ligger på, då har man kontroll på höjden av biten.

Sen är mjuka backar kanon, man kan tillverka egna av aluminium fyrkantstång och sen fräsa om dom flera gånger om man inte har återkommande detaljer.
Jag spänner nog 90% av allt jag fräser i skruvstycke, hos en kund fasfräser vi rätt mycket plåt och då lägger vi plåten direkt på bordet och spänner med några spännjärn.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Geflugan, H.O, Jolles, notetoself och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010