Smörja glidlagring
Postat: 8 maj 2019, 10:53:55
Jag har nu två styck Emco REX 2000 plan/rikthyvlar i garaget. Den ena var den jag tänkte ha, men när jag började plocka ner den för reparation av matningen inser jag att den maskinen har varit med lite för mycket för att det ska vara lönt att få i ordning på den.
Så nummer två kom innanför dörren, här fungerar allting och den är inte alls lika sliten. Förmodligen bara att köra på.
Men man ska ju lära sig, och det svåraste/dyraste haveriet på den första maskinen är nedväxlingen till drivningen av matningen till planhyveln.
Där tar man via remdrift kraften från skär..trumman..axeln..huvudet (?) ner till totalt 4st plastdrev för nedväxling. Dessa har ett "mässingslager" och sitter på stålaxel.
Notera att jag inte vet exakt vad för material det är, men lagrena är mässingsfärgade och axlarna nån typ av stål.
På den havererade maskinen har mässingslagret slipat ner stålaxeln och sedan skurit på axeln, vilket gjort att plastdrevet slitit sig, smält av friktionen och sedan slitit av remmen.
Nya drivpaket går att köpa för runda 2000kr. Så med vad som hänt, och att det finns som reservdel, får mig att förstå att det är inte frågan om om, utan när det havererar.
Så, hur ska jag undvika detta haveri? Min första tanke är att smörja. Men det för ju med sig en del andra funderingar. Det finns ju inget som håller kvar vad man nu skulle smörja med. Och jag har hört att en del sådana här lagringar kan inte smörjas utan att det blir sämre.
Men om det går, hur ofta kommer man behöva smörja om det då? Att lyfta en kåpa och spraya lite WD40 emellanåt är ju rätt enkelt, att montera loss hela paketet och fetta axlarna varje vecka lockar ju inte.
Ska man försöka sig på att härda axlarna?
Byta material i lagren?
Vad är era erfarenheter och kunskaper?
Så nummer två kom innanför dörren, här fungerar allting och den är inte alls lika sliten. Förmodligen bara att köra på.
Men man ska ju lära sig, och det svåraste/dyraste haveriet på den första maskinen är nedväxlingen till drivningen av matningen till planhyveln.
Där tar man via remdrift kraften från skär..trumman..axeln..huvudet (?) ner till totalt 4st plastdrev för nedväxling. Dessa har ett "mässingslager" och sitter på stålaxel.
Notera att jag inte vet exakt vad för material det är, men lagrena är mässingsfärgade och axlarna nån typ av stål.
På den havererade maskinen har mässingslagret slipat ner stålaxeln och sedan skurit på axeln, vilket gjort att plastdrevet slitit sig, smält av friktionen och sedan slitit av remmen.
Nya drivpaket går att köpa för runda 2000kr. Så med vad som hänt, och att det finns som reservdel, får mig att förstå att det är inte frågan om om, utan när det havererar.
Så, hur ska jag undvika detta haveri? Min första tanke är att smörja. Men det för ju med sig en del andra funderingar. Det finns ju inget som håller kvar vad man nu skulle smörja med. Och jag har hört att en del sådana här lagringar kan inte smörjas utan att det blir sämre.
Men om det går, hur ofta kommer man behöva smörja om det då? Att lyfta en kåpa och spraya lite WD40 emellanåt är ju rätt enkelt, att montera loss hela paketet och fetta axlarna varje vecka lockar ju inte.
Ska man försöka sig på att härda axlarna?
Byta material i lagren?
Vad är era erfarenheter och kunskaper?