köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Slänger jämt ut en fråga här ifall det finns någon som är bevandrad på just Fanuc 0M då jag inte är det.
Jag har varit och kollat på en Kafo VMC950 (föredetta skolmaskin) med just ett 0M system.
Jag lånade hem dokumentationen över någon dag och kollade lite i, det jag reagerade på när jag kom till styrsystemdelen i broschyrerna så tyckte jag att väldigt mycket grejjer var tillval i just 0M systemet.
Bland annat G54-G59 var ej standard samma sak med cirkulärinterpolering.

Någon här som är lite bevandrad på dessa systemen som vet några mer saker som man bör kolla (funktioner man bör ha med) och hur man kan kolla dem...

Det jag vet måste kollas är det två ovan samt vore ju Drip feed en önskvärd funktion känner jag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Vilken årsmodell på maskinen ?. Vilken version har du på 0M (0MA, 0MB eller 0MC), bör stå på manualer om inte annat ?. Har du 0MC och möjlighet att välja Tape eller Remote med vredet för driftsätt så kan du säkerligen köra drip feed. I annat fall kan det bli svårt med detta

Som du skriver är nästan allt option på Fanuc 0M som var Fanucs budgetsystem på den tiden. Om din maskin fortfarande är inkopplad så be dom ta foton på dom två sidorna med optionsparametrar (parametrar 0900 - 0939) så kan jag tala om exakt vilka optioner som finns på maskinen. Har fått sätta mig in rätt bra i detta då jag själv har en maskin med Fanuc 0MC till försäljning :)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Årsmodell samt styrsystemsversion har ag dessvärre ingen som helst koll på, fan inget i dokumentationen heller. jag är nästan säker på att det inte finns något TAPE läge på vredet däremot har jag för mig att det sitter en vippa med DNC på, undrar om denna kan ha något med programöverföring att göra...

ah det är så det är kanske, kändes väldigt budget när inte ens nollpunktsförflyttningarna fanns med på ett så "nytt" system...
maskinen är inte inkopplad just nu men förstod som att det inte var några större problem att koppla in den för att få testa den, då kan man ju komma in i optionparametrerna och kolla.
sedär ja det låter ju bra att ha någon med lite djupare koll ;) känns som att får man reda på vilka optioner som finns på den blir det lättare att bestämma sig.

jasså vad har du för maskin du vill bli av med? :)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Vippa med DNC låter lovande om sådan finns. Den är säkert för drip fred

Har du något foto på panelen på din maskin ?

Den maskin jag säljer är en Leadwell TDC-510 (betydligt mindre än Kafon). Finns i tråd under Köp/Sälj
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Mja ganska säker på att det satt det på den iallafall, har dessvärre inget foto på panelen, men skall se under veckan om jag inte kan komma iväg och kolla på maskinen en sväng och prata med säljaren angående inkoppling för att kunna testa den lite...
angående optionsparametrarna hur tar man sig till de sidorna i styrsystemet om man skulle få tillgång med maskinen inkopplad?

sedär ja det såg ju ut som en liten smidig maskin det också :)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Kommer inte ihåg exakt och kan dessutom skilja mellan versioner på 0M, men det står garanterat tydligt beskrivet i manualen. Man går in på parameters och sedan bara "page down" tills man hittar rätt parameternummer. Hemligheten från Fanuc är inte att hitta parametrarna utan att kunna tyda dom vilket man inte talar om i någon manual som lämnas ut till användare
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Nu har jag varit i kontakt med han som har maskinen, så han skulle försöka koppla in maskinen inom en närtid här så skulle han höra av sig så får jag se om jag finner nå vettigt i parameterlistan och kan ta lite bilder på maskinen...

Aha det är på så vis, japaner :wink: vi har en Mazak maskin på jobbet som är ungefär lika hemlig :wink:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Dessvärre ingen ström på maskinen än, men fick bild på panelen idag iallafall ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

DNC-vippan tyder som sagt var på att drip feed bör fungera på maskinen

Du har även större bildskärm 14" med troligen flerfärgsgrafik än standard för Fanuc 0M som är 9" monochrome

Kul om dom får ström på den så man kan kolla optionparametrarna
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Den verkar även ha 2-stegs växellåda så maxvarvtalet är troligen inte jättehögt. Men allt beror ju på vad man vill använda maskinen till. Du kan säkert fräsa bra i den med lite större fräsar
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

Ja skulle vilja tro att DNc-vippan har med dripfeeden att göra. går det att testa när maskinen är under ström utan att behöva ha en dator och dripfeeda med, för mig att jag har läst nått om nån parameter 127 som skall vara satt vid dripfeed eller är jag helt ute och cyklar?

ja större skärm vet jag att den har då han även har en annan maskin med 0-M som har en mindre skärm...

ja skall bli intressant att se, i värsta fall tar jag med mig en egen elektriker och sätter ström på den själv ;)
jag har en arbetskamrat som har varit och hjälp honom med den då verktygsväxlaren inte funkade när han hade köpt den, var dock tydligen bara att maskinen var vilsen i magasinsbeläggningen. när de väl fick den att gå då ställde han undan den då han inte kan med ISO-programering (inbiten Heidenhain TNC 155are) ;)

jepp stämmer bra att det är hög och låg, maxvarvet ligger på 4000 om jag inte minns fel.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Som jag fattar det ställs parametern om automatiskt när man använder DNC-vippan på din maskin eller ställer vredet i TAPE mode på min maskin. Det är maskintillverkaren som dragit ut denna funktion till operatörspanelen för att man ska slippa ställa om parametern manuellt

Svårt att testa utan att ha en dator med program och rätt inställningar på både dator och maskin. Men det bör ju stå något om funktionen på DNC-vippan i operatörsmanualen. Det brukar ju stå något om alla panelens knappar, vippor och vred i en bra manual
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Här är en tråd som belyser det hela bra tycker jag

https://www.practicalmachinist.com/vb/c ... ol-184998/

Som man ser en bit ner så om man tar fram ladderdiagrammet på bildskärmen och sen trycker på TAPE (eller DNC-vippan i ditt fall) så lyser raden med G127.5 upp

Ta med din "elektriker" och testa detta. Själv har jag ju kopplat ur min maskin och den blir inte inkopplad igen förrän den står hos en ny ägare men funktionen finns i ladderdiagrammet i manualen så jag är övertygad om att det fungerar
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av stefanden »

jag får tacka så mycket för det, tror det bestämt var denna tråden jag ramlade in på när jag fan infon angående parameter 127.5.
Måste nog ta tag i detta och kolla upp maskinen nu, man blir ju mer och mer sugen :D
sedär ja, har du någon annan maskin och kör i nu persa när du kan ställa undan en sån maskin eller anser du dig inte ha användning för den? ;)
Fick lite luddig info om maskinen när jag var där igår också, ägaren hade för sig att när de hade igång maskinen senast så var maskintimmarna (on timmar) ca 3000h och total drifttid/körtid ca 200h.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: köpråd Kafo VMC-950 frågetecken om Fanuc 0M

Inlägg av persa »

Jag får mycket större glädje av den när jag säljer den :mrgreen:

Då har du ju i alla fall garanterat en option (den mycket simpla drifttidräknaren som visar "run time", "cycle time" och "part count" är option den också på 0-systemen) :)

Men det går inte att lita på räknaren. Den kan enkelt nollas både medvetet och genom missöden som att maskinen tappat parametrarna vid något tillfälle
Skriv svar