Tesa Micro Hite höjdmätare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av meconer »

Skulle tro att du kan mäta både uppåt och nedåt med den där. Då behöver du kalibrera mätspetsen och kan förmodligen använda två passbitar. Då mäter du nedåt mot en passbit först, nollar och därefter mäter du uppåt mot en annan passbit som ligger an mot ovansidan mot den första. Sedan finns det antagligen en kalibreringsknapp av något slag. Proceduren kan förstås vara lite annorlunda på din maskin. Höjdmätaren håller sedan reda på om du mäter uppåt eller nedåt så att du kan mäta spår, håldiametrar etc.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av geidnert »

Ja, det är så, ska kunna mäta en hel del olika saker, men tror du det behöver vara ett visst mått? måste det vara ett gap på precis 20mm som Meduza hittade? för jag provade med något helt annat som hade andra mått, och man gör 4 olika mätningar, en ner, en upp, en ner och en upp sedan verkar den vara nöjd med kalibreringen och man mäter 2 ggr ner där man vill ha nollan.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av meconer »

Jag kan inte Tesa. Jag har bara kört med Mahr och Mitutoyo. På båda dem så kan man kalibrera som jag skrev. Det kanske var lite kryptiskt förklarat. En passbit ligger ovanpå den andra men lite förskjutet så att man kommer åt ovansidan på den undre och undersidan på den övre. De två ytorna skall då vara på samma höjd fast den ena är vänd uppåt och den andra nedåt. Självklart håller man till på en bra planskiva.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av nomis_82 »

Möjligt att det går att ställa in på maskinen vilket gap det ska vara men annars ska kalibreringsdonet vara precis 20mm. Har använt en enklare modell likt din och då mätte man fyra gånger, uppåt och nedåt två gånger för att kalibrera in kulans diameter för att mäta invändiga mått. För att bara mäta åt ett håll krävs bara att sätta nollan.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av geidnert »

nomis_82: ja det är nog samma här, mäter 4ggr, ska se då om ja kan komma på något med ett 20mm gap som e billigare än original
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av säter »

Är det inte bara att sätta ihop 3st passbitar?
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av geidnert »

Ja, något sånt borde väl fungera, får prova med det.
dahook
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 november 2013, 21:24:32

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av dahook »

Hej! Jag köpte precis en likadan höjdmätare på en auktion. Saknar mätspetsar, batteri och manual men annars verkar den funka i stort. Strömadaptern som låg bredvid är märkt sekundärspänning 7,375 volt. Den gav dock ingen spänning så jag gjorde som du och kopplade in en 6V vilket funkar sådär. Master-settingsklumpen är bara en mätblock med 20mm öppning så det borde funka lika bra med tre passbitar ihopsatta med lite "offset". Fast du lär ha löst det vid det här laget :-)

Jag har försökt googla fram en manual, ser att TS har en. Skulle du kunna dela med dig av den? De länkar jag finner innehåller bara datablad. Undrar också var du hittade batteri, jag tänkte köpa till ett sånt. Tips på mätspetsar mottages också tacksamt! Vi får dela erfarenheter när jag använt den ett tag :)
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av Bug_x »

Var det du som köpte den på klaravik?

https://www.klaravik.se/auction/product ... tare-tesa/

Skoj, berätta gärna hur det går sen, var själv lite sugen i början och följde auktionen men hoppa av.

Mvh
dahook
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 november 2013, 21:24:32

Re: Tesa Micro Hite höjdmätare

Inlägg av dahook »

Ja det var jag :) Det var i första hand granitskivan jag behövde så mätapparaten blev ju en bonus. Ville ha den andra mätmaskinen också men insåg att frun, garageplats och tidsbrist talade emot. Hade blivit en fin fräs eller nåt. Han som köpte den skulle visst inte ha den att mäta med heller, sade säljaren.
Skriv svar