Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 16.11 2019-11-13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utrullning av ångturbiner
InläggPostat: 08.44 2019-06-24 

Blev medlem: 08.30 2019-06-24
Inlägg: 11
Hallo!

Jag har alltid haft för vana att så fort en ångturbin har trippat, och jag har hittat och fixat felet och återställt ångtemp och ångtryck, att börja varva upp turbinen så snabbt som möjligt. Fördelen med det är att man sparar mycket tid, även en mindre turbin på 10-20MW kan rulla på en ganska bra stund även om man har brutit vakumet.

En bekant till mig påstår däremot bestämt att ångturbiner är byggda för att cykla temperaturen, och därför ska kylas ner till kanske 100-200 grader innan man börjar tillföra ånga på nytt för att varva upp turbinen. Jag tycker det låter konstigt, särskilt om man har en ångtemperatur på över 400 grader, då blir det väldigt stora spänningar i materialet i rotorn.

En annan nackdel med att inte börja varva upp turbinen med det samma är att utrullningen är ganska långsam och att rotorn då kommer ligga på dom kritiska varvtalen onödigt länge, under uppvarvning passeras dessa mycket snabbare.

Jag har lusläst turbinleverantörens dokumentation, men kan inte hitta något som styrker någon av teorierna, är jag helt fel ute?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.10 2019-06-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 24151
Ort: Aabenraa, Danmark
Utan att ha kännedom om annat än logiken ville jag påstå att temperaturskillnaden som finns under drift måste vara pga. tryckfallet.

Och vi vet ju alla att saker fungerar bäst vid att hålla sig på drifttemperaturen i materialen. Alltså bör allt återställas till driftläget snabbast möjligt.

Jag vet inte hur lagerna fungerar men är det ett kritisk hastighetsområde ska turbinen vara där kortast möjlig tid för att minska slitage.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.54 2019-06-24 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3379
Ort: Umeå
jag frågade min bror som är sakkunnig inom området, så här sade han...

citat:
Frågeställaren är helt rätt ute.
Om fenomenen kallstart och varmstart och termisk differensexpansion inte finns definierat och beskrivet i leverantörens manual så ska han skyndsamt kräva att leverantörens manual kompletteras med detta. Jag har svårt att tro att manualen inte innehåller instruktioner om hur man utför en kallstart för om man inte gör rätt så får man inte igång maskinen – rotorn ”fastnar”. En kallstart är en procedur som från det att man börjar baxa rotorn vid rumstemperatur med 30 – 50 rpm och förvärma maskinen till dess att den är genomvarm och uppe i driftvarvtal och generatorn kan fasas mot elnätet(synkrongenerator), tar upp emot två dygn.
En varmstart däremot, då turbinen fortfarande baxas efter ett stopp och inte har hunnit kallna nämnvärt, kan rullas upp till driftvarvtal och fasas inom några minuter.
Bekantingen är ute och cyklar. En ångturbin ska helst inte kylas till 100 – 200 grader vid varje stopp.
Varje turbinstopp förkortar ändå turbinens livslängd med ett antal hundra timmar.
slut citat:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.39 2019-06-26 

Blev medlem: 08.30 2019-06-24
Inlägg: 11
Jag hittar tydliga instruktioner för hur turbinen ska startas beroende på rotortemperaturen, om det är en varm eller kallstart. Varmstarten är mycket snabbare och kräver inte samma värmningstid. Det är också ganska väl definierat vilka ångtemperaturer som är tillåtna för varm respektive kallstart. Detta har ställt till det en del tidigare, eftersom pannan ibland kan ha svårt att komma upp i tillräckliga ångtemperaturer på lägre last vilket gör att man kan få problem efter en panntripp, varmstart kanske kräver 450grader i ångtemperatur men på låglast får man ibland inte mer än 420 grader på grund av låg överhettning.

Anläggningen saknar dumpkondensor, så överbliven ånga får ledas över tak, vilket i sig inte är något problem men förbrukar stora mängder spädvatten, tanken på 50m3 räcker inte särskilt länge när man blåser ångan över tak. Detta gör att man har ett ganska litet tidsfönster att starta turbinen på.

Jag kommer däremot fortsätta att starta upp turbinen redan på utrullning istället för att vänta ut att den har stoppat!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.57 2019-06-26 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 9376
Ort: Södertälje
Ibland blir man bara imponerad av vilken kunskap det finns - alltså, 20 MW-turbiner med panna och allt är inte direkt något man har i garaget eller hobbyrummet liksom...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jaakerlund och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010