köpa kina, beg eller bygga själv? (CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

köpa kina, beg eller bygga själv? (CNC)

Inlägg av Jonnygbg »

Jag har varit sugen ett bra tag på att lära mig lite mer om cncfräs. Jag är helt grön (bortsett från att jag köpte en billig kina fräs för något år sedan (3020 tror jag den hette). Jag kom inte längre än att jag skrev några rader g-kod som fick fräsen att planfräsa en mindre yta i eps. Efter några månader när en polare var hemma så tjatade han till sig att få köpa den.

Jag funderar på nytt att skaffa mig något relativt billigt men kanske stråt vassare än min förra kinafräs.

Som jag ser det så finns det 3 alternativ för min del.

1 köpa en ny kinafräs på ebay kanske något liknande denna https://www.ebay.com/itm/3-Axis-Mach3-6 ... SwrhBZMQV3

2 köpa något beg kina eller hembygge som verkar ok kvalitet. Problemet jag ser här är att det verkar inte finnas så många som säljer sina fräsar. Beror kanske på att de inte håller ? Var hittar man beg cncfräsar? blocket och här på säljavdelningen men var mer? Tänker att det måste finnas många som tröttnat eller bytt upp sig.

3 bygga själv. Jag tror jag absolut klarar att bygga en fräs men frågan är om inte detta tar för lång tid innan jag kommer igång med det jag först vill utforska (om jag tycker det är kul). Kanske att det skulle vara intressant att slutföra någon annans bygge som är till stor del klar.

Tänkte själv svara på några frågor som rimligtvis kommer komma.

Budget: ingen exakt beror på vad jag får. tex en begagnad kan ju vara attraktiv även till ett högre pris om det är en kvalitetsgrej.

Storlek:
Jag är som sagt bara ute efter något där jag kan leka och lära.

Vad den ska kunna fräsa:
mjuka material trä, plast.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: köpa kina, beg eller bygga själv? (CNC)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Slå dig ihop med någon så att ni är flera som lär av varandras tankar!
Jag tycker att den största tröskeln är att rita och generera G Code, köra i simulatorn för att lära sig.
Så sök någon likasinnad, som kanske redan har maskinen.
Börja med att notera den position i profilen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: köpa kina, beg eller bygga själv? (CNC)

Inlägg av Glenn »

Jonnygbg skrev:Jag har varit sugen ett bra tag på att lära mig lite mer om cncfräs. Jag är helt grön (bortsett från att jag köpte en billig kina fräs för något år sedan (3020 tror jag den hette). Jag kom inte längre än att jag skrev några rader g-kod som fick fräsen att planfräsa en mindre yta i eps. Efter några månader när en polare var hemma så tjatade han till sig att få köpa den.
Det man vill göra är ju att CAD'a nåt, köra CAM och sen få fräsen att fräsa det man ritade..

Det är dock inte helt simpelt tycker jag som sitter i situationen att jag just fått igång min fräs..
Jag funderar på nytt att skaffa mig något relativt billigt men kanske stråt vassare än min förra kinafräs.

Som jag ser det så finns det 3 alternativ för min del.

1 köpa en ny kinafräs på ebay kanske något liknande denna https://www.ebay.com/itm/3-Axis-Mach3-6 ... SwrhBZMQV3
Det är väl egentligen i princip samma sak som din gamla 3020 fast större och då antagligen lite stabilare.
2 köpa något beg kina eller hembygge som verkar ok kvalitet. Problemet jag ser här är att det verkar inte finnas så många som säljer sina fräsar. Beror kanske på att de inte håller ? Var hittar man beg cncfräsar? blocket och här på säljavdelningen men var mer? Tänker att det måste finnas många som tröttnat eller bytt upp sig.
Tror mer på att det beror på att utbudet är så litet, det har gått fräsar på tradera dyrare än kinapriset dessutom.

Jag köpte min begagnad här, men det är sällan några till salu.
3 bygga själv. Jag tror jag absolut klarar att bygga en fräs men frågan är om inte detta tar för lång tid innan jag kommer igång med det jag först vill utforska (om jag tycker det är kul). Kanske att det skulle vara intressant att slutföra någon annans bygge som är till stor del klar.
Så började jag med, men det blev inte så mycket mer än att samla delar, man kommer dessutom ganska snabbt upp i samma pris som en kinafräs om man ska köpa allt nytt.
Storlek:
Jag är som sagt bara ute efter något där jag kan leka och lära.

Vad den ska kunna fräsa:
mjuka material trä, plast.
Då är ju nästan en 6040 overkill, du borde klara dej med nåt enklare.

Anledningen att jag har just en 6040 är ju för att det råkade vara en sån till salu, annars hade jag nog köpt en mindre.
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: köpa kina, beg eller bygga själv? (CNC)

Inlägg av Jonnygbg »

Lasp: GBG i namnet står för Göteborg :) då man har mycket o göra med jobb, barn o andra intressen så är det smidigt att ha sina egna grejer.

Glenn:

inte tänkt på tradera men just nu verkar det inte finnas något där.

köpa begagnat känns mest attraktivt då jag tror man kanske kan få lite bättre saker för samma pengar, dessutom så tycker jag det är bättre att använda sådant som någon annan inte har användning av i stället för att det ska tillverkas nytt.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: köpa kina, beg eller bygga själv? (CNC)

Inlägg av tingo »

Skriv svar