Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.10 2019-11-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 12.57 2019-04-23 

Blev medlem: 17.47 2012-08-22
Inlägg: 262
Ort: Falun
Hej!
Jag har nyligen beställt min första co2 laser samt en IR bockningsmaskin.

Bilder:
Bilaga:
Screenshot_20190423_135201.jpg


Bild

Jag har inte hållt på någonting med bockning tidigare och har precis börjat leka lite i fusion360 med olika sheet metal rules.

Finner direkt att det verkar finnas lite olika parametrar man kan jobba med som K-faktor, bending allowance, bending deduction etc.

Har läst lite om dessa och förstår grovt vad de gör men hur omsätter jag detta i praktiken?

Dels hur hittar jag rätt värden och sedan hur kan man använda värdena tillsammans med bocken?

Någon som har lite praktiska tips på vad jag ska tänka på eller någon bra sida man kan läsa på lite kring detta?

Mvh
Anders

.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 18.27 2019-04-23 

Blev medlem: 07.54 2007-03-07
Inlägg: 849
Ort: Skellefteå
https://hackaday.com/2019/04/23/get-you ... ust-right/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 21.43 2019-04-23 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 8087
Ort: Solna
Jag har bockat mycket akryl i mina dagar och kan säga direkt att göra en ritning i Fusion och sen få det att stämma med verkligheten är svårt. Speciellt eftersom de här K-faktor, bending allowance, etc är tänkta för metall. Metall och plast uppför sig inte på samma sätt. Varm plast kan sträcka på sig på sätt som inte metall kan.

Hittade tom lite bilder sen jag skällde på folket på Alibre som jag använde när jag stötte på detta problemet första gången, de här bilderna är 10-12 år gamla.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag kan ju ha fel och dom har fixat detta i Fusion.

Hittade tom en film från 2007 där en av gubbarna bockar. Blockning börjar 4:20 in i filmen:

Länk

Behöver du flera uppvärmningszoner så kan du enkelt göra detta själv med sån där infravärme som man har på terrassen. Du behöver inte köpa dyra lösningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 22.49 2019-04-23 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2094
GeekJoan: K-faktorn är inget som går att "fixa" i nått program eftersom det bara är en faktor som talar om var i tjockleken materialet är oförändrat, det är inga avancerade formler bakom och är inte material-specifikt heller.
Man tar en testbit av det man ska bocka, med känd längd och bockar det, sen mäter man vad det blev och räknar ut k-faktorn så får man rätt faktor för just det materialet. Det kan bli olika k-faktor lite beroende på vilken bockningsradie det är samt vilken typ av verktyg man bockar med.
Jag gissar att plast i vissa fall kan ge en k-faktor på mindre än 0 och då fungerar det inte längre att använda k-faktor för bockningen.

Jag tycker dina bilder ser rätt ut. Om du skriver k-faktor 0,33 bockningsradie 0,001 och material-tjocklek 2mm så blir det sådär eftersom inner-radien på 0,001 måste sträckas ut när man plattar till den, du har ju sagt k-faktor 0,33 vilket innebär att radien som varken sträcks eller komprimeras vid bockning ligger 2mm*0,33=0,66mm in i materialet och med bockningsradie 0,001 så blir då neutrala radien 0,661mm.
Skriv k-faktor 0(eller 0,01 om inte 0 går) om du vill ha stum innerradie och om du även skriver 0,01 i bockningsradie så blir det som du vill :)

Jag har testat i Fusion bara för att kolla och det blir lika som dina bilder, alltså rätt :D

Edit: Kolla bilden, 90 grader på radie 0,661mm blir exakt 1,038mm extra material, som det står på din bild :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 23.17 2019-04-23 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 8087
Ort: Solna
Umm, men i ett cad program är en sak och i verkligheten är en helt annan.

Samma bit kan bockas på olika sätt beroende på värme och hur bocken görs, etc.
Ex:
Bilaga:
akryl.png


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 23.54 2019-04-23 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2094
Det är därför man bockar testbitar med den utrustning och dom förutsättningarna man har och sen räknar ut vilka värden det blev, sen ställer man in dom värdena i programmen så att det stämmer, då blir utbredningarna så bra dom kan bli eftersom man applicerat praktiken på teorin och inte tvärt om :)

Det ser ut som att TS har skaffat rätt fina grejer så det är nog inte jättesvårt att hålla förutsättningarna tillräckligt konsekventa för att det ska gå att få fram bra värden :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 18.24 2019-04-27 

Blev medlem: 17.47 2012-08-22
Inlägg: 262
Ort: Falun
Hej och tack alla för er input nu har jag lite mer kött på benen så ska ta o prova bocka lite provbitar o se var jag hamnar någonstans

.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lära sig bocka akryl
InläggPostat: 20.08 2019-05-27 

Blev medlem: 17.47 2012-08-22
Inlägg: 262
Ort: Falun
Hej!
Någon som har erfarenhet av att bocka delrin (Acetal) plast?

/Anders

.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Niklas H och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010