Sinumerik 805

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
skäggo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 april 2019, 11:40:01

Sinumerik 805

Inlägg av skäggo »

Ny på forumet och nybliven ägare av en svarv som stått kallt med allt vad det innebär. Startade upp den och fick första felet (vilket ironiskt nog är error 1), batterierna, dessa är åtgärdade och landar på error 2, tangentbordet.

Nu är man som vanligt inte först på bollen och förre ägaren har gett det ett försök någon gång, varvid jag inte med säkerhet kan förvissa mig om att kontaktstyckena på cpu.n sitter rätt. Jag tog ur dessa med samma resultat, vilket kanske inte är förvånande.. Så min undran är kort och gott ifall det finns bevakning på tangentbordet, vart detta vanligtvis är trådat till, och ifall jag kan sätta ingångarna för att komma vidare till nästa fel (error 3?). Mest så jag kan vara säker på att det faktiskt är tangentbord eller kablage som är felet och inte cpu.n.

Antagligen är det enklare och bättre att uppgradera maskinen, men då jag har den unika kombinationen av både lathet och snålhet så vill jag iaf. ge det ett försök.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Sinumerik 805

Inlägg av persa »

Denna tråd kan säkert vara till hjälp

https://support.industry.siemens.com/tf ... ageSize=10
skäggo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 april 2019, 11:40:01

Re: Sinumerik 805

Inlägg av skäggo »

Jag har läst tråden och det skulle naturligtvis vara enklast att hänga på ett siemens tangentbord, med då jag primärt är intresserad av ifall det finns övriga fel vill jag ha simulerat ett och kommit vidare.

Alt. låna ett, för, ja snål..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sinumerik 805

Inlägg av säter »

Undrar om tangentbordet är lika som på Sinumerik 3?
Sådana skrotade system tror jag finns.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Sinumerik 805

Inlägg av persa »

Som jag fattar tråden är det ju inte något fel på tangentbordet egentligen, men för att mata in parametrar m.m. som försvunnit under lagringen så behövs ett Siemens tangentbord. Detta Siemens tangentbord simuleras på PC med den nämnda mjukvaran. När allt väl är inmatat i maskinen så funkar det säkert mycket bra med maskinens befintliga tangentbord

Så frågorna du behöver ställa dig själv är:

Har jag dom filer med backup som nämns i tråden ?. Utan dom kommer du ingen vart även om du skaffar PC programvaran

Hur anskaffar jag programvaran som nämns för att göra jobbet själv alternativt vilken servicefirma har programvaran och kan komma och göra jobbet mot betalning ?

Det är inget fel i att vara lat men om man samtidigt är snål så blir vägen framåt krånglig :)
skäggo
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 april 2019, 11:40:01

Re: Sinumerik 805

Inlägg av skäggo »

Jag är nog otydlig, men jag vill simulera förekomsten av ett tangentbord, inte emulera ett.

Hela grejen går ut på att komma vidare i startupen så jag kan se ifall det finns fler fel, ingen större mening att lägga pengar på den i detta skedet innan jag vet varför det blev stående.

Mjukvaran som kommenteras är naturligtvis en möjlighet, ifall någon ligger på den, eller en aktiv länk till den, så vore jag tacksam.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sinumerik 805

Inlägg av säter »

Det är alltså ett externat tangentbord ni talar om?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Sinumerik 805

Inlägg av persa »

Det jag bara gissar är att TS kan ha samma maskinmodell (Padovani Labor) med samma problem som beskrivs i tråden jag länkat till. Vore bra om TS kunde bekräfta om det är samma maskinmodell eller vad det är för typ av maskin

Där (fortsatta gissningar) har alla parametrar m.m. försvunnit då batteriet tagit slut under lång lagring av maskinen. Först larmar det då för batteriet. När det åtgärdats så blir nästa larm att Siemens keyboard saknas (i tråden verkar maskinen vara utrustad med en manöverpanel från maskintilverkaren vilket säkert är standard för maskinen). Men specifikt för uppgiften att köra in parametrar m.m. så måste man ha ett speciellt EXTERNT Siemens keyboard. Antingen kan man beställa detta keyboard av Siemens eller så anskaffar man mjukvaran som nämns i tråden och emulerar (jag är rätt osäker på skillnad mellan emulera och simulera men det är nog emulera som är mer rätt här) keyboarden. Det tredje larmet när man fixat keyboarden eller mjukvaran blir gissningsvis att parametrar m.m. från i tråden nämnda backupfiler måste köras in i maskinen. Har TS backupfiler ??. I annat fall är det nog kört hur som helst

Det finns länkar i tråden hur man efterfrågar mjukvaran som kanske går att få tag på även om den officiellt är discontinued. Lyckas inte det så bör det finnas servicefirmor i Sverige som har mjukvaran och kan hjälpa till mot betalning (även om Siemens i Sverige kanske inte vill tillstå detta utan hellre vill sälja ett keyboard). Hade varit intressant att veta var i Sverige TS finns för att eventuellt kunna tipsa om servicefirmor
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Sinumerik 805

Inlägg av persa »

Har du kommit någon vart med problemet ?
Skriv svar