Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv

Inlägg av Glattnos »

Då har jag äntligen fått tag på ett bra CNC-svarv projekt :)

Den är komplett förutom styrsystem så vi får se vad jag väljer, vill ha fristående styrsystem och är öppen för förslag!

Den har pneumatisk chuck utan genomgångshål så jag ämnar byta chuck till en vanlig eftersom jag vill kunna köra stångmaterial. Funderar på att göra en egen spindel-axel för att få större genomgångshål än nuvarande(ca 20mm) men eftersom det inte verkar finnas 80-90mm chuckar med större genomgångshål än 16-21 mm så vet jag inte om det är värt det. Jag hade vilja kunnat köra 30mm stång genomgående.

Sen har jag en fundering, vilket håll ska man sätta verktygen åt? Man brukar ju sätta skärhållarna "upp och ner" så att spånorna sprutar neråt, men jag har sett vissa som sätter skärhållaren "rättvänd" på dessa maskiner. Spelar det någon roll? Jag tänker att den kanske är stabilare om gejdrarna "trycks ihop" snarare än "dras isär", men det blir egentligen åt andra hållet mot vad jag är van.
Det påverkar ju om jag ska skaffa höger eller vänster-hållare, så några förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glattnos 28 augusti 2021, 20:07:59, redigerad totalt 14 gånger.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Inköpt!

Inlägg av perra_e »

Grattis. Jag var 2:a på den bollen.
Lycka till med projektet!
—Per
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Inköpt!

Inlägg av Glattnos »

Tackar :)
Ajaj då, ja jag hade lite tur som var först och hyffsat nära. Skottade snö i nästan 3 timmar(spade) för att få fram bil och släp för att kunna hämta den :D
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Inköpt!

Inlägg av hawkan »

Kool maskin. Är det inte rätt mycket skåp och plåt kring själva maskinen?

Jag skulle i första hand gå för "trycka ihop"-alternativet. Jag tittade på lite bilder men kan inte se i detalj hur gejdrarna sitter. Om den är väldigt stadig i sej självt kanske det inte är så viktigt, men för en vanlig liten hobbysvarv är det viktigt. Det blir då att du får köra spindel i vänstervarv? Spelar roll? Tror inte det. Bara när du skär gängor, du får börja i vänstra kanten och skära ut mot ändan. Men det går väl bra. Just gängskär kan du sätta upponer kanske.

För chucken så kan du kanske göra en specialare med en chuck med klämhylsor, det blir väl ER50 för att klara 30mm. De är ju rätt exakta om man gör rätt, så det ska gå att vända på bitar utan större problem.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Inköpt!

Inlägg av Glattnos »

När man kollar på filmer på Youtube så ser man att verktygsrevolvern roterar åt det hållet så att "trycka ihop" bör bli den själv-låsande riktningen(spindeln roterar medsols), så jag gissar att det är det som är rätt. Dock verkar somliga köra även åt andra hållet med vissa verktyg och det ser ut att gå bra även det.
Då är det hållare i vänster-utförande jag behöver alltså, lite synd för jag hade riktat in mig lite på detta kit: https://smaskin.se/svarvning/skarande/s ... ts-9-delar men det är ju höger-utförande :humm:
Det verkar som de flesta kör med 12mm hållare så jag får leta vidare efter såna i vänster-utförande.

Ja, det med klämhylsor är en ganska bra ide faktiskt :) Ska kolla lite på det! Optimalt hade ju varit en 80mm 3-backschuck med 30mm hål men det verkar inte finnas.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Inköpt!

Inlägg av Glattnos »

Som vanligt så gick det ju inte att hålla sig utan jag var tvungen att skruva isär den för att se hur den är byggd :roll:

Ganska kraftig konstruktion för sin storlek och byggd på ett sånt sätt att den inte behöver vägas in. Den gjutna ramen är rejäl och sitter monterad med tre skruvar som har rundade brickor så det man skruvar fast den i inte behöver vara rakt, därav borde invägning inte göra någon skillnad heller.

Problemet jag har nu är att jag kommer på så mycket saker jag skulle vilja göra på den att det kommer ta tid innan den blir färdig att använda :shock:

Av konstruktionen att döma så ska man nog ha vänster-verktyg i den eftersom den kommer vara mycket stadigare åt det hållet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - koppla in MPG?

Inlägg av Glattnos »

Jag håller på att skaffa lite prylar och undrar en sak ang. MPG/handratt. Kan man använda en MPG med endast(förutom VCC och 0V) A och B anslutningar till en controller med A+, A-, B+ och B-? Hur kopplar man då i så fall?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Koppla in MPG?

Inlägg av hawkan »

Jag skulle säga att det inte går. Men kontrollern kanske går att ställa om mellan TTL/differential? Mitt mesa-kort kan ställas om, och då klarar den båda typer av signal. Man sätter A på A+ och låter A- vara utan.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Koppla in MPG?

Inlägg av H.O »

Det borde väl funka om man med en enkel spänningsdelare lägger de icke använda ingångarna på ungefär halva matningsspänningen.

Alternativet är att komplettera med en line-driver på en bit vero-board, uA9638 har jag använt vid liknande tillfällen.

Ska du köpa en MPG så leta efter en med diff-linedriver istället.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Koppla in MPG?

Inlägg av Glattnos »

Jag har inte köpt MPG ännu så jag letar nog upp en som har alla anslutningar i så fall :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av verktygshållar

Inlägg av Glattnos »

Jag tänker att verktygsrevolvern borde vara anpassad för en viss storlek på stålhållare. När jag plockade isär maskinen så var själva revolvern ut-chimsad ca 4mm med chims som inte såg originala ut. Jag tänkte aldrig på att kolla innan jag skruvade isär maskinen, men när man växlar fram ett axielt verktyg så borde det väl linjera med spindelns centrum? När man har rätt mått där så borde man kunna mäta vilken storlek på stålhållare som passar bäst.

Eller finns det någon som har en beskrivning eller annan info på vilka hållare som den är anpassad för och ifall revolvern ska vara ut-chimsad?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av verktygshållar

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag mätt höjden på alla delar och får det till att revolvern måste vara upp-shimsad 5mm(exakt framräknat 5,35mm) för att få rätt höjd på axiella verktygen. Sen har jag mätt på revolvern och centrum ligger mitt i urtaget för stålhållaren. Urtaget är 24mm högt så det är nog tänkt att man ska ha 12mm hållare och då kan man vända dom åt vilket håll man vill. Jag antar att man även skulle kunna fräsa av en lite större hållare så att höjden blir 12mm :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Chuck?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag beställt verktygshållare. Det blev 5st 12mm AKKO stål-hållare. Kopier, grov, gäng, stick och invändigt :)

Nu är det frågan vilken chuck jag ska ha :humm: Den som följde med är ju väldigt bra då den har skruvade backar så man kan göra egna mjuka backar. Dock har den inte genomgångshål eftersom den är pneumatisk. Jag skulle nog helst vilja ha en 80-90mm chuck med skruvade backar och genomgångshål för 20mm stångmaterial. Men jag hittar ingen sån :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av tecno »

Minsta med delbara backar jag har hittat är 120mm. Om du nu ska ha en så liten som 80mm så får du allt själv fräsa till nya delbara backar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Kan man fräsa i vanliga backar och göra delbara av dom tro? :humm:
Skriv svar