Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Koppla in servo-driva

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:nu har jag satt stegmotorer på maskinen istället.
Det är snudd på otroligt att du har fått ridgidtapping att fungera ihop med stegmotorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Spindel-encoder?

Inlägg av Glattnos »

Jag förstår inte varför ni säger att det är så svårt med synken för att göra rigid tapping?
Det finns ju ingen teknisk eller fysisk begränsning utan det beror ju på mjukvaran i controllern. Det enda controllern behöver veta är BÖR-värdet för Z och det är ju proportionellt emot spindel-encodern.
Visst är servon lite mer exakt men stegmotorer felar ju inte heller mer än några tusendelar. Trögheten i att ändra hastighet på spindeln gör ju att Z har en enkel match accelerationsmässigt.
Jag provade M6 i aluminium nu och det gick jättebra :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Spindel-encoder?

Inlägg av Glattnos »

Jag har börjat använda Fusion360 för att generera kod till denna svarv, dock är det en ganska basic grej jag inte får till, alternativt tänker fel.
Revolvern sitter ovanför arbetsstycket och stålhållarna är vända med plattan mot operatören(för att revolvern självlåser i den riktningen så det är stabilast så). Därför har jag vänster-hållare.

Men I Fusion360 får jag inte till den typen av setup utan måste programmera med högerhållare och fel rotationsriktning på spindeln för att det ska fungera, trots att det går att definiera vänsterhållare. Om jag definierar vänsterhållare så verkar det inte gå att få den att hamna rätt, jag har provat att vända orienteringen på den 180 grader och vända på Z mm men inget verkar funka.

Om man tittar på min svarv från taket så ser den ju ut som en vänstersvarv, men eftersom svarven är inställd så att minus-riktningen i Z är in emot spindeln så blir ju det åt höger OM det hade varit en vänster-svarv. Är det där det blir fel? En riktig vänster-svarv har fortfarande Z minus i samma riktning som en höger-svarv eller?

Är min svarvs konfiguration så ovanlig att den inte täcks in i Fusions CAM? Dock stöder Fusion flera revolvrar, dock brukar ju övre revolvern fortfarande ha verktygen åt samma håll(alltså likadana hållare) som nedre revolvern. Men att ha det spegelvänt stöds kanske inte :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av Glattnos »

Okej, det går att göra! Det är tydligen en bugg som gör att om man gör verktyget fel från början så funkar det inte alltid att editera detta i efterhand. Man får göra nytt verktyg:
Under holder-fliken väljer man "L = left handed"
sen under setup-fliken kryssar man ur bocken vid "Clockwise spindle rotation" så det blir moturs

Det var detta jag provat med i ett par timmar för bilden när man gör verktyget såg rätt ut men i simulering och generering av verktygsbanor blev det fel(alltså koden blev inte rätt heller). Men när jag skapade ett helt nytt verktyg så funkar allt :)

Edit: En bugg till är att när man gör som jag beskrivit med ett utvändigt gängstål så roterar spindeln åt fel håll i simuleringen Dvs den skär en vänstergänga i simuleringen men i koden och maskinen blir det högergänga.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av persa »

Har en RIKTIGT FIN Emco Turn 345 med drivna verktyg till salu om TS eller någon annan är intresserad. Kontakta mig i så fall på mobilen 070-6559172
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av säter »

Glattnos skrev: 28 augusti 2021, 21:16:48 Edit: En bugg till är att när man gör som jag beskrivit med ett utvändigt gängstål så roterar spindeln åt fel håll i simuleringen Dvs den skär en vänstergänga i simuleringen men i koden och maskinen blir det högergänga.
När du gängar kör du väl spindeln baklänges och gängstålet upp och ner?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av Glattnos »

säter: Det går att köra på båda sätten men Fusions simulering blir bakvänd :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av säter »

Jag förstår inte hur det går till att gänga på det "andra" sättet?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av Glattnos »

Man kan alltså köra med antingen vänsterstål rättvändt eller högerstål upp och ner. Höger eller vänster-gänga styrs av vilket håll man gängar(mot eller ifrån chucken).
Film när jag gängar så ser man :) Fusion visar alltså detta fel i simuleringen men koden blir rätt.

(ber om ursäkt för musiken, filmen gjordes egentligen inte för att läggas upp här, jag vet att man inte vill ha musik på bearbetnings-videor :))

Kod: Markera allt

https://youtu.be/Gp02nMk82lE
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av säter »

Det är klart att gängar man inifrån och ut, då blir det rätt.
Det är väldigt sällan att man har den möjligheten i praktiken.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av Glattnos »

Om man bara gör egna grejer och har denna setupen så har man alltid den möjligheten :) Detta är ju inte produktion :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av säter »

Jag tänkte just tillägga att för eget bruk kan man hanka sig fram på detta vis.
Har du någon möjlighet att använda högerhållare i maskinen?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av Glattnos »

Ja man kan ha höger eller vänster-hållare. Fördelen med västerhållare är att revolvern då självlåser via en kraftig backspärr, kör man högerhållare så är det enbart snäckväxeln som håller emot och jag har sett att snäckväxeln kan gå sönder på dessa så jag vill inte belasta den mer än nödvändigt :)
Det är ju inte jättestora skärkrafter det handlar om men om man skulle programmera fel så den dyker in på nått sätt så klarar man kanske snäckväxeln om det är backspärren som tar smällen…jag gissar att snäckväxeln är svår att få tag i och kanske även dyr.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Fusion360-konfiguration?

Inlägg av säter »

Då förstår jag att du vill undvika högerhållare.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Koppla servodrivare

Inlägg av Glattnos »

Jag tänkte testa att få igång servodrivarna och servon som följde med svarven, till ett annat projekt. Dock insåg jag att det inte finns trefas här.
Manualen till drivarna https://s3.amazonaws.com/Icarus/DOCUMEN ... s_2043.pdf

Betyder det här att jag kan koppla in drivaren med enfas? För enfas skriver dom L1 och L2 men betyder det då att L2 är N här i Sverige då?
Motorn är märkt 200W 1.5A
Screenshot 2024-02-17 at 14.06.48.png
Edit: Hur ändrar man trådens rubrik?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar