Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Hmmm...men jag måste ändå ha nivå-omvandlare?

Elskåpet är monterat nu, men ingenting är kopplat, det är mycket prylar jag inte hållit på med förr så jag kommer nog posta en del frågor.
Först verkar jag sakna några kontakter till drivstegen. Saknar en smal och två breda kontakter enligt bilden och jag vet inte vad dom heter. Nån som har att sälja? Det är SANMotion servo-drivare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Är det nån som vet vad kontakten(i föregående inlägg) heter eller kanske till och med har till övers att sälja?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av arvidb »

Jag tror att det är "3M Mini Delta Ribbon" (MDR).

T.ex. på Mouser: länk
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av Glattnos »

Tackar :)

Jag har en fundering till. Jag försöker koppla in VFD.

När jag på controllern klickar på spindel start så aktiveras M3, då förväntade jag mig att få nån typ av reaktion när jag mäter mellan 0V och Pin19(M03) men inget händer. Jag funderar lite på om det är nått enkelt jag missar? Jag hittar ingen parameter som verkar ha med det att göra.
M3, M4, M5, M8 mm fungerar att aktivera och avaktivera på controllern så det känns som att det funkar men att jag mäter fel :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av papabear »

Det är inte så att den jordas när den aktiveras, och flyter annars?
Jag tänker på att det står 0V i valid-kolumnen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av Glattnos »

Mycket bra tanke, jag funderar också på vad Valid 0V betyder.

Jag kopplade ett 100K ohm motstånd mellan M03 och 24V och då blev det 24 volt på M03, men när jag startar och stänger av spindeln på controllern så händer ändå ingenting :humm:

Den flyter alltså(?), men påverkas inte när den borde. Jag provade samma sak med M04 och den beter sig likadant.

Måste ju vara nån parameter ändå :humm:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av Glattnos »

Jag hittade en manual på nätet som har fler sidor än manualen jag fick med och där finns det mer info. CNC990TDb http://www.szghauto.com/blank2221.html
Beskrivningen är för mig ganska kryptiskt.

Det står om att man ska driva ett relä med signalen, men jag trodde att jag kunde koppla in den direkt i VFD:n
Behöver jag ett relä i mellan alltså? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av arvidb »

Alltså, det där schemat i manualen är uselt ritat (närmast felaktigt). ULN2803A är ett chip med darlingtonutgångar, det vill säga utgångarna är antingen high-Z eller kan sänka ström mot jord. Tanken är alltså att vid aktiverad utgång ska strömmen gå från ett (antagligen externt) 24 V-aggregat, genom relä eller annan last, genom ULN2803A till 24 V-aggregatets jord (som alltså måste vara anslutet till "CNC side" via lämplig plint).

Ditt schema över "3.4.4 CN3", är det "CNC side"?

Hur ser VFD:ns ingång ut elektriskt? (Vad är det för slags ingång?)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Söker kontakter?

Inlägg av Glattnos »

Jag letade upp datablad på en ULN2803A och fattade ännu mindre hur CNC-manualen menade, det kändes felaktigt precis som du säger.
"3.4.4 CN3" är "CNC side", det är alltså dom anslutningarna som finns på styrsystemet.

VFD:n som ska styras är en sån här: https://prom-electric.ru/media/atv18_ang.pdf Bifogar en bild från den manualen.
Bifogar även en bild från den nyare manualen på anslutningarna på styrsystemet(ser lika ut som i gamla manualen) med en inklippt bild på anslutningarna på min VFD. Skulle vara väldigt tacksam för förslag på hur jag faktiskt borde koppla. Vill ju ha spindel rotation CW/CCW samt hastighet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Hur koppla in VFD?

Inlägg av arvidb »

Hmm, det står ju faktiskt OUT på +24V och 0V på CN3. Matas det ut 24 V där?

I vart fall ska nog 0V <-> COM anslutas, samt +10V <-> AI1 för styrning av hastigheten.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Hur koppla in VFD?

Inlägg av Glattnos »

Om jag mäter mellan 0V och 24V så är det 24 volt där. Om jag däremot mäter mellan 0V och +10V så får jag ingen spänning, även om jag ställer in ett varvtal och "startar spindeln" på controllern.
Jag testade även att sätta ett 3,3K motstånd mellan 24V och M03, sen mätte jag mellan M03 och 0V när jag slog av och på spindeln(M3), fick då inget annat än 24V utslag. Vet inte om det borde bli utslag så men det kändes som att det borde :humm:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Hur koppla in VFD?

Inlägg av arvidb »

Ja det där låter skumt. Jag tycker också att du borde få nära noll volt på "M03" (alternativt "M04") och >0 V på "+10V" (mätt mot "0V") när spindeln ska köras. Det bästa är nog att felsöka detta först; lista ut varför det inte händer något där, innan du försöker koppla in något till VFD:n.

Det kanske är någon annan signal som behövs? Du har ju en "RUN" till exempel. ALM1, limits med mera kanske är aktivt höga och behöver kopplas till 0V för att det hela ska gå igång?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Hur koppla in VFD?

Inlägg av arvidb »

Om du får igång utgångarna så tror jag att du kan koppla såhär sen. Överst ett alternativ med relä, under ett med transistor (+10V måste såklart kopplas även med transistorn; 3.5 kΩ inritat för att indikera interna impedansen på ingången enligt manualen).
SAM_2581_glattnos_schema1.jpg
"Analog setpoint" bör då vara AI1. Trissan är en PNP småsignaltransistor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Hur koppla in VFD?

Inlägg av Glattnos »

Ååååh typiskt!
Jag började ana att felet var enklare än det verkade och plockade loss controllern och alla kablar, insåg då att kontakterna CN3 och CN10 var likadana, övriga 6st kontakter var olika så jag trodde alla var olika(och bara passade på rätt ställe).
Jag hade såklart satt CN3 och CN10 fel :/

Jag har signal nu som jag förväntade mig från början så nu kanske det går lättare.
Tack så jättemycket för hjälpen så länge, jag återkommer när jag testat ett tag :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Hur koppla in VFD?

Inlägg av arvidb »

Varsågod! Bra att det var så enkelt ändå! :tumupp:
Skriv svar