MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Tja.
Tänkte nyligen att jag skulle bli en bättre människa genom att lära mig det här med CNC. Passade på att köpa en liten treaxlig fräs av typiska kinesiska sorten. Den har funkat hittills,

MEN

igår kväll höll jag på att testa lite. En bit in i körningen tyckte jag att det började köra åt helvete, och stängde helt sonika av maskinen innan den krockade. Bra så långt.

Men nu går det inte att starta. Alls. Som om det inte går fram nån ström, eller att man pajat en säkring eller motorskydd typ. Skumt. Det är inte första gången man har stängt av den på så vis, med vanliga power-on-off knappen. Det har ju funkat hittills. Men nu, icke...

Kortet heter Benbox 171206. På bilden syns USB:n och nätaggregatet på väg in. Båda funkar så långt. Men den där LED:n högst upp där det står POWER skall ju lysa. Det gör den inte. *

USB:n och kommunikation med PC:n verkar funka, dock inte något som har med motorerna att göra, vare sig stegmotor eller spindel.

Under felsökningens gång undrade man ifall själva strömbrytarknappen pajat. Inget synbart fel på den, men svårt att avgöra med multimetern eftersom man inte vet vilken väg spänningen skall ta sig vidare.

Också under felsökningens gång råkade man oavsiktligen bygla nånting, och fick den gröna dioden i överkant att lysa. En Z-limit gissningsvis, och nu går den inte att släcka. Hmm.

Även noterat att svarta, snedställda chippet alldeles till vänster om USB:n blir väldigt varm, väldigt fort.

*Jo förresten-- om man snurrar på valfri stegmotor för hand så lyser den. Så grejorna jobbar ju ihop fortfarande.

Så frågan är, vad gör man?

.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Praktisk felsökning!
Koppla bort allt Testa ett G Code program med en stegmotor i taget, skifta plats och se om X Y eller Z rör sig!
När du har identifierat vilken drivare som krånglar, byt.

Aha Jag läste inte texten noga. Arduino chipet kanske är det första att byta. Har du fler själv eller sätter ut geografisk location så kanske det finns support i närheten.
Det är aldrig fel.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 23 mars 2019, 11:21:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av hawkan »

Även noterat att svarta, snedställda chippet alldeles till vänster om USB:n blir väldigt varm, väldigt fort.
Det där är ju en Arduino Nano. Om den blir varm väldigt fort så är den körd.
Men. Ta loss det blåa kortet från resten (arduinon alltså)
Anslut med usb-sladd till nån terminalfönster och se om den svarar.
Ingen extra ström, den får sitt genom usb'n.

En sån Arduino Nano kostar 1500 SEK (eller om det var 15.00 SEK).
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Tack för svar.
Joo, lilla mikrocontrollern på Arduinoboarden som jag nyligen lärt mig att det heter, ser ju onekligen lite skum ut... lilla tårdroppen ut mot höger hörn känns som bränd bakelit. (jo, jag testade att göra som du sa, Hawkan. Ansluta till PC:n går ju, och den plongar till som tack. Men svara vetjante...)

Och som tur är verkar de vara både lättillgängliga och billiga. Så bra.

Jag testar med att skaffa en ny sån vid första bästa tillfälle.

Frågan uppstår dock i mitt lilla sinne, om hur det blev så här. Maskinen och kortet är i det närmaste nya. Skulle den verkligen må så dåligt av att stängas av? Det verkar konstigt.

Linköping förresten, Lasp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av tecno »

Bara en undran, sitter motordrivarna rätt dvs är de rättvända?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av SeniorLemuren »

Dr. Rob skrev: *Jo förresten-- om man snurrar på valfri stegmotor för hand så lyser den. Så grejorna jobbar ju ihop fortfarande.

Så frågan är, vad gör man?

.
Om man skjuter axlarna för fort för hand så kan det hända att drivarna får för hög spänning bakvägen från stegmotorerna och pajar. Det kan ju även dra med sig Arduinon i värsta fall.

Edit: Var plastkåpan över elektroniken levererad med maskinen. Den ser ut att sakna fläkt. Att stänga in elektroniken i ett sådant begränsat utrymme utan kylning är inte hälsosamt. Vad som hände när maskinen började löpa amok var troligen att något av stegmotordrivarna blev överhettad och lade av.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg SeniorLemuren!
Var inne på det om bakåtströmmar men tänkte att det går att flytta runt med drivkretsarna. Men säkrast är att skifta Nano först!
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Tack igen för svar.
SeniorLemuren skrev: Om man skjuter axlarna för fort för hand...
Nja, sådär... man kan helt enkelt inte snurra en axel särskilt fort för hand. Enbart en bråkdel av vad de ju presterar under drift.
... Att stänga in elektroniken i ett sådant begränsat utrymme utan kylning är inte hälsosamt...

Tack för den tanken också; den är värd att ta vara på. Nu hade maskinen visserligen bara varit i drift några minuter, men det kan nog bli varmt ändå. Och det lär det ju bli under längre körningar i i framtiden i vilket fall.

PS:
Vad som hände när maskinen började löpa amok var troligen att något av stegmotordrivarna blev överhettad...

Eller min dåliga programmering :-)

Förresten tecno, jo-- jag förutsätter det eftersom det var så grejorna kom från fabrik, och funkade innan.

.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Programmering skall väl inte ge de resultatet?
Du har ju tydligen ändlägesbrytare och det finns ju alltid simuleringsprogram för att verifiera G Koden! Kör de.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Eli »

Om man jämför det senaste fotot med det första så verkar det som USB kontakten fått sig en smäll neråt och ev. kortis med det övre stiftet till höljet.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Uttis »

Dr. Rob skrev:Jag testar med att skaffa en ny sån vid första bästa tillfälle.
Inte för att jag vet hur det funkar men du behöver väll innehållet i mikrokontrollern/arduinon också och kan inte bara köpa första bästa billigaste?
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Nej, det finns inga ändlägesbrytare. Därav det konstiga i att dioden på Z-limit är tänd.

Nej, inget har fått en smäll.

Innehåll i Arduinon? Jajävlar, det förstås... Eller? Ingen aning... det här är min första utsvävning från hårdvaruvärlden, där hårdvaran består av gjutjärn, kullager, maskiner och Neurocad. Resten har hittills varit att betrakta som trolleri.

.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Borre »

Ja den måste programmeras med rätt kod för att fungera. Får du inte tag på den från tillverkaren blir det inte lika lätt att lösa.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Glattnos »

Det ligger förmodligen GRBL i den, om inte annat kan man kolla om det är samma pin-out och om det är det så kan man köra med GRBL.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hann inte svar, Glattnos var snabbare Jo det finns många fria CNC program.
Det viktigaste nu är att du kan köra X Y och Z Jag kan inte se att du har spindelstyrning i detta set!
Jag har en liten fräs och där kör jag GRBL Det finns en hel del att läsa så du är inte ställd.
En väg kan vara att byta upp dig i kortväg till en Arduino UNO eller Mega med piggyback styrkort.
De små drivstegsenheterna är inte svåra att koppla på ett Veroboard eller slikt!
Skriv svar