MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2588
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av hawkan »

Programvaran heter väl Benbox? Eller var det bara kortet som heter det?
Finns det ett Windows-program som heter benbox? Titta i så fall där programmet
är installerat, det kan finnas en hex-fil där. Den är det i så fall som ska in i Nanon.
Sen kan man alltid gå över till grbl om man vill det förståss.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Här har du möjlighet att se hur du kopplar upp ett av drivkorten och en stegmotor mot en arduino.
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Jo, den kör på GRBL (vilket jag uttalar som engelska ordet för ökenråtta). Hur GRBL kom in i kortet vet jag inte, men fick intrycket av att den kom så från fabrìk.
Jag kan fråga han som jag köpte den av ifall det var så.
Det står Benbox på kortet, så jag trodde helt enkelt att det var firman som tillverkade kortet eller maskinen.

I vilket fall är maskinen helt paralyserad nu (det går inte att köra någon axel eller spindel) så nästan vadsomhelst vore ett steg i rätt riktning.

I värsta fall verkar det finnas gott om kompletta styrkort att köpa.

Tack för alla svar och infotips. Dags att sova på saken nu.

.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Glattnos »

Nästan alla billiga Arduino-styrsystem ifrån Kina kör GRBL(eller en version av det) i styrkortet, dom har bara olika mjukvaror i datorn som sänder koordinater seriellt. Så ganska säkert så är det bara att gå in på Github https://github.com/grbl/grbl/wiki och ladda ner det för att sen ladda in det i en ny arduino.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av ToPNoTCH »

Den där Arduinon är ju bränd. Med den i kommer det inte hända mycket.
Det är ingen ide att prova mer med den.

Jag hade i alla fall provat köpa en ny innan jag började flukta på nytt styrsystem.

En ny Nano kan du ju köpa på LAWICEL eller liknande.

Att flasha in koden gör du med gratis programvaror.
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Jo, det finns gott om återförsäljare. Tänkte kolla bland de småföretag som sponsrar forumet först.

.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu har jag läst på mer om A4988 Den finns i flera versioner, olika duktiga!
Så läser jag detta:
Warning: This carrier board uses low-ESR ceramic capacitors, which makes it susceptible to destructive LC voltage spikes, especially when using power leads longer than a few inches. Under the right conditions, these spikes can exceed the 35 V maximum voltage rating for the A4988 and permanently damage the board, even when the motor supply voltage is as low as 12 V. One way to protect the driver from such spikes is to put a large (at least 47 µF) electrolytic capacitor across motor power (VMOT) and ground somewhere close to the board.

Och detta:
Warning: Connecting or disconnecting a stepper motor while the driver is powered can destroy the driver. (More generally, rewiring anything while it is powered is asking for trouble.)

Så nu ser vi fram emot dina fortsatta framsteg! ;-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Glenn »

Dr. Rob skrev:
SeniorLemuren skrev: Om man skjuter axlarna för fort för hand...
Nja, sådär... man kan helt enkelt inte snurra en axel särskilt fort för hand. Enbart en bråkdel av vad de ju presterar under drift.
Fast jag får flipperspel i min kontroller till min CNC6040 om jag snurrar stegmotorerna för hand, det behövs ingen jättefart, drar man snabbt lär man ju elda nåt.

Så jag tror helt klart att seniorlemuren har en poäng.
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Tackskaniha. En liten uppdatering, då....

Köpte en ny Arduino, och verkar faktiskt lyckats installera ökenråttan i den. Sepåfan.

Kopplade upp den mot Universal G-code Sender; den verkar nöjd. Stoppade in den i maskin så att säga, och...

ingenting. Samma som förut. Ingen Power-lampa. Man får intrycket av att 24V huvudspänningen inte går fram helt enkelt. Ingen skillnad ifall Arduinon sitter i eller inte, vare sig nya eller gamla.

Ifall man håller ett öga på UGS och joggar nån axel, ser man ju på skärmen hur X / Y / Z position ändras, så den tror ju att den gör något. I verkligheten rör sig inget hos maskinen. Samma respons på alla tre axlar. Nu vet jag ju kanske inte med säkerhet att alla pins o utgångar o grejer är exakt likadant inställda på det nya kortet som på det gamla, men man får väl anta att det är tillräckligt likt att maskinen borde åtminstone harkla sig eller ge något livstecken.

Så, okej... stegmotordrivarna. All right, jag köper era poäng om drivarnas känslighet*. Men att alla tre skulle plötsligt pajat samtidigt? Märkligt. Också märkligt är att det inte verkar göra skillnad på huruvida drivarna ens sitter i eller inte. Jag kan köpa några nya såna, det är inget problem. Det kan man ju lära sig av.

*halvintressant fotnot, Lasp... jag blev nyfiken på ursprunget eller upphovsman till det varnande stycket om A4988:orna. Fick aldrig något svar om det, men det verkar vara nästan snudd på det mest upprepade citatet sen månresan. Står tamejfan överallt, nästan som internetgraffiti. Finns väl skäl till det.

.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2588
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av hawkan »

Den där snedställda fyrkanten. den blir inte fortfarance väldigt varm väldigt fort väl?
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Nej.
Den nya, alltså. Den gamla kan man fortfarande steka väldigt små ägg på.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej TS

Det var inte helt lätt att återfinna citaten! Och jag har missat att du begärde dem! Förlåt!
Men här finns det vettig info:
https://www.pololu.com/product/1182

Nu när jag har grävt lite djupare i Stepperträsket känns det bättre och säkrare! Tack.
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Dr. Rob »

Åsså dags igen för en uppdatering:

Fick de nya stegmotordrivarna igår. Installerade, testade, och... inget. Ingen skillnad.

Det är något fel högre upp i näringskedjan, så att säga. Så jag kan kolla med elektronikkillarna på jobbet och låta dem granska grejorna, men annars köper jag ett helt nytt styrkort och blir färdig med saken, så kan vi lägga den här tråden till ro.

Men stort tack till alla som bidragit med tips och hjälp.

.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du testkört en del i taget? Koppla loss analyser vad du gör, för jag klarar just nu inte av det ;-) Så du är inte ensam.
Många kopplingskablar kan ha avbrott, gå metodiskt tillväga och kontrollera allt! Du vinner!
SeniorLemuren
Inlägg: 7780
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: MiniCNC startar inte-- Nybörjarfråga?

Inlägg av SeniorLemuren »

Kontrollera att stegmotordriarna får får sina matningsspänningar genom att mäta direkt på drivrarna. Den skall ju förutom logikspänningen +5 Volt även matas med en drivspänning som skall var över 8 Volt om det skall fungera.
A4988-Wiring-Diagram.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar